کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس
متخصص جراحی فک و صورت

پتاسیم را می توان از جمله مهم ترین عناصر و ضروری ترین آنها برای سلامت بدن به شمار آورد. پتاسیم به همراه سدیم یکی از مهم ترین پمپ های بدن به نام پمپ سدیم پتاسیم را تشکیل می دهند. مصرف پتاسیم فواید بسیاری را برای سلامت فرد در پی دارد. در ادامه شما را با این فواید و منابع دست یابی به پتاسیم آشنا خواهیم کرد. با دکتر سلام همراه باشید.

پتاسیم یکی از مواد غذایی ضروری و لازم برای بدن است که برای حفظ تعادل مایع و الکترولیت بدن کاربرد دارد. با ما همراه باشید تا ۹ غذای غنی از پتاسیم را به شما معرفی کنیم.

پتاسیم سومین ماده فراوان در بدن می باشد و یکی از مواد معدنی چندکاره است که در اندام های مختلف مثل قلب، کلیه ها، مغز و بافت های عضلانی کاربرد دارد. این ماده نقش مهمی در هیدراته کردن بدن بازی می کند و با همکاری سدیم در حمایت از عملکرد سلولی بدن نقش موثر دارد.

علائم کمبود پتاسیم:

علائم کمبود پتاسیم می تواند سردرد شدید ، کم آبی بدن، تپش قلب و تورم غدد و بافت ها باشد. همچنین کمبود این ماده معدنی سبب بروز علائم زیر می شود.

• خستگی

• کج خلقی

• گرفتگی عضلانی

• افزایش وزن

• افزایش فشار خون

• تجمع سلولیت

دلایل اصلی کمبود پتاسیم می تواند ورزش های قلبی بدون هیدراتاسیون مناسب، استفراغ زیاد، اسهال مکرر و یا یک رژیم غذایی خالی از میوه ها و سبزیجات باشد.

توصیه می شود روزانه تا 4700 میلی گرم پتاسیم از مواد غذایی کسب کنید. در ادامه چند غذای غنی از پتاسیم را به شما معرفی می کنیم.

1. آووکادو: یک عددآووکادو 1068 میلی گرم پتاسیتم دارد.

2. اسفناج :یک فنجان: 839 میلی گرم پتاسیتم دارد.

3. سیب زمینی شیرین : یک عددسیب زمینی متوسط 952 میلی گرم پتاسیتم دارد.

4. آب نارگیل: یک فنجانآب نارگیل 600 میلی گرم پتاسیتم دارد.

5. کفیر یا ماست : یک فنجانکفیر 579 میلی گرم پتاسیتم دارد.

6. لوبیا سفید: نصف فنجان: 502 میلی گرم پتاسیتم دارد.

7. موز :یک عدد موز بزرگ 422 میلی گرم پتاسیتم دارد.

8. کلوچه زردآلو: نصف فنجانزردآلو 755 میلی گرم پتاسیتم دارد.

9. قارچ: یک فنجان قارچ شامل 428 میلی گرم پتاسیتم است.

مصرف مواد غذایی بالا در هر سه وعده روزانه برای اطمینان از جذب پتاسیم کافی برای بدن توصیه می شود.

فواید مصرف غذا های غنی از پتاسیم:

کاهش گرفتگی عضلات: یکی از اصلی ترین مزایای مصرف پتاسیم کاهش گرفتگی عضلات و بهبود قدرت عضلانی است. گرفتگی عضلات از اثرات جانبی سطح پایین این ماده معدنی می باشد. اگر یک ورزشکار دچار کم آبی شود و یا به اندازه کافی پتاسیم را از طریق غذاهایش دریافت نکند دچار کمبود این ماده در بدنش خواهد شد.

کاهش خطر سکته مغزی: چند مطالعه روی افرادی که دچار سطح پایین پتاسیم می باشند نشان داد که این افراد مستعد سکته مغزی هستند. یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات با تعادل سطح این ماده معدنی از احتمال سکته مغزی می کاهد.

کاهش فشار خون: مطالعات نشان می دهد که مصرف غذای غنی از پتاسیم که به خصوص از طریق میوه ها و سبزیجات جذب می شود می تواند سبب کاهش فشار خون شود. مخصوصا اگر بالا رفتن فشار خون ناشی از افزایش سطح سدیم باشد، مصرف پتاسیم بسیار مفیدخواهد بود.

کاهش سلولیت: یکی از عوامل اسلی سلولیت احتباس مایعات است. بیشتر مردم به اندازه کافی پتاسیم مصرف نمی کنند. بالا رفتن نسبت سدیم در بدن نیز سبب حبس مواد مغذی در سلول ها می شود در حالی که پتاسیم سلول ها را به تخلیه کردن مواد انباشته در خود به خصوص مواد زائد تشویق می کند. به همین دلیل اگر مصرف سدیم را کاهش داده و بیشتر پتاسیم دریافت کنید سلولیت در بدن شما کاهش خواهد یافت.

حفاظت از پوکی استخوان: مطالعات متعددی به ارتباط بین افزایش تراکم استخوان و سطح پتاسیم را نشان می دهد. این مطالعات حتی در زنان یائسه و مردان مسن نیز نتایج مشابهی داشته است.

 

منبع: فرارو

5 1000
ارسال شده در 3 مهر 1396 توسط با موضوع تغذیه
پيلتن شاپ

مطالب پیشنهادی

کلینیک صدف
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x