شاید بعد از درد، خستگی ناخوشایند ترین حسی باشد که می تواند به سراغ انسان بیاید. خستگی به علل مختلفی بروز می کند؛ از کار زیاد گرفته تا نداشتن خواب مناسب و … اما افرادی هم وجود دارند که به دلایل نامعلوم خسته می شوند و یا دائما خسته هستند! کمبود برخی ویتامین ها از جمله علل ناپیدای بروز خستگی در فرد است. در ادامه با دکتر سلام همراه باشید.

برای داشتن بدنی سالم و سرحال و قبراق داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که نیاز بدن شما به تمام مواد مغذی را تامین کند، ضروری است. اگر هر روز صبح به سختی از رختخواب بیرون می آیید و یا بعد از تعطیلات آخر هفته و استراحت کافی در منزل هنوز هم نیاز به استراحت و خواب دارید، ممکن است از خستگی موقت یا مزمن ناشی از کمبود ویتامین ها رنج می برید. علاوه بر عاداتی که ممکن است علت این وضعیت باشند، نگاهی دقیقتر به آنچه می خورید نیز برای کشف علت خستگی های مزمن شما مورد نیاز است. اگر دچار کمبود مواد مغذی خاص باشید این مسئله می تواند باعث خستگی و کاهش سطح انرژی شما در طول روز شود.

هر کس ممکن است در طول زمان های خاصی از ماه یا سال احساس خستگی کند. در این زمان شما فقط می خواهید در تمام طول روز در بستر بمانید و حوصله انجام هیچ کاری را ندارید. اما معمولا بعد از یک خواب خوب در طول شب به راحتی می توانید انرژی از دست رفته خود را به دست آورده و فعالیت های منظم روزانه خود را از سر گیرید.

ما در مورد برخی عادات روزانه که می تواند باعث ایجاد خستگی جسمی و روانی در افراد شود با شما صحبت کردیم ، اما علاوه بر آنها توجه به آنچه که می خورید نیز می تواند نقش بسیار مهمی در چگونگی ایجاد حس خستگی در شما بازی کند.

تنها مقدار غذایی که در یک روز میخورید مهم نیست ، مهم کیفیت مواد غذایی است که شما را در اختیار بدن خود قرار می دهید. کمبودهای تغذیه و کمبود کالری دریافتی می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله خستگی، احساس افسردگی، و کاهش سطح انرژی را برایتان به ارمغان آورد.

بیایید ببینیم زمانی که شما دچار کمبود مواد مغذی حیاتی می شوید چه اتفاقی در بدنتان می افتد.

مشکلات زمانی بوجود می آیند که ضعف یا عدم سر زندگی شما برای مدت چند هفته و یا بیشتر ادامه می یابد. در این وضعیت شما دیگر باید به فکر راه چاره باشید.

ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B از جمله ضروری ترین گروه های مواد غذایی برای حفظ سلامت بدن هستند که نقش های مختلفی را در حفظ سلامتی به عهده دارند. مصرف ویتامین های گروه B می تواند راه حل مناسبی برای درمان خستگی و حتی اختلالات روحی در فرد مصرف کننده باشد.

کمبود برخی از ویتامین ها نیز همراه با ضعف و بی‌ حالی است که می توان به ویتامین های گروه B به خصوص B2 و B6 و نیاسین اشاره کرد که با کمبود آن فرد دچار تحریک پذیری و عصبی بودن، ضعف و بی‌ حالی می شود و در صورتی که فردی از الگوی غذایی نامناسبی پیروی کند احساس ضعف و بی‌ حالی کرده و باید گفت با الگوی غذایی نابسامان فرد به درجاتی از ضعف و بی‌ حالی دچار می شود.

درمان

انواع گوشت، جگر، تخم‌مرغ و لبنیات به ویژه پنیر از منابع خوب این ویتامین هستند.

کمبود ویتامین D

تقریبا همه افراد و بویژه کودکانی که در سنین رشد پیش از بلوغ هستند، خانم‌هایی که تصمیم به بارداری دارند و نیز خانم‌ها پس از سن یائسگی باید نسبت به تامین ویتامین D مورد نیاز روزانه بسیار توجه داشته باشند. بر این اساس، میزان مورد نیاز این ویتامین روزانه بین 800 تا 1000 واحد است که این میزان پس از یائسگی افزایش می‌یابد.

ویتامین D علاوه بر اینکه یک ویتامین محسوب می شود، در بدن انسان به عنوان یک هورمون نیز شناخته می شود. هورمون ها پیک هایی شیمیایی هستند که انجام یک فعایت و یا عدم انجام آنرا راه اندازی می کنند و به این صورت به تنظیم فعالیت های مختلف در بدن انسان می پردازند.

ویتامین D موجب جذب کلسیم از طریق روده‌ها می‌شود و به همین دلیل کاهش سطح ویتامین D در بدن با اختلالات کلسیمی و عوارض اسکلتی ـ عضلانی ناشی از آن همراه خواهد بود.

درمان

درمان کمبود ویتامین D فقط از طریق مکمل‌های دارویی تزریقی یا خوراکی ممکن است که بنا بر تشخیص پزشک و بر اساس میزان کمبود این ویتامین در شخص صورت می‌گیرد.

گاهی نیازهای خاص سنی و دوره‌ای چون دوران رشد، بارداری و یائسگی ایجاب می‌کند که پزشک به شخص حتی بدون نیاز به آزمایش خون، ویتامین D خوراکی تجویز کند، ولی باید توجه داشت مصرف زیاد و خودسرانه این ویتامین می‌تواند با مسمومیت شدید نیز همراه باشد. علائم چنین مسمومیتی که از افزایش سطح کلسیم خون ناشی می‌شود شامل تشنگی، ادرار زیاد، تهوع و استفراغ، گیجی و سردرد می‌شود. بی‌شک موارد منع مصرف یا افزایش مصرف ویتامین D نیز از سوی پزشک به شخص گوشزد می‌شود.

به خاطر داشته باشید پیشگیری از کمبود ویتامین D فقط با مصرف لبنیات غنی شده با ویتامین D ، توجه به نشانه‌های احتمالی کمبود این ویتامین و مصرف مکمل‌های دارویی با تائید و تجویز پزشک ممکن است.

کمبود ویتامین C

این ویتامین بیشترین فایده را برای سیستم ایمنی بدن دارد و شما برای تامین این ویتامین باید از منابع غذایی آن استفاده کنید زیرا بدن توان تولید ویتامین C را ندارد. خوردن میوه های خانواده مرکبات، گوجه فرنگی، انواع فلفل و… به سوخت و ساز بهتر پروتئین ها و عملکرد صحیح انتقال دهنده های عصبی کمک می کند. اگر شما دچار کمبود این ویتامین مهم شوید نه تنها احساس خستگی خواهید داشت بلکه ممکن است درد مفاصل، تورم لثه ها و سرما خوردگی  های مکرر را نیز تجربه کنید.


در این باره بیشتر بخوانید: کاهش خستگی با مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین B12


هر گونه کپی برداری با ذکر نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.