کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر آزاده آقازاده
دکتر آزاده آقازاده
ماموگرافی، سونوگرافی دیجیتال
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو

 

شین اسپلینت سندرم استرس تیبیا میانی درمان شین اسپلینت درمان درد جلو ساق پا درد جلوی ساق پا تسکین درد ساق پا تسکین تورم ساق پا

درد جلوی ساق پا شین اسپلینت عارضه ای بسیار شایع است که ممکن است برای هر فردی ایجاد شود. این مشکل معمولا بعد از دویدن یا سایر فعالیت های جسمی ایجاد می شود که به آن سندرم استرس تیبیا میانی هم می گویند. این بیماری بخصوص در ورزشکارانی که زیاد میدوند و فعالیت پرش زیادی دارند بیشتر دیده می شود.

درمان شین اسپلینت

هر چند آخرین شواهد درخصوص درمان شین اسپلینت تا حدودی گیج‌ کننده بوده و به روش‌های درمانی خاصی منتج نشده اما بیشتر کارشناسان روی این موضوع توافق دارند که این مشکل، آسیبی است که به‌دلیل واردکردن وزن زیاد روی استخوان تیبیان یا ساق ایجاد می‌شود. به‌ علاوه، نشان داده شده افرادی که سابقه فعالیت بدنی‌شان زیر حد متوسط است، و دویدن را شروع می‌کنند، دو و نیم برابر بیشتر در معرض تجربه شین اسپلینت هستند. و احتمالا دلیلش هم قوی و آماده نبودن استخوان‌های‌شان برای تمرینات شدید است. آنهایی که سالهاست بطور مرتب می‌دوند یا پیاده‌روی می‌کنند استخوان‌های قوی‌تری دارند که بهتر می‌تواند نیروهای ناشی از دویدن و پیاده‌روی را بپذیرد.

1- تمرینات با تاثیر بالا را متوقف نمایید.

از آنجایی‌که شین اسپلینت، آسیب ناشی از فشار زیاد است، مهم است که میزان تمرینات باتاثیر بالا را کاهش دهید تا ساق پای‌تان امکان التیام یافتن پیدا کند. جایگزین کردن بعضی از تمرینات دو یا پیاده‌روی با دوچرخه‌ سواری یا شنا می‌تواند راهی خوب برای پیشگیری از بدتر شدن آسیب شود ضمن اینکه تناسب‌ اندام‌تان همچنان حفظ خواهد شد. اگر برای درمان به مشکل برخوردید، استراحت کامل به‌عنوان متد درمانی مهم و موثر توصیه می‌شود.

2- کمپرس سرد

اگر با دردساق پا مواجه شدید، کمپرس سرد هم پیشنهادی معمول است. این شیوه نه تنها به کاهش التهاب در این ناحیه کمک می‌کند بلکه باعث کاهش درد هم می‌شود. شما می‌توانید از یک فنجان یخ استفاده کنید و آن را روی تیبیا به سمت بالا و پایین حرکت دهید، یا دو بار در هفته، دو کیسه یخ را روی قسمت آسیب دیده گذاشته و حداقل ده دقیقه نگه دارید.

برای تسکین درد و تورم روی ساق پای‌تان کیسه یخ بگذارید. کمپرس سرد را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه هر ۳ تا ۴ ساعت برای ۲ تا ۳ روز یا تا زمانی که درد برطرف شود، ادامه دهید.

3- استراحت

به بدن‌تان استراحت دهید. بهبود یافتن آسیب‌های وارد آمده به زمان نیاز دارد.

4- استفاده از داروهای ضد التهابی

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپیرین به کاهش درد و تورم کمک می‌کنند. این داروها می‌توانند عوارض جانبی مانند احتمال بیشتر زخم و خونریزی گوارشی را ایجاد کنند. این داروها را باید به طور گاهگاهی مصرف کرد، مگر اینکه دکترتان دستور ادامه مصرف را بدهد.

شین اسپلینت سندرم استرس تیبیا میانی درمان شین اسپلینت درمان درد جلو ساق پا درد جلوی ساق پا تسکین درد ساق پا تسکین تورم ساق پا

5- استفاده از ارتوتیک‌ها

از ارتوتیک‌ها استفاده کنید. در افرادی که کف پای صاف دارند استفاده از ارتوتیک‌ها -به صورت آماده یا ساخته‌ شده برای خود شخص- به حفظ قوس کف پایی کمک می‌کنند.

6- استفاده از زانوبند نئوپرن 

از زانوبند نئوپرن (Neoprene sleeve) برای حمایت و گرم کردن ساق پای‌تان استفاده کنید.

7- فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به تقویت عضلات در ساق پا کمک می‌کند.

8- جراحی

در برخی موارد از سندرم کمپارتمان جراحی لازم است. با جراحی فشار داخلی کمپارتمان کاهش می یابد و فشار از روی عضله و عروق و اعصاب برداشته شده و درد رفع می گردد. در برخی موارد شکستگی فشاری درشت نی هم نیاز به جراحی وجود دارد.

تمرینات بازتوانی برای افراد مبتلا  به سندرم شین اسپیلنت  

1 – کشش به کمک حوله  

بر روی یک سطح سفت نشسته به صورتی که پای آسیب دیده شما در حالت کشیده شده در مقابل شما قرار گرفته و بعد یک حلقه ای به کمک حوله در قسمت توپی شکل پای خود ایجاد کرده و آن را به سمت خودتان کشیده و در این حالت زانوی خود را به صورت مستقیم نگه دارید . در این وضعیت به مدت 15 -30 ثانیه قرار گرفته و بعد استراحت نمائید . و این حرکت را سه مرتبه تکرار انجام دهید.

2 – کشش ساق پا در حالت ایستاده 

در مقابل دیوار قرار گرفته و بعد دستان خود را در مقابل دیوار قرار داده به طوری که هم سطح با چشمان شما باشد، پای آسیب دیده خود را عقب نگه داشته و پای دیگر را در جلوی آن قرارداده به صورتی که پاشنه پای آسیب دیده شما بر روی زمین قرار بگیرد .

بعد از انجام این حرکت به آرامی موقعیت پای آسیب دیده خود را عوض نمائید تا به دیوار تکیه داده شده به صورتی که در عضلات پشت ساق پایتان کشش را احساس نمائید و به مدت 15- 30 ثانیه در این حالت قرار بگیرید و 3 مرتبه این حرکت را تکرار نمائید و این حرکت را چندین مرتبه در طی روز انجام دهید.

3 – تقویت دامنه حرکتی مچ پا  

در حالت نشسته یا به پشت دراز کشیده به طوری که پاهایتان به طور مستقیم در مقابل شما قرار گرفته ،مچ پایتان را به سمت بالا و پائین ،داخل و خارج و دایره وار حرکت دهید ، توجه داشته باشید که مچ پایتان را حرکت دهید و هر دو پای خود را ثابت نگه دارید ، این حرکت را 10 مرتبه برای هر جهت انجام دهید.

شین اسپلینت سندرم استرس تیبیا میانی درمان شین اسپلینت درمان درد جلو ساق پا درد جلوی ساق پا تسکین درد ساق پا تسکین تورم ساق پا

4 – کشش قدامی کامپارتمنت

به کمک یک دست در مقابل یک دیوار یا صندلی برای حفظ تعادل بایستید و سپس زانوی خود را خم کرده تا بتوانید قسمت روی پای خود رابگیرید . به طوری که احساس کشیدگی در قسمت جلویی عضلات کامپارتمنت ایجاد شود.

– راه رفتن روی انگشتان پا

روی نوک انگشتان پا بایستید و حدود 15 متر به سمت جلو راه بروید، دو سِت از این حرکت انجام دهید.

– کشش کف پا

دراز بکشید، پاهای تان مستقیم جلوی بدن تان باشد و انگشتان تان هم به سمت بالا. در یک حرکت جهشی، انگشتان را به سمت بدن تان کشیده و بعد به جای اولش برگردانید. این حرکت را در دو سِت با 20 تکرار انجام دهید.

7 – به زمین انداختن پاشنه پا

روی یک پله یا سطح برآمده بایستید، وزن تان را روی پای راست انداخته و پاشنه همین پا را تا 90 درجه پایین بیاورید. به آرامی پاشنه را بالا آورده و پیش از آن که روی پای دیگر انجام دهید، روی همین پا حرکت را تکرار کنید. این تمرین را در دو سِت و با 10 تکرار روی هر پا انجام دهید.

هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.


بیشتر بخوانید:

دلیل و درمان سوزش و ضعف رفتن ساق پا

روش های درمانی برای درد پشت ساق پا

چرا ساق پا درد می گیرد


 

5 1000
ارسال شده در 20 شهریور 1396 توسط با موضوع فیزیوتراپی و ارتوپدی

پیشنهاد سردبیر

  • دلایلی که باعث میشود شبها خوب نخوابید
  • بوی بد دهان و خونریزی لثه
  • فواید نوشیدن آب در لیوان مسی
  • محتوای مواد آرایشی
  • اطللاعات کامل درباره مشکل بی خوابی کودکان
  • فواید پوست سیب را مرور میکنیم
  • روش صحیح پاک کردن ماهی و میگو چیست؟
  • علت اصلی بستری بیماران دیابتی ,افت قند خون است
  • محبوبترین ها

  • تایید داروی جدید انسولین همولوگ بواسطه FDA
  • برای تولید پانکراس مصنوعی گامی دیگر برداشته شد
  • وسلیه جدید مراقبت ازشخص مبتلا به دیابت نوع 2
  • بالا رفتن فشارخون در افراد دیابتی به تخریب مغز میانسالی مربوط است
  • درمان مفید پیش دیابت با تغییر در سبک زندگی
  • استاتین ها بیماری دیابت را بدتر میکند
  • این عارضه مفصلی ناشی از دیابت را جدی بگیرید
  • عوارض متفورمين | کاهش و کمبود ویتامین B12
  • رپورتاژ

  • قدر کلیه هایتان را بیشتر بدانید
  • کلینیک مولتی مديكال شارلوت
  • کلینیک پوست و زیبایی دکتر فاطمه بامداد
  • لیزر درمانی راه حلی بدون تیغ برای دندانپزشکی
  • جراحی های پیشرفته زیبایی و پلاستیک
  • ارکید
    کلینیک صدف
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
    x