مشاوره زیبایی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
دکتر عارفی
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری های لثه
کلینیک دندانپزشکی پارسا/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی پارسا
ایمپلنتوژیست
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
کلینیک سیب سبز
کلینیک سیب سبز
آفر ویژه برای پکیجها
کلینیک یکتا/ساختمان پزشکان
کلینیک یکتا
مجهزترین کلینیک پوست و مو زیبایی با دستگاه لیزر الکساندرایت
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو


بهترین روش برای تقویت مو و کاهش ریزش مو استفاده از مواد غذایی مناسب است که باعث می شود رشد موها تقویت شود و مواد مغذی به بدن انسان برسد،در این مقاله شما را با مواد مغذی برای تقویت و رشد موی سر اشنا می نماییم.
خیلی ها، موهای سالم و سرحال را نشانه‌ی سلامتی و زیبایی می دانند. مو هم مانند سایر اعضای بدن نیاز به مواد مغذی متنوعی دارد تا سالم باشد و رشد کند. بسیاری از کمبودهای تغذیه ای منجر به ریزش مو می شوند.

هرچند عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون ها بر رشد مو مؤثرند اما کلید اصلی، داشتن بهترین تغذیه است. در اینجا 5 ویتامین و سه ماده مغذی دیگری که برای رشد مو مهم هستند را برایتان می گوییم.

1. ویتامین آ
تمام سلول ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند که شامل مو هم می شود. مو بافتی است با سریع ترین رشد در بدن انسان. ویتامین آ به غدد کمک می کند تا ماده ای روغنی به نام سبیوم یا چربی پوست تولید کنند. سبیوم، پوست سر را مرطوب کرده و به حفظ سلامت موها کمک می کند. تغذیه ای که کمبود ویتامین آ داشته باشد منجر به مشکلات متعددی می شود، مثلاً ریزش مو. نکته‌ ی مهم در مصرف ویتامین آ این است که مقادیر زیاد این ویتامین می تواند خطرناک باشد. مطالعات نشان داده مصرف بیش از اندازه‌ی ویتامین A منجر به ریزش مو می گردد.
* سیب زمینی شیرین، هویج، کدوحلوایی، اسفناج و کلم برگ، سرشار از بتاکاروتن هستند که به ویتامین آ تبدیل می شود. می توانید ویتامین آ را از طریق محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و ماست نیز دریافت کنید. روغن کبد ماهی نیز منبع بسیار خوبی برای این ویتامین محسوب می شود.

2. ویتامین های گروه ب
یکی از بهترین ویتامین ها برای رشد مو، نوعی ویتامین ب به نام بیوتین است. کمبود بیوتین می تواند موجب ریزش مو در انسان شود. از بیوتین در درمان های ریزش مو استفاده می شود و کسانی که در این ویتامین کمبود دارند می توانند از این درمان ها بهترین نتایج را کسب کنند؛ البته کمبود این ویتامین بسیار کم اتفاق می افتد زیرا به طور طبیعی در طیف وسیعی از خوراکی ها وجود دارد.
سایر ویتامین های گروه ب، به تولید سلول های قرمز بدن کمک می کنند؛ سلول های قرمز، حامل اکسیژن و مواد مغذی به پوست سر و فولیکول های مو هستند. این فرآیندها برای رشد موها مهم اند.
آهن، به سلول های قرمز کمک می کند اکسیژن به سلول ها برسانند. این فرایند برای بسیاری از عملکردهای بدن نقشی اساسی دارد مانند رشد موها. کمبود آهن که موجب آنمی می شود، یکی از دلایل اصلی ریزش مو می باشد که مخصوصاً در خانم ها شایع است
* شما می توانید از بسیاری از خوراکی ها ویتامین های گروه B را دریافت نمایید؛ مثلاً غلات سبوس دار، بادام، گوشت قرمز، ماهی، غذاهای دریایی و سبزیجات برگ تیره.
ضمناً، غذاهای حیوانی تنها منبع ایده آل ویتامین ب 12 هستند. بنابراین اگر گیاهخوار هستید، لازم است مکمل این ویتامین را دریافت کنید.

3. ویتامین ث
آسیب های رادیکال های آزاد می تواند مانع رشد موها شده و کاهش مو را دربر داشته باشد. ویتامین C، آنتی اکسیدانی قوی است که نقش محافظت کنندگی در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد دارد. بدن شما برای تولید پروتئینی به نام کلاژن به ویتامین ث نیاز دارد. کلاژن، بخش مهمی از ساختار مو است.
* ویتامین ث می تواند به جذب آهن در بدن کمک کند؛ آهن هم یک ماده ضروری برای رشد موهاست. توت فرنگی، فلفل، گواوا و مرکبات همگی منابع خوبی از ویتامین ث هستند.

 

 

4. ویتامین د
کمبود ویتامین د موجب ریزش مو و طاسی می شود. تحقیقات نیز نشان داده است ویتامین د به ایجاد فولیکول های جدید کمک می کند؛ فولیکول ها سوراخ های ریزی در پوست سر هستند که موهای جدید در آنجا رشد می کنند. بیشتر افراد به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی کنند و باید مصرفش را بیشتر نمایند.
* بدن شما در معرض نور مستقیم خورشید، ویتامین D تولید می کند. منابع خوب ویتامین د شامل ماهی های چرب، روغن کبد ماهی، برخی قارچ ها و غذاهای غنی شده می باشد.

5. ویتامین ای
ویتامین ای هم مانند ویتامین ث، آنتی اکسیدانی است که در برابر استرس اکسیداتیو نقش محافظت کنندگی دارد. در مطالعه ای معلوم شد آن‌هایی که مشکل ریزش مو داشتند، بعد از مصرف مکمل ویتامین E به مدت 8 ماه، رشد موهایشان تا 34.5 درصد افزایش یافته بود.
*دانه های آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو منابع بسیار خوبی از ویتامین ای محسوب می شوند.

6. آهن
آهن، به سلول های قرمز کمک می کند اکسیژن به سلول ها برسانند. این فرآیند برای بسیاری از عملکردهای بدن نقشی اساسی دارد مانند رشد موها. کمبود آهن که موجب آنمی می شود، یکی از دلایل اصلی ریزش مو می باشد که مخصوصاً در خانم ها شایع است.

7. روی (زینک)
کمبود ویتامین د موجب ریزش مو و طاسی می شود. تحقیقات نیز نشان داده است ویتامین د به ایجاد فولیکول های جدید کمک می کند؛ فولیکول ها سوراخ های ریزی در پوست سر هستند که موهای جدید در آنجا رشد می کنند
روی، نقش مهمی در رشد بافت مو و ترمیم آن دارد. روی به غدد چربی اطراف فولیکول ها کمک می کند تا به خوبی کار کنند. ریزش مو یکی از علائم متداول کمبود روی می باشد. مطالعات نشان داده مصرف مکمل روی می تواند ریزش موی ناشی از کمبود روی را کاهش دهد. با این همه بهتر است روی را از تغذیه تان دریافت کنید.
* غذاهایی که روی بالایی دارند: گوشت گوساله، اسفناج، جوانه گندم، تخم کدو و عدس.

8. پروتئین
مو تقریباً کلاً از پروتئین ساخته شده است. مصرف پروتئین کافی برای رشد موها اهمیت دارد. مطالعات حیوانی نشان داده است کمبود پروتئین می تواند موجب کاهش رشد مو و حتی از دست دادن موها شود.

آیا باید مکمل تقویتی برای موهایمان مصرف کنیم؟
غذا، بهترین منبع ویتامین های ضروری برای رشد مو است. اما اگر از طریق تغذیه نمی توانید میزان لازم را تأمین کنید، مکمل ها می توانند مفید باشند. یادتان باشد که مصرف بیش از حد مجاز ویتامین ها و موادمعدنی، اگر کمبودی نداشته باشید مضر است. بنابراین با پزشک مشورت کنید تا او مشخص کند که کمبودی دارید یا خیر. در نهایت بهترین شیوه برای تأمین مواد مغذی لازم، تغذیه‌ی متعادل از منابع سالم و طبیعی می باشد.

منبع/تدبیر و امید

5 1000
ارسال شده در 28 آبان 1396 توسط با موضوع زیبایی, پوست, مو
کد کم چیست؟

کدکم می تواند از دندان ها اسکن سه بعدی بگیرد و در همان لحظه اقدام به ساخت کل یا بخشی از دندان با ظرافت فوق بالا نماید.

اطلاعات بیشتر

پیشنهاد سردبیر

  • افزایش آمار مرگ و میر دیابتی ها
  • اقدامات لازم پس از یک شب بی خوابی
  • بهتر است در چه ظروفی آشپزی کنیم
  • کدام غذاها کلسترول طبیعی در خود دارند؟
  • 30 تفکر که شما را مثبت نگه می دارد (1)
  • روانشناسی انواع مزاج های مختلف
  • از این به بعد میتوان استفاده از الکل را با موبایل ردیابی کرد
  • دانه انگور و مهار سرطان
  • محبوبترین ها

  • به شیوه شرلوک هولمز خوش اندام شوید!
  • مواد غذایی مفید برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا
  • چه غذاهایی را روزانه اشتباه مصرف میکنیم؟
  • مواد مغذی برای یک صبحانه سالم
  • تندرستی و سلامتی با استفاده از این تخم مرغ
  • خوراکی های سبز چه فوایدی دارند؟
  • 4 نوع رژیم غذایی متنوع برای حفظ سلامت کودکان
  • خداحافظی با سرطان با مصرف این مواد غذایی
  • رپورتاژ

  • رفع موهای زائد در کلینیک سیب سبز
  • ایمپلنت بهترین روش برای کاشت دندان و زیبایی صورت
  • لیفت‌پلاس، آخرین تکنیک لیفت صورت، گردن و ابرو
  • پوستی به لطافت و درخشندگی ابریشم
  • چرا محصولات ارگانیک استفاده کنیم؟
  • دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x