دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
دکتر آزاده آقازاده
دکتر آزاده آقازاده
ماموگرافی، سونوگرافی دیجیتال
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال

فواید خیار خیار خواص خیار تاثیر خیار بر کاهش وزن

خیار یکی از پرطرفدارترین میوه هایی است که فواید بسیاری برای بدن شما دارد. لازم است بدانیم خیار جزء دسته ی صیفی جات یا سبزیجات است اما به دلیل ارزش تغذیه ای بالا آن را در گروه میوه ها هم قرار می دهند. ما در این مطلب قصد داریم شما را با ارزش تغذیه ای این میوه و خواص آن آشنا نماییم.

ارزش تغذیه ای

با وجود کالری بسیار پایین، خیار منبع خوبی از ویتامینها و مواد معدنی است. ۳۰۰ گرم از این میوه حاوی مواد زیر است:

  • کالری ۴۵
  • چربی ۰
  • کربوهیدرات ۱۱ گرم
  • پروتئین ۲ گرم
  • فیبر ۲ گرم
  • ویتامین C چهارده درصد نیاز روزانه
  • ویتامین K شصت و دو درصد نیاز روزانه
  • منیزیم ۱۰ درصد نیاز زوازنه
  • پتاسیم ۱۳ درصد نیاز روزانه
  • منگنز ۱۲ درصد نیاز روزانه

7 دلیل برای مصرف روزانه خیار

جدول بالا نشان دهنده یک سوم نیاز روزانه شما به این مواد است.

برای حفظ خواص تغذیه ای توصیه می شود خیار با پوست میل شود و چون خود این میوه به اصطلاح جزو مواد غذایی سرد محسوب می شود طب سنتی تاکید می کند سر خیار که کمی مزه تلخ دارد به دلیل گرم بودن استفاده شود تا به صورت متوازن عمل کند.

آنتی اکسیدان دارد

ورود رادیکال های آزاد و تجمع بیش از حد آن ها در بدن باعث ایجاد بیماری های دوره ای می شود. آنتی اکسیدان ها با ایجاد یک واکنش شیمیایی اتم های فعالی به وجود می آورند تا با الکترون های تنها یا همان رادیکال های آزاد جفت و جور شد و به این شکل راه آن ها را سد نمایند.

حضور رادیکال های آزاد در بدن و نبود آنتی اکسیدان ها باعث ایجاد پدیده ای به نام حمله زیستی یا استرس اکسیداتیو (Oxidative Stress) می شود که بیماری های قلبی، ضعف سیستم ایمنی و سرطان را به دنبال دارد.

میوه ها و سبزیجات به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان مانع از ایجاد شرایط مساعد برای بروز سرطان می شود.

پس استفاده از خیار به عنوان یک منبع آنتی اکسیدان از جمله دو نوع قدرتمند آن یعنی فلاونوئید Flavonoid و تانین Tannin میباشد مانع از تجمع رادیکال های آزاد و خطر ابتلا به بیماری های دوره ای از جمله سرطان می شود.

آب رسانی

از آن جا که بدن ما بیشتر از آب تشکیل شده و انجام اعمال حیاتی مثل تنظیم درجه حرارت بدن، دفع مواد زائد و سوخت و ساز سلول ها به وسیله آب انجام می شود، آب رسانی بدن یکی از کارهای مهمی است که باید به آن توجه کنیم. حدود ۴۰ درصد آب مورد نیاز بدن از طریق مواد غذایی جذب می شود. به همین دلیل خوردن موادی که آب فراوان دارد مثل خیار مانع از دهیدراته یا کمبود آب بدن می شود.

کاهش وزن

فواید خیار خیار خواص خیار تاثیر خیار بر کاهش وزن

به دلیل کالری بسیار کمی که خیار دارد – ۳۰۰ گرم خیار فقط ۴۵ کالری دارد – می توانید بدون هیچ نگرانی تا می توانید به صورت خالی یا همراه سالادهای تان این میوه را میل کنید.

کاهش قندخون

طی مطالعات انجام شده خیار یکی از میوه هایی است که افراد مبتلا به قند خون بدون هیچ نگرانی می توانند آن را مصرف کنند. یکی از خاصیت های بسیار مهم آن کاهش دادن قند خون است. پس حتی اگر به قند خون مبتلا نیستید استفاده از این میوه خوشمزه در برنامه غذایی روزانه روش خوبی برای جلوگیری از این بیماری است.

تنظیم حرکات دستگاه گوارش

خیار به دلیل آب فراوان، فیبر و پکتین (Pektin) که در آن موجود است یکی از داروهای گیاهی خوب برای رفع یبوست محسوب می شود.

هضم آسان

خیار را چه به صورت ساده چه به صورت خیار شور مصرف کنید هیچ مشکلی برای دستگاه گوارش به وجود نمی آورد. چون به راحتی قابل هضم است. با کمی خلاقیت می توانید آن را در انواع سالادها همراه با کلم، گوجه فرنگی، توت فرنگی، لیموترش، روغن زیتون، نعنا و یا همراه با پنیر فتا میل کنید.

شربت نعنا را می توانید با کمی خیار رنده شده سرو کنید.

برای تنوع بیشتر چیس خیار را به شما معرفی می کنیم.

چیپس خیار

ابتدا خیار را با پوست به صورت حلقه ای خرد کنید. سپس آن ها را با یک دستمال تمیز خشک کنید. در یک ظرف موادی را که برای مزه دار کردن آن نیاز دارید به حلقه های خیار اضافه کنید. می توانید از پودر سیر و نمک بسیار کم و پیاز استفاده کنید. اگر به هر دلیلی نمی خواهید نمک استفاده کنید می توانید سرکه یا اب لیمو را به تنهایی برای مزه دار کردن آن انتخاب کنید. بعد مخلوط را به مدت ۳ تا ۴ ساعت با درجه حرارت ۱۷۰ درجه در فر قرار دهید. هر از گاهی آن را چک کنید. میان وعده جدید شما آماده است.

منبع: میزان آنلاین

5 1000
ارسال شده در 26 شهریور 1396 توسط با موضوع خواص میوه و سبزیجات
ارکید
کلینیک صدف
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x