این تحقیق به منظور برسی رابطه میان عزت نفس و فرسودگی شغلی معلمان با عملکرد این معلمان در آموزش درس زبان خارجه به دانش آموزان، در بین آموزگاران دبیرستان صورت گرفته است.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین عزت نفس و فرسودگی شغلی معلمان با عملکرد آنها در تدریس زبان انگلیسی در میان معلمان دبیرستان انجام گرفت. روش تحقیق این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده است و جامعه آماری شامل کلیه معلمان زبان انگلیسی دبیرستان­های شهر کرج بوده که در سال تحصیلی 95-94 در مدارس این شهر مشغول به تدریس بودند. نمونه آماری این مطالعه 144 (58 زن و 86 مرد) معلم بود که زبان انگلیسی را بعنوان زبان خارجی تدریس میکردند و به روش در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه­­ی استاندارد فرسودگی شغلی و پرسشنامه­­ی محقق ساخته­ی عزت نفس معلم استفاده گردید. پس از تحلیل آماری و بررسی متغیرها نتایج زیر حاصل شد: عزت نفس معلمان زبان انگلیسی بر فرسودگی شغلی آنها تاثیر گذاشته و بین این دو رابطه معکوس وجود دارد. بر اساس نتایج بدست آمده، معلمان زبان انگلیسی با عزت نفس بالاتر شانس کمتری نسبت به تجربه فرسودگی شغلی در طول دوران تدریسشان داشتند و بالعکس. همچنین، مولفه ­های عزت نفس روابط متفاوتی با فرایند فرسودگی شغلی داشتند.

 

اطلاعاتی که در این پژوهش به دست آمده اند می توانند برای معلمان مدارس، مدیران و تمام افرادی که در کار آموزش و تدریس هستند مفید باشند.