کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر آزاده آقازاده
دکتر آزاده آقازاده
ماموگرافی، سونوگرافی دیجیتال
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص گوارش و كبد و آندوسكوپی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
پرهیز از استرس دانش آموزان در آزمون میان ترم و نهایی
 آیا می دانید هورمون استرس چه تاثیری بر کاهش وزن شما دارد؟ گاهی انسان نه زیاد کالری مصرف می کند و نه چندان تحرک دارد اما نمی داند چرا اضافه وزن پیدا می کند. متخصصان نظریه های زیادی برای این کاهش وزن دارند که می خواهیم در این مطلب به بررسی آنها بپردازیم. با ما همراه باشید.

دلایل بروز اضافه وزن 

ــ سموم محیط زیست

ــ قندها بویژه فروکتوز

ــ کار شیفتی و سایر علل بی خوابی

ــ میزان بالای استرس

ــ آلودگی صوتی

ــ میدانهای الکترومغناطیسی

ممکن است بسیاری از اینها، علل آشکار افزایش وزن بنظر نرسند. چگونه مواد شیمیایی نامرئی یا صداهای بلند می‌توانند باعث افزایش وزن افراد شوند؟ ویژگی مشترک تمام این عوامل این است که هر کدام از آنها، بطریقی باعث تغییر هورمون آدرنال می‌شوند که منجر به افزایش وزن می‌گردد. چرا؟

حالت بقاء

همه پستانداران قادرند که وزن بدنشان را کنترل کنند حتی زمانی که غذای مصرفی شان، کمی افزایش یا کاهش یابد. همه پستانداران می‌توانند هنگامیکه برای خواب زمستانی آماده می‌شوند یا در معرض خطر قحطی هستند، بدون خوردن غذای بیشتر، افزایش وزن پیدا کنند. “حالت بقاء”، اصطلاحی است که به این روش ذخیره سازی داده شده و برای ما هم اتفاق می‌افتد.

هنگامیکه ما در حالت بقاء نیستیم، هورمون اصلی استرس یعنی کورتیزول، دارای یک ریتم روزانه سالم است. غدد آدرنال در صبح، مقدار زیادی هورمون کورتیزول آزاد می‌کنند و هر چه روز جلوتر می‌رود، هورمون کمتری می‌سازند. هنگامیکه چیزهایی مانند سموم، سر و صدا و عوامل استرس‌زا باعث می‌شوند که در حالت بقاء قرار بگیریم، زمانبندی تولید کورتیزول بهم می‌ریزد. وقتی زمانبندی کورتیزول تغییر می‌کند، انرژی موجود در جریان خون توسط چربی شکم گرفته می‌شود و برای رشد سلول‌های چربی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمانی که متوجه شویم افزایش وزن در واقع یک نوع آمادگی برای قحطی است، معلوم می‌شود که چرا غذا خوردن کمتر، بندرت باعث کاهش دائمی چربی می‌شود. هنگامیکه شما یک رژیم غذایی جدید را آغاز می‌کنید، غذای مصرفی شما کاهش می‌یابد. اگر بدن شما در آن زمان، در حال آماده شدن برای حالت قحطی باشد، اینکار تنها اوضاع را بدتر می‌کند.

کاهش وزن طولانی مدت با فشار بیشتر به خودتان اتفاق نمی‌افتد اما می‌توانید با حفظ آرامش بیشتر، کاهش وزن پایداری داشته باشید. بجای استفاده از رژیم و ورزش، راه حلعای جدید عبارتند از:

  • مدیتیشن
  • یوگا
  • خواب منظم
  • پروبیوتیک‌ها
  • نوشتن وقایع روزانه
  • سم زدایی و پاکسازی
  • وقت گذراندن در طبیعت
  • ماساژ
  • بهبود چرخه کورتیزول

همه این راه‌حل‌ها می‌توانند به بهبود چرخه تولید کورتیزول کمک کنند و اینکار، کلید کاهش وزن پایدار است. تنها بدی این راه‌حل‌های جدید این است که آنها، وقت گیر هستند و بسیاری از مردم حتی برای انتخاب غذاهایی که می‌خورند، به اندازه کافی وقت نمی‌گذارند.

مشخص شده که یک رژیم غذایی ساده بخودی خود، باعث بهبود چرخه کورتیزول می‌شود. رژیم غذایی ساده به این علت موثر است که کربوهیدرات‌های مفیدی مانند کدو، گندم سیاه و لوبیای سفید می‌توانند کورتیزول را بطور موثری کاهش دهند. از آنجایی که میزان کورتیزول باید در صبح‌ها بالاتر و در شب‌ها پایین‌تر باشد، می‌توانید این کربوهیدرات‌ها را در هنگام غروب مصرف کنید و این ریتم را مجددا تنظیم کنید.

یک گروه شامل ۴۲ داوطلب، این رژیم را امتحان کردند و مشخص شد که هورمون‌های ذخیره سازی چربی، تنها در۳۰ روز می‌توانند اصلاح شوند. در این مطالعه، شرکت کنندگان بطور متوسط ۹ پوند چربی از دست دادند و از دور کمر بسیاری از آنها، ۳ تا ۵ اینچ کاسته شد.

سایر یافته‌ها: برخلاف رژیم‌های غذایی معمولی، شرکت کنندگان انرژی بیشتری داشتند، کیفیت خوابشان بهتر شد و تمرکز ذهنی‌ شان افزایش یافت.

اگر وزنتان به یک چالش تبدیل شده، لطفا فکر نکنید که سست اراده یا تنبل هستید. حالا که می‌دانید هورمون‌های استرس باعث افزایش وزن می‌شوند، مشخص است که احساس شرم و عدم اعتماد بنفس، این مشکل را بدتر می‌کند. باید بدانید که جهان مدرن، پر از محرک‌های قحطی است و اینکه بدنتان فقط می‌خواهد از خودش محافظت کند. محرومیت غذایی شدید، راه حل لاغر شدن و پرانرژی بودن نیست، بلکه چاره آن احترام گذاشتن به خود و داشتن آرامش بیشتر است.

آیا موفق نشده‌اید که از طریق رژیم غذایی و ورزش، وزن کم کنید؟ اگر کاهش وزن داشته‌اید، آیا توانستید آن را حفظ کنید؟ آیا فکر می‌کنید که ورزش و رژیم غذایی برای کاهش وزن کافی هستند؟ یا فکر می‌کنید که عوامل دیگری نیز وجود دارند؟ نظراتتان را با ما درمیان بگذارید.

مردم نیوز

5 1000
ارسال شده در 1 شهریور 1396 توسط با موضوع روانشناسی
ارکید
تلگرام دکتر سلام
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x