مشاوره زیبایی
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
چشمخانه، ساختمان پزشکان
کلینیک چشمخانه
به روز ترین تجهیزات و دانش چشم پزشکی
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
دکتر مجید نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
متخصص جراح پلاستیک و زیبایی
پیرایه
پوست، مو و زیبایی
کلینیک ره یا
دکتر امید رحمانی
پزشک پوست مو زیبایی كاسمتولوژيست از فرانسه
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
کلینیک یکتا/ساختمان پزشکان
کلینیک یکتا
مجهزترین کلینیک پوست و مو زیبایی با دستگاه لیزر الکساندرایت
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو

مصرف میوه در روز مصرف سبزی روزانه فواید میوه و سبزیجات تغذیه‌ سالم

نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله “اپیدمیولوژی و جامعه بهداشت” نشان می دهد که ما باید حداقل 7 واحد در روز میوه جات و سبزیجات بخوریم. توصیه ها برای این نتیجه در کشورها مختلف است و از کشوری به کشور دیگر فرق می کند. به طور مثال در امریکا «میوه ها و سبزیجات مهم تر هستند»، یک پیام کلیدی است؛ در حالی که در استرالیا شعاری تصویب شده است به نام «برو به سمت 5+2» که باعث می شود مردم در روز حداقل 5 واحد سبزیجات و 2 قطعه میوه بخورند.
در انگلستان، جایی که مطالعه جدیدی توسط محققان دانشگاه کالج لندن UCL انجام شده است، وزارت بهداشت توصیه به مصرف «5 بار در روز» می کند. اما یافته های مطالعات جدید بسیار متقاعد کننده است، به طوری که نویسندگان از وزارت بهداشت بریتانیا، درخواست کرده اند تا در توصیه خود یعنی 5 واحد میوه و سبزیجات در روز، تجدید نظر کند.

دکتر اونیولولا اویبود، مدیر گروه اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی UCL می گوید: همه ما می دانیم که خوردن میوه ها و سبزیجات سالم است؛ اما اندازه این اثر متزلزل است. وی و تیم همراهش، اطلاعات شیوه زندگی سالانه سلامت ملی برای انگلستان را در بین سالهای 2008-2005 تجزیه و تحلیل کردند. این اطلاعات از بیش از 65000 نفر به طور تصادفی با میانگین سن 35 سال و بالاتر در یک مطالعه گرفته شده بود. به طور متوسط، پاسخ دهندگان این تحقیق گزارش کردند که در روز کمتر از چهار بار از میوه ها و سبزیجات استفاده می کنند. در طول دوره این مطالعه، تعداد 4399 نفر از افراد مورد مطالعه یعنی 7/6 درصد از آنها فوت کرده بودند.

1- هفت واحد میوه و سبزی در روز منجر به کاهش مرگ 42 درصدی شد

محققان بر روی چگونگی تاثیر مصرف میوه ها و سبزیجات و پاسخ مخاطبان، در مورد ریسک مرگ تحقیق کردند. آنها در یافتند که افرادی که هر روز حداقل 7 واحد میوه و سبزی مصرف می کردند، دارای 43 درصد کاهش ریسک مرگ به هر دلیلی بودند. گروهی که 7 نوبت در روز مصرف میوه و سبزی داشتند، 31 درصد ریسک مرگ در اثر بیماری های قلبی داشتند و خطر ابتلا به سرطان نیز در آنها 25 درصد کمتر بود.

مصرف میوه در روز مصرف سبزی روزانه فواید میوه و سبزیجات تغذیه‌ سالم

به نظر می رسد که سبزیجات دارای مزایای حفاظتی بیشتری نسبت به میوه ها هستند. خوردن 3-2 نوبت سبزیجات در روز با کاهش خطر مرگ و میر 19 درصدی همراه بود، در حالی که مصرف همان تعداد واحد از میوه جات، تنها کاهش خطر مرگ 10 درصدی را به همراه داشت. محققان دریافتند که مزایای حفاظتی میوه ها، در مورد میوه های تازه و خشک شده گسترده می باشد، نه میوه های یخ زده و یا کنسرو شده آن ها. در واقع این دو نوع آخر، یعنی میوه های یخ زده و کنسروی خطر مرگ را به صورت هشدار 17 درصدی افزایش می دهد. محققان فرض می کنند که قند اضافه شده به میوه های پردازش شده، در واقع عامل خطر پشت پرده آن است. این مطالعه همچنین هیچ مزیت قابل توجهی را از آب میوه نشان نداد.

دکتر اویبود به خبرگزاری «پزشکی امروز» گفت: من مطمئن نیستم که چرا هیچ مزیت مستقیمی در آب میوه یافت نشد. مطمئنا آب میوه پر از مواد مغذی است، و درحال حاضر در انگلستان، ما توصیه می کنیم که می توانیم یک بخش از آب میوه را به عنوان یک واحد از 5 واحد میوه و سبزی در روز محاسبه کنیم.

کارشناسان دیگر، اظهار کرده اند که به علت فقدان فیبر و محتوای قند بالا در آب میوه، دیگر نباید آن را سالم در نظر گرفت. نتایج ما نشان می دهد که آب میوه، همان مزایای میوه تازه و خشک شده را ارائه نمی دهد، و این می تواند این باور را ایجاد کند که چرا نباید به عنوان یک بخش از پنج بخش میوه و سبزی روزانه به آن توجه کرد. در نتیجه دکتر اویبود استدلال می کند که در دستورالعمل پنج بار در روز کشور انگلستان، که شامل میوه های کنسرو شده و اسموتی ها به عنوان یک جزء معتبر از رژیم غذایی نیز می شود، باید تجدید نظر شود.

2- چگونه تغییرات سیاسی می تواند ما را تشویق به خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر کند؟

دکتر اویبود می گوید: با این حال، دستور العمل استرالیا یا «برو به سمت5+2» ممکن است در انگلستان موثر نباشد. در حال حاضر اکثر بزرگسالان بریتانیا، از دستورالعمل 5 بار در روز توصیه شده در کشور، پیروی نکرده و کمتر از این میزان میوه و سبزی می خورند. وی برخی از سیاست های دیگر که دولت محلی و دولت ملی می توانند برای افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات استفاده کنند، را شناسایی می کند:

مصرف میوه در روز مصرف سبزی روزانه فواید میوه و سبزیجات تغذیه‌ سالم

– تلاش برای اطمینان از دسترسی به میوه ها و سبزیجات. (دکتر اویبود می گوید: گاهی اوقات چند مغازه فروش محصولات تازه در مناطق محروم، که به اصطلاح «بیابان مواد غذایی» نامیده می شود، یکی از این تلاش ها می باشد).
– کار با خرده فروشان؛ به طوری که میوه جات و سبزیجات ارزان تر در درسترس و در معرض نمایش باشد.
– مقررات و یا نظارت بر قرارداد های مواد غذایی مدارس؛ برای اطمینان از این که کودکان در معرض استفاده از میوه جات و سبزیجات قرار می گیرند.
– تنظیم یا نظارت بر قراردادهای غذا در محل کار.
– مذاکره با فروشندگان و ارائه دهندگان فست فود ها، به این عنوان که با هر وعده غذایی به طور استاندارد یک قطعه میوه نیز ارائه کنند. دکتر اویبود می گوید: من یک کارشناس سیاسی نیستم، اما می دانم که آموزش بهداشت به دنبال افرادی است که پیش از این مراقبت های خوبی از سلامت خود داشته اند.

افرادی که بیشتر آسیب پذیرند، اغلب محروم هستند و بیشتر در معرض خطر هستند،حتی اگر دولت پیام خود را به 7 وعده مصرف میوه و سبزی روزانه تغییر دهد، احتمالا کمتر از 5 وعده در روز می خورند و بیشتر نیز نخواهند خورد. اخیرا خبرگزاری “پزشکی امروز”، گزارش داده است که تحقیقات نشان می دهد که دستور العمل وزارت بهداشت در مورد نهار مدارس، به روز شده و باعث افزایش قابل توجه مصرف میوه و سبزیجات در دانشجویان امریکایی شده است.


در این باره بیشتر بخوانید: آشنایی با میوه های ضد سرطانی


برگردان: سیما آزاد فلاح

هرگونه کپی برداری با ذکر نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

5 1000
ارسال شده در 29 مهر 1396 توسط با موضوع تغذیه
پيلتن شاپ

پیشنهاد سردبیر

  • علت اصلی بستری بیماران دیابتی ,افت قند خون است
  • تاثیر حرکت اجرای کول با هالتر
  • مقاله ی جامع تب | همه چیز در مورد تب
  • موادی که نباید در مایکروفر گرم شوند
  • سوء تعبیرهای اجتماعی درباره نابینایی
  • استمرار هوای سالم در تهران
  • توجيه بيمار براي دريافت داروي مورد نياز از سوي مسوولان مراكز الزامي است
  • با مضرات باورنکردنی سرخ کردنی ها آشنا شوید
  • محبوبترین ها

  • دستور سوپ سالم موسمی: سوپ لوبیا قرمز تند
  • رژیم غذایی مقوی و در عین حال کم کالری
  • لبنیات در افراد سنگ کلیه ای تا چه اندازه مفید است؟
  • ابتلا به فقر آهن مزمن با این نوشیدنی
  • در باره مایکروفر این واقعیت های جالب را بدانید
  • برای طبخ سبزیجات چه کارهایی باید انجام دهیم
  • مصرف روغن جامد، چربی های بد خون با بالا می برد
  • هرآنچه درمورد آدامس فلوراید دار باید بدانید
  • رپورتاژ

  • پوستی به لطافت و درخشندگی ابریشم
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • کلینیک جراحی ساج
  • همه ی آنچه که برای سوختگی نیاز دارید
  • زیبایی و جوانی پوست را از ما بخواهید
  • دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x