مشاوره زیبایی
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
کلینیک دندانپزشکی پارسا/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی پارسا
ایمپلنتوژیست
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر عارفی
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری های لثه
کلینیک یکتا/ساختمان پزشکان
کلینیک یکتا
مجهزترین کلینیک پوست و مو زیبایی با دستگاه لیزر الکساندرایت
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
کلینیک سیب سبز
کلینیک سیب سبز
آفر ویژه برای پکیجها
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی

بعضی از افراد معتقد اند ورزش های سنگین و حرفه ای باعث بروز صدمات ورزشی و آسیب به مفاصل می شود اما بر خلاف تصور عموم انجام فعالیت های ورزشی به مراقبت از مفاصل و سلامت مفاصل کمک می کند.
بافت نرم مفاصل از جمله غضروف و مایع مخصوص سینویوم در این محل، لایه‌ای تشکیل می‌دهند که از سائیده شدن سر استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. بد نشستن و یا برداشتن بار بیش از اندازه باعث آسیب مفاصل می‌شود و به این ترتیب التهاب و سایر مشکلات مفاصل بروز می‌کند. البته افزایش سن نیز از عواملی است که موجب آسیب پذیری مفاصل می‌شود.

محسن مردانی جراح و متخصص ارتوپدی فلوشیب آرتروسکوپی شانه، زانو صدمات ورزشی و ارتوپد هیئت پزشکی ورزشی استان گیلان در مورد مراقبت از مفاصل راهکار‌هایی را مطرح کرده است که می‌توان به مهم‌ترین آن اشاره می‌کنیم:

مراقبت از وزن مناسب

وزن خود را کنترل کنید، این بهترین کمک برای حفظ سلامت مفاصل شماست. زانوها، استخوان لگن و کمر از جمله مهمترین قسمت‌هایی از بدن هستند که وزن شما را تحمل می‌کنند. شاید به همین خاطر است که اغلب مشکلات مفصلی نیز در همین نواحی بروز می‌کند. به موازات افزایش وزن و به مرور زمان فرسودگی مفاصل دو چندان می‌شود. در حالی که کاهش وزن، فشار وارد به این نواحی را در حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

تحرک و ورزش کافی

ورزش موجب کاهش وزن می‌شود، تحقیقات نشان می‌دهد که تمرینات ایروبیک باعث کاهش التهاب مفاصل می‌شود. از طرفی عدم تحرک، اعتیاد به کامپیوتر و تلویزیون باعث بروز درد مفاصل می‌شود. عدم تحرک به معنای سفت و سختی مفاصل است. پس تحرک را فراموش نکنید.

تقویت ماهیچه‌ها:

ماهیچه‌های قوی محافظ مفاصل هستند، اگر ماهیچه کافی ندارید و به اندازه کافی قوی نیستند، به مفاصل ضربه و فشار وارد می‌کنید، به خصوص زانو‌ها که باید تمام وزن بدن را تحمل کنند. ورزش‌های ویژه قدرتی به ساختمان سازی ماهیچه‌ای کمک به سزایی می‌کند.

*ماهیچه‌های شکمی و بخش مرکزی بدن را تقویت کنید

اختصاص ورزش‌های ویژه برای تقویت این بخش لازم است. تقویت ماهیچه‌های شکمی نیز باعث حفظ تعادل می‌شود و از آسیب به مفاصل جلوگیری می‌کند.

*محدودیت‌ها و ناتوانی‌های خود را بشناسید

بعضی از فعالیت‌ها و ورزش‌ها برای بعضی از مفاصل سخت و آسیب رسان است و بنابر این ممکن است بعد از انجام آن احساس درد کنید. به طور کلی گفته می‌شود که چنانچه بعد از انجام تمرینات بیش از ۴۵ دقیقه درد در نواحی فعال احساس کردید باید در دفعات بعدی به طور سبک‌تر و ملایم‌تر حرکات ورزشی را اجرا کنید. این درد‌ها به این معنا است که مفاصل شما بیش از اندازه در هنگام ورزش تحت فشار بوده است.

*مراقب وضع و یا فرم بدن خود باشید

خمیدگی و عدم استواری برای مفاصل خوب نیست. سعی کنید چه در حالت نشسته و چه در حالت ایستاده، استواری و راست قامتی خود را حفظ کنید. این حالت استوار موجب حفاظت از مفاصل گردن تا زانو می‌شود. حتی در هنگام حمل اشیا نیز استواری خود را حفظ کنید. مثلا اگر کوله پشتی به دوش دارید روی دو شانه خود وزن آن را توزیع کنید.

*یخ استفاده کنید

یخ نقش به سزایی در کاهش درد مفاصل دارد. از تورم و درد مفاصل می‌کاهد. اگر در بخش مفاصل دچار زخم و جراحت شدید، از کیسه یخ به مدت کمتر از ۲۰ دقیقه استفاده کنید. البته توجه داشته باشید یخ را در پارچه یا کیسه قرار داده و روی مفاصل بگذارید.

*تغذیه مناسب

تغذیه مناسب و سالم به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. در رژیم غذایی روزانه خود به قدر کافی از غذای کلیسم دار تناول کنید. به عنوان مثال ماست، کلم بروکلی و انجیر سرشار از کلیسم است. بعلاوه ویتامین C. در کاهش احتمال پوکی استخوان نقش موثری دارد، پس از خوردن پرتقال که سرشار از ویتامین C. است غافل نشوید.
ورزش‌های مناسب برای درد مفاصل

ورزش در آب، ورزش‌های کششی، ورزش‌های قدرتی، ورزش‌هایی همانند پیاده روی، شنا، یوگا، پیلاتس و دوچرخه سواری البته دوچرخه سواری برای برخی افرادی که زانو درد دارند مناسب نیست و باید با هماهنگی پزشک انجام شود.

منبع/باشگاه خبرنگاران

5 1000
ارسال شده در 26 آبان 1396 توسط با موضوع فیزیوتراپی و ارتوپدی
کد کم چیست؟

کدکم می تواند از دندان ها اسکن سه بعدی بگیرد و در همان لحظه اقدام به ساخت کل یا بخشی از دندان با ظرافت فوق بالا نماید.

اطلاعات بیشتر
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x