دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
جراحى زيبايى بينى ( رينوپلاستى)
دکتر آزاده آقازاده
دکتر آزاده آقازاده
ماموگرافی، سونوگرافی دیجیتال
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص گوارش و كبد و آندوسكوپی
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی

سوزاندن کالری با دویدن دویدن در خانه دویدن بیرون از خانه

با وارد شدن انواع وسایل جدید به بازار امروزه بیشتر افراد به جای دویدن در بیرون از منزل، در خانه و بر روی تردمیل کالری می سوزانند. این در حالی است که ثابت شده دویدن بیرون از خانه حدود ۳ تا ۷ درصد بیشتر از روی تردمیل کالری می‌سوزاند.


بسیاری از مردم، دویدن را به عنوان ورزش هوازی شان انتخاب می‌کنند تا به کمک آن کالری بسوزانند و چربی آب کنند. از دیگر خوبی‌های دویدن این است که تنها یک جفت کفش مناسب می‌خواهید و می‌توانید آن را هر موقع و هرجایی که دوست داشتید انجام دهید. دویدن علاوه بر کالری سوزی مزایای فراوان دیگری نیز برای بدن دارد و می‌تواند به کاهش استرس، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و توانبخشی به مفاصل کمک کند. در ادامه این مطلب را به نقل از دکترکرمانی بخوانید.

کدام یک کالری بیشتری می‌سوزاند؟ دویدن داخل خانه یا بیرون از خانه؟

با این حال اگر تمرکزتان روی کاهش وزن باشد ممکن است به این فکر بیفتید که آیا دویدن در موقعیت‌های مختلف (مثلا دویدن در یک روز گرم تابستانی) می‌تواند تاثیری روی کالری سوزی آن بگذارد؟ مسلما اینطور احساس می‌شود که دویدن در این حالت، از دویدن روی تردمیل کالری خیلی بیشتری می‌سوزاند. اما آیا واقعا چنین است؟

از نظر فیزیولوژیکی، وقتی بیرون از خانه می‌دوید حدود ۳ تا ۷ درصد بیشتر از روی تردمیل کالری می‌سوزانید. وقتی روی تردمیل می‌دوید، چرخش خودِ تردمیل کمکتان می‌کند راحت‌تر بدوید و همچنین با وزش باد نیز مقابله نمی‌کنید.

کالری سوزی در این حالت، به سرعتتان نیز بستگی دارد: اگر سرعتتان در اندازه دویدن آهسته باشد، در فضای بیرون ۳ درصد بیشتر کالری می‌سوزانید و در حالت دویدن با سرعت بالا نیز حدود ۷ درصد بیشتر از روی تردمیل کالری خواهید سوزاند. برای این کالری سوزی بیشتر می‌توانید قدردان تغییر در شیب، مقاومت باد و ناسازگاری سرعتتان باشید.

آخرین عاملی که باعث می‌شود بیشتر کالری بسوزانید، بازگشت به دمای طبیعی بدن است که در روزهای گرم، بدن برای این کار باید تلاش بیشتری انجام دهد. چون بدن خون بیشتری را به پوست پمپاژ می‌کند و گرمایی را که ساخته اید از بین می‌برد؛ بنابراین دویدن در روزهای گرم، نسبت به دویدن در روزهایی که هوا خنک است کالری بیشتری می‌سوزاند (تن‌ها ۱ تا ۵ درصد بیشتر)؛ و حالا خبرهای بد: دویدن خارج از خانه در روزهای گرم نمی‌تواند جادوی کاهش وزنتان باشد. کالری بیشتری که می‌سوزانید در مقایسه با فشار آوردن به خود در زیر گرما و دچار مشکلاتی مانند کم آب شدن بدن و گرمازدگی بسیار ناچیز است.

دویدن در روزهای گرم باعث می‌شود زودتر از زمانی که روی تردمیل می‌دوید خسته شوید. شاید بعضی آن را نشانه این بدانند که بدن در حال سخت‌تر کار کردن است، اما باید این را هم در نظر بگیرید که وقتی نتوانید ورزشتان را کامل انجام دهید، تلاشتان برای کاهش وزن نیز بی ثمر می‌ماند.

آیا ایده بهتری برای کالری سوزی بیشتر وجود دارد؟

سوزاندن کالری با دویدن دویدن در خانه دویدن بیرون از خانه

وقتی دمای هوا بالا است، به جای اینکه بیرون بدوید ۵ دقیقه به ورزش خود در روی تردمیل اضافه کنید و کمی هم به آن شیب دهیدئ این مقدار برابر است با همان مقدار اضافی که بیرون از خانه، کالری می‌سوزانید. اگر واقعا می‌خواهید کالری سوزی خود را تقویت کنید می‌توانید شیب و سرعت تردمیل را هر چند دقیقه یک بار، افزایش دهید. در این نوع ورزش برای دقایقی شدت را افزایش می‌دهید و دقایقی را نیز با پایین آوردن سرعت، ریکاوری می‌کنید. ورزش‌های ترکیبی از این دست، کمک می‌کند بدنتان به چالش کشیده شود و ذخایر چربی بیشتری بسوزاند.

کالری‌های اضافی که در دویدن بیرون از خانه سوزانده می‌شود، در دراز مدت نمی‌توانند تاثیر چشم گیری روی ترازو نشان دهند. اگر می‌بینید بعد از دویدن در هوای گرم، وزنتان حسابی پایین آمده آن را باید به حساب کاهش سطح مایعات و از دست دادن وزن آب بدن بگذارید. به همین دلیل است که هنگام ورزش در دمای بالا، جایگزین کردن الکترولیت‌ها و مینرال‌ها ضروری است.
در پایان به خاطر داشته باشید، برای داشتن یک کاهش وزن ماندگار، نباید بیش از آنچه سوزاندید غذا بخورید. ما همیشه به اشتباه، مقدار کالری‌ای که در طول ورزش سوزانده ایم را خیلی زیاد در نظر می‌گیریم.

بعد از ورزش روی خوردن پروتئین و غلات کامل تمرکز کنید تا بدنتان مجددا سوخت رسانی شود و همچنین مقدار زیادی آب بنوشید تا بدنتان هیدراته شود.

منبع: بلاغ

5 1000
ارسال شده در 21 شهریور 1396 توسط با موضوع ورزش و سلامتی
ارکید
دندانپزشکی دکترسلام
تلگرام دکتر سلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x