کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر آزاده آقازاده
دکتر آزاده آقازاده
ماموگرافی، سونوگرافی دیجیتال
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص گوارش و كبد و آندوسكوپی
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک

شروع مدارس و حضور دانش آموزان در روزهای نخستین در محیط آموزشی معمولا با استرس و نگرانی همراه است و برخی دانش آموزان ترس از مدرسه دارند که در این مقاله به بررسی عوامل استرس و ترس کودکان می پردازیم.

یک مدرس دانشگاه از تاثیر مثبت پیش‌دبستانی بر کاهش ترس کودکان از مدرسه خبرداد.

به گزارش گام نیوز حسن سطوت با اشاره به نقش مثبت آموزش پیش دبستانی در زمینه کاهش ترس از مدرسه در کودکان گفت: با توجه به اینکه آموزش در مراکز پیش دبستانی بیشتر مبتنی بر بازی و ارتباط با گروه همسالان است و تکالیف آن چنان جدی وجود ندارد لذا حضور در این دوره علاوه بر تأثیرات مثبتی که در فرایند آموزش مدارس دارد در ترس از مدرسه نیز مؤثر است.

وی افزود: کودکانی که دوره آموزش پیش دبستانی را گذرانده‌اند معمولا ترس از مدرسه کمتر در آن ها بروز می کند.

سطوت گفت: انتقال پیام‌های هیجانی منفی به کودک به واسطه رفتاهایی همچون تحقیر وی و مقایسه او با سایر همسالان می­‌تواند تأثیرات منفی جبران ناپذیری در روان کودک برجای گذارد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد والدین، خود در بروز ترس از مدرسه در فرزندانشان مؤثر هستند تصریح کرد: والدینی که در تربیت فرزندشان بیش از اندازه سهل گیر و یا سخت گیرند زمینه ترس از مدرسه را در کودک خود فراهم می کنند و باید در سبک های فرزندپروری خود بازنگری کنند.

همچنین افزود: زمان باقی مانده تا بازگشایی مدارس فرصتی برای بالابردن سطح تعاملات روابط اجتماعی کودک از سوی والدین است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به نقش والدین در ترس از مدرسه «اضطراب جدایی» را عامل اصلی این اختلال عنوان کرد و افزود: کودکانی که خانوده­‌هایشان بیش از اندازه از آن ها حمایت می کنند بیشتر دچار اینگونه رفتارهای اضطرابی و در نتیجه ترس از مدرسه می­‌شوند.

وی همچنین نبود مهارتهای ارتباطی، ناتوانی در برقراری ارتباط با گروه همسالان و فقدان مهارت­های خودمراقبتی همچون ناتوانی در استفاده از سرویس‌­های بهداشتی مدارس را از دیگر عوامل مؤثر در بروز ترس از مدرسه در دانش آموزان برشمرد.

وی با بیان اینکه ترس از مدرسه اختلال شایعی در بین دانش ­آموزان ابتدایی به ویژه پایه اول بوده به مدارس توصیه کرد تا قبل از شروع سال تحصیلی جلسات آموزش خانواده را برای خانواده ها به ویژه والدین پایه‌­های اول برگزار کنند تا والدین با ماهیت این اختلال و شیوه های مواجهه با آن بیشتر آشنا شوند.

سطوت در ادامه در مورد نقش مدارس در اختلال ترس از مدرسه اظهار کرد: عواملی همچون تعامل و برخورد معلم با دانش‌­آموز، رفتار دانش آموزان باهم، ساختار برنامه آموزشی مدارس و وجود تکالیف سنگین و نیز محیط فیزیکی مدارس در بروز یا بهبودی ترس از مدرسه تأثیر بسزایی دارد.

منبع: مشرق

 

5 1000
ارسال شده در 14 شهریور 1396 توسط با موضوع روانشناسی
ارکید
دندانپزشکی دکترسلام
تلگرام دکتر سلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x