کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص گوارش و كبد و آندوسكوپی
دکتر آزاده آقازاده
دکتر آزاده آقازاده
ماموگرافی، سونوگرافی دیجیتال
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر

کره

برخی از مواد غذایی است که مصرف کردن آن ها بر سلامت مغز تاثیر می گذارد و به نوعی سلامت مغز را در خطر قرار می دهد. در این مقاله از دکتر سلام مواد غذایی که سلامت مغز را به خطر می اندازند را آماده کرده ایم. توصیه ما این است که حتما این بخش را مطالعه کنید و از دست ندهید. با ما همراه شوید.

اضافه کردن مواد مغذی به رژیم غذایی تنها بخشی از راهی است که به شما کمک می‌کند تا تندرست و قوی بمانید. اما توجه داشته باشید، برخی از مواد غذایی که مصرف می‌کنید، می‌توانند روی مغزتان تاثیر نامطلوبی ایجاد کرده که به مرور زمان خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهند. اکنون این سوال پیش می‌آید که برای کاهش ابتلا به بیماری‌های که با مغز انسان در ارتباط هستند چه باید کرد؟ یکی از اصولی ترین روش ها برای رهایی از چنین بیماری‌هایی پیروی از یکسری رژیم غذایی مناسب و مغذی است. شما با کمی تحقیق درباره انواع غذاهای مصرفی خود می‌توانید به این نتیجه برسید که کدام غذاها را باید مصرف کنید و از مصرف کدام نوع، باید صرف نظر کنید. ما در این مطلب شما را با شش نوع مواد غذایی که باعث زوال و در خطر افتادن سلامت مغز می‌شوند، آشنا می‌کنیم. شما می‌توانید با مصرف برخی مواد غذایی سلامت مغز خود را تضمین کرده و با مصرف انواع دیگر که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید، سلامت مغز خود را به خطر بیاندازید.

۱. کره و استیک مارگارین

به نظر می‌رسد شواهد دال بر اثر چربی اشباع بر روی کاهش عملکرد شناختی، حافظه کوتاه مدت و بلند مدت مغز است. شما می‌توانید به جای استفاده از کره و استیک مارگارین از روغن زیتون استفاده کنید، زیرا رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب و غیر اشباع (و غیر اشباع شده) خطر ابتلا به زوال مغز را کاهش می‌دهد. تحقیقات در این باره نشان می‌دهد که جایگزینی بخشی از چربی‌های اشباع شده در رژیم غذایی شما با چربی‌های گیاهی و دانه‌های روغنی، ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز کاهش دهد.

۲. گوشت قرمز

دو عامل که به نظر می‌رسد نقش مهمی در ایجاد تجمع پلاک‌ها در مغز دارند، آسیب‌های اکسیداتیو توسط رادیکال‌های آزاد و التهاب است. کاهش مصرف گوشت گاو، گوشت گوسفند و گوشت‌های فرآوری شده، به خصوص از نوع پر چرب آنها مانند سالامی، سوسیس و کالباس، می‌تواند به شما کمک کند تا از زوال مغز فاصله بگیرید. توجه داشته باشید این گونه مواد، غنی از چربی اشباع هستند که باعث ایجاد التهاب در مغز نیز می‌شوند، برای اینکه به التهاب مغزی دچار نشوید، لازم است مصرف این گونه مواد را کاهش داده تا سلامت مغزتان تضمین شود.

۳. پنیر

پنیر منبع متمرکزی از چربی‌های اشباع شده است، توجه داشته باشید لبنیات با چربی بالا باید کم مصرف شوند، زیرا باعث ایجاد التهاب در مغز می‌شود. در ضمن رژیم های غذایی با چربی بالا باعث التهاب در قسمت‌های دیگر بدن نیز می‌شود و همچنین به ناحیه هیپوتالاموس مغز که وظایف متعددی از جمله تنظیم وزن بدن را بر عهده دارد، نیز آسیب می‌رساند.

۴. فست فودها

فست فود

غذاهای سرخ شده تجاری (فست فودها) دارای مقادیر زیادی چربی اشباع و چربی ترانس هستند که می‌توانند موجب التهاب شوند. مطالعات نشان می‌دهد غذاهایی که خیلی سریع آماده مصرف می‌شوند مثل مواد سرخ کردنی، عواقب عجیب غریبی در بدن ایجاد می‌کنند. از جمله کاهش صبر و تحمل، اینگونه غذاها باعث می‌شوند که شما خیلی سریع آنها را مصرف کنید، همین تند مصرف کردن غذا خودش باعث مشکلات بزرگی از جمله تجمع قند در بدن می‌شود، که به مرور زمان احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

۵. شیرینی پخته شده و آب‌‎نبات

محصولات پخته شده با روغن‌های گیاهی هیدروژنه شده منابع چربی ترانس بالایی هستند که می‌توانند سلامت شما را تهدید کنند. اما رژیم‌های غذایی که دارای چربی، قند و ترانس چرب پایینی هستند، می‌توانند به کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل کمک کند. همانطور که می‌دانید شیرینی جات می‌توانند تناسب اندامتان را بهم بزنند و باعث چاقی شوند. بنابراین مصرف مواد شیرن نباید از حد اعتدال خود خارج شود، زیرا مصرف زیاد آن علاوه بر اینکه سلامتی شما را تهدید می‌کند، باعث چاقی نیز می‌شود.

۶. غذاهای سرخ شده

همه ما می‌دانیم که اکثر مواد سرخ شدنی در روغن‌های گیاهی هیدروژنه سرخ می‌شوند، این گونه چربی‌ها می‌توانند کلسترول خون را افزایش دهند و احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش دهند. از دیگر معایب غذاهای سرخ شده این است که اینگونه غذاها در هنگام سرخ شدن ، مواد مغذی خود را از دست می‌دهند و همچنین شما را در معرض ابتلا به آلزایمر و سایر شرایط التهابی قرار می‌دهند.

منبع: راهنمای سفر من

5 1000
ارسال شده در 30 مرداد 1396 توسط با موضوع تغذیه
ارکید
دندانپزشکی دکترسلام
تلگرام دکتر سلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x