راهنمایی های تغذیه ای در مورد انواع ماکارونی

برخی افراد معتقدند با مصرف ماکارونی دچار چاقی و اضافه وزن می شوند آیا این باور در مورد ماکارونی های غنی شده نیز صحت دارد؟ می خواهیم به بررسی ارزش تغذیه ای انواع ماکارونی بپردازیم و نحوه صحیح نگهداری و طبخ این ماده غذایی را بیاموزیم. با صحبت های کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در این رابطه همراه شوید.

اینجا هزاران نفر تونستن به وزن ایده آل برسند

شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین.

یک عضو انجمن تغذیه ایران با اشاره به اینکه ماکارونی یک ماده غذایی مفید است و انواع مختلفی از آن با آرد سمولینا و غنی شده نیز وجود دارد، اظهار کرد: ماکارونی «سمولینا» حاوی پروتئین بالاتر، املاح و ویتامین بیشتر، رنگدانه طبیعی و بتاکاروتن (ماده ضد سرطان) است.

سمیه اسدی  افزود: به طور کلی ماکارونی کلسترول و چربی ناسالمی ندارد و دارای منبع خوب کربوهیدرات از نوع پیچیده (غلات، نان، ماکارونی و…) است که به دلیل صرف زمان بیشتر برای هضم و جذب، موجب تعدیل اشتها می‌شود، در صورتی که کربوهیدرات ساده (شیرینی‌ها) به سرعت هضم شده و سبب افزایش قند خون، افزایش اشتها و تجمع چربی می‌شود.

وی با بیان این که ماکارونی در هرم غذایی در بخش پایه آن قرار دارد، تصریح کرد: قرار گرفتن هر نوع ماده‌غذایی در پایین‌ترین بخش هرم که شامل نان و غلات نیز می‌شود، به این معنی است که بیشترین سهم روزانه‌ای که هر فرد باید مصرف کند از این نوع ماده غذایی است.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: به طور کلی ماکارونی حاوی پروتئین، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، آهن، منگنز، فسفر، مس، منیزیم و روی است.

وی با بیان این‌که سمولینا حاصل آسیاب نوعی گندم به نام «دوروم» است، اظهار کرد: با توجه به آنچه از خواص ماکارونی گفته شد می‌توان گفت، سمولینا ارزش بالاتری نسبت به آردهای گندم‌های معمولی دارد و قطعا ماکارونی که از این نوع گندم تهیه می‌شود، از کیفیت پخت بیشتری به دلیل نوع آرد آن هم برخوردار خواهد بود.

به گفته این مشاور تغذیه و رژیم درمانی، نورهای محیطی آفتاب، گرما و حرارت معمولا تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی املاح کلسیم، آهن و روی ندارد. بنابراین فرآیند نگهداری و پخت ماکارونی این املاح را از بین نمی‌برد که می‌تواند بر ارزش غذایی، ماکارونی بیافزاید.

اسدی با اشاره به این‌که فیبر موجود در ماکارونی حرکات دودی دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد و از یبوست جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: ماکارونی تهیه شده از سمولینا سه و نیم تا چهار برابر ماکارونی عادی فیبر دارد. بنابراین، اثرگذاری میزان فیبر ماکارونی سمولینا در پیشگیری و رفع یبوست بیشتر از ماکارونی معمولی خواهد بود.

وی افزود: تحقیقات نشان داده که نصف فنجان ماکارونی تهیه شده از گندم کامل موجب کاهش ریسک مشکلات مزمن سلامتی نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و مشکلات گوارشی می‌شود. همچنین ماکارونی بخش قابل توجهی از رژیم مدیترانه‌ای را در بر می‌گیرد، طی این تحقیقات گفته می‌شود در این رژیم افراد کمتر دچار بیماری قلبی و عروقی می‌شوند.

مشاور تغذیه و رژیم درمانی همچنین با اشاره به انواع غنی شده ماکارونی‌ها با ویتامین و املاح و کلسیم و…توضیح داد: مصرف کنندگان حتما به برچسب ارزش غذایی که بر روی بسته ماکارونی قید شده دقت نمایند، زیرا تنها در صورتی غنی‌سازی برای بدن موثر واقع خواهد شد که میزان مواد غنی شده یک سوم یا حداقل ۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن به آن ماده غذایی را تامین کند.

وی با تاکید بر این‌که اگر میزان مواد به کار رفته در غنی‌سازی ماکارونی، کمتر از مقدار ذکر شده باشد، در سلامتی سودمند نخواهد بود، افزود: به طور مثال در مورد کلسیم که نیاز روزانه هزار میلی‌گرم هست باید حداقل 330 میلی‌گرم کلسیم به ماکارونی افزوده شده باشد و اگر کمتر از این مقدار باشد ارزشی نخواهد داشت.

اسدی توصیه کرد: در صورت تمایل به استفاده از نوع غنی شده ماکارونی‌ها، از انواعی که با املاح غنی‌سازی شده است و یا از نوع سبوس‌دار که معمولا به رنگ قهوه‌ای است، خریداری شود.

این عضو انجمن تغذیه ایران همچنین درباره موادی که در هنگام پخت و پز و خوردن به ماکارونی افزوده می‌شود، گفت: در هنگام طبخ ماکارونی بهتر است از سس، خامه و سایر موادغذایی و چاشنی‌هایی که حاوی چربی‌های ناسالم هستند و ارزش غذایی ماکارونی را پایین می‌آورند اجتناب کنیم و بهتر است ماکارونی با سبزی‌هایی مانند جعفری و امثال آن خورده شود.

سلامت آنلاین