vD1404610742

طی یک مطالعه برای شناسایی الگوهای غذایی غالب در دختران نوجوانان محققان به نتایج جالب و الگوهای غذایی جالبی دست پیدا کردند 
به گزارش مجله پزشکی دکتر سلام، سید مرتضی صفوی دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره الگوهای غذایی غالب در دختران نوجوان اظهار داشت: اطلاعات اندکی در مورد شناسایی الگوهای غذایی نوجوانان وجود دارد و تا آنجا که می‌دانیم در ایران مطالعه‌ای در این زمینه انجام نشده است.

به گفته هدف ما در این مطالعه شناسایی الگوهای غذایی غالب در نوجوانان دختر تبریزی بود. در این مطالعه مقطعی رژیم غذایی تمام دانش آموزان دختر مدرسه راهنمایی (257 نفر که از تمام مناطق تبریز با امتحان ورودی انتخاب شده بودند) با پرسشنامه تکرر مصرف غذای 162 موردی بررسی شد.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: این اقلام غذایی به 40 گروه غذایی طبقه بندی شدند و با تحلیل عاملی در برنامه SPSS مورد تحلیل آماری قرار گرفتند.

صفوی گفت: تحلیل عاملی 6 الگوی غذایی غالب را مشخص کرد الگوی اول شامل الگوی غذایی غربی (پیتزا، گوشت‌های احشابی، آب میوه، شیرینی جات، لبنیات پرچرب، مرغ، گوشت‌های فرآیند شده، میوه، غلات تصفیه شده، لبنیات کم چرب، ترشی و زیتون) الگوی دوم الگوی غذایی تنقلات شیرین (میوه‌های خشک، مربا و عسل، قند و شکر، چای، شیرینی جات، آب میوه، تخم مرغ، مغزها، قهوه، میوه و مایونز) بود.

وی اضافه کرد: الگوی سوم غذایی شامل الگوی غذایی آسیایی (حبوبات، سیب زمینی، گروه سبزیجات دیگر، دوغ، لبنیات پرچرب، مارگارین، غلات تصفیه شده و کامل، لبنیات کم چرب، تخم مرغ و کره) بود.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: الگوی چهارم غذایی شامل الگوی غذایی تنقلات شور (هویج، پفک، چیپس، ذرت، ترشی، قهوه، گوجه فرنگی و مایونز) است.

 صفوی افزود: الگوی پنجم شامل غذاهای کم پروتئین- نوشابه- روغن (انواع کلم‌ها، سبزیجات سبز برگ پهن، نوشابه، گوجه، گروه دیگر سبزیجات، روغن‌های غیر هیدروژنه، مایونز و دوغ) بود.

وی گفت: الگوی ششم شامل الگوی غذایی سنتی ایرانی ( چربی‌های هیدروژنه، سیر، آبگوشت، چای، مرغ و گوشت قرمز) در کل این الگوهای غذایی 39،4 درصد از واریانس را توجیه کردند.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: شناسایی این الگوهای غذایی متنوع می‌تواند در اصلاح الگوهای غذایی، توصیه‌های غذایی و مشاوره تغذیه ای نوجوانان بسیار مهم باشد.