چالش نهنگ آبی یک بازی اینترنتی است که در چندین کشور وجود دارد. بازی متشکل از یک سری از وظایف واگذاری شده به بازیکنان توسط مدیران در طول ۵۰ روز است که با چالش نهایی بازیکن نیاز به ارتکاب خودکشی دارد. اصطلاح نهنگ آبی از پدیده ساحل نهنگ می‌آید که مربوط به خودکشی است.

پلیس روسیه درباره خودکشی های ناشی از یک چالش اینترنتی موسوم به نهنگ آبی در این کشور تحقیق بعمل می آورد؛ این چالش از نوجوانان می خواهد تا به زندگی خود پایان دهند.

گروهی که این چالش اینترنتی را مدیریت می کنند به مدت ۵۰ روز از مخاطبان نوجوانان می خواهند تا روزانه کاری را که از آنها خواسته شده است را انجام دهند و در پایان، عکسی از تکلیف خود را بفرستند تا بتوانند وارد مرحله بعد شوند. مرحله نخست این چالش کشیدن یک نهنگ آبی روی دست است.

خودزنی، حک شکل و شماره با چاقو بر ساعد، تماشای فیلم های وحشت آور، حاضر شدن در اماکن، سازه ها و بلندی های خطرناک برای گرفتن عکس سلفی و بیدار شدن در ساعات نامعمول بخش هایی از این چالش است که هر روز و رفته رفته سخت تر و سخت تر می شود و در پایان پنجاهمین روز از نوجوانی که بازی را شروع کرده، خواسته می شود تا خودکشی کند.

حادثه ای که در آن نوجوانی خود را به زیر قطار انداخت و یا دختری به نام یولیا کونستانینوا، ۱۵ ساله که خود را از پشت بام ساختمانی ۱۴ طبقه به پایین افکند به گروه گردانندۀ بازی نهنگ آبی نسبت داده می شود.

پلیس روسیه در همین ارتباط دو نوجوان را بازداشت کرده است که گمان می رود از صحنه خودکشی یولیا فیلم برداری می کرده اند.

روزنامه نووایا گزتا می نویسد که از نوامبر سال ۲۰۱۵ تا آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۳۰ مورد اقدام به خودکشی را در ارتباط با بازی نهنگ آبی ثبت کرده است. پلیس روسیه هم در این خصوص تحقیق می کند و گمان می برد که حداقل ۱۳۰ مورد اقدام به خودکشی در ارتباط با بازی نهنگ آبی بوده است.

سال گذشته پلیس روسیه جوانی ۲۱ ساله به نام «فیلیپ بودیکین» را دستگیر کرد که گمان می رود سردسته گروهی بوده که از طریق اینترنت نوجوانان و جوانان را به خودکشی ترغیب می کرده اند.

یکی از شبکه های اجتماعی و اینترنتی که این گروه ها در آن فعال هستند «وی کی» نام دارد. وی کی مخفف وی کنتاکته (VKontakte) شبکۀ اجتماعی روسی است که به فیسبوک شبیه است و کاربران بسیاری از جمله در روسیه، اوکراین و مولدوای و قزاقستان دارد.

این چالش اینترنتی اخیرا در فرانسه هم رایج شده است.