دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا

محققان استرالیایی با تحقیق جدید با موضوع روش های شناسایی بیماری پارکینسون موفق شدند روشی با نام مارپیچ رسم شده طراحی کنند که با این کار امکان تشخیص نخستین نشانه های بیماری پارکینسون قابل شناسایی باشد.

شناسایی اولین نشانه‌های پارکینسون با تحلیل مارپیچ‌رسم شده

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال ساینس، در حال حاضر هیچ آزمون آزمایشگاهی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد و اولین علایم بیماری زمانی ظهور می‌کند که سلول‌های عصبی آسیب جبران‌ناپذیری دیده‌اند. محققان دانشگاه RMIT برای حل این مشکل موفق به طراحی نرم‌افزازی شده‌اند که نشانه‌های بیماری را قبل از اینکه به علایم بیماری تبدیل شوند، شناسایی می‌کند.
در این نرم افزار از داوطلب خواسته می‌شود تا مارپیچی را رسم کند، سپس به طور همزمان اطلاعات مربوط به رسم آنالیز می‌شود. بیماری پارکینسون بر مهارت نوشتن و رسم بیمار تاثیر می‌گذارد و با تحلیل دست‌خط و طراحی های دستی بیمار می‌توان اطلاعات ارزشمندی را در این زمینه بدست آورد. پیش‌بینی علایم اولیه بیماری با این روش دقتی حدود 93 درصد دارد. این روش تشخیص علاوه بر نرم‌افزار، به یک قلم، کاغذ و تبلت ترسیم نیازمند است.
بیش از 10 میلیون نفر در سراسر جهان به پارکینسون مبتلا هستند. پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی پس از آلزایمر است.
پارکینسون بر اثر کاهش دوپامین و اختلال جسم سیاه مغز ایجاد می شود. جسم سیاه پیام های عصبی را از طریق نخاع به عضلات مختلف ارسال می کند و این فرآیند از طریق ماده شیمیایی دوپامین صورت می گیرد و باعث اختلال در تعادل و کنترل عضلات می شود. روش های رایج کنترل این بیماری، داروی هایی هستند که با تحریک مغز، به ترشح دوپامین کمک می کنند. این روش ها بیماری را درمان نمی کنند، بلکه علایم را کاهش می دهد و پاسخ آن روی افراد مختلف، متفاوت است.

بیماری پارکینسون معمولا با لرزش یک دست آغاز می شود و به تدریج اکثر اندام را درگیر می کند. نتایج این مطالعه در نشریه Frontiers in Neurology منتشر شده است.

منبع/ایرنا