دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس
متخصص جراحی فک و صورت
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه

3vitaminb12

آیا آگاهید که میان «غذا خوردن سالم» و «غذا خوردن بعلت کاهش چربی» فرق وجود دارد؟

وقتی من هر یکشنبه در کلاس اردوی آموزشی TRX تمرین می‌کردم، شکایت‌های زیادی از کسانی می‌شنیدم که سالم غذا می‌خورند، اما واقعا هیچ تغییری در بدنشان نمی‌بینند.

خلاصه‌ی سابقه‌ی من

قبل از اینکه چند نکته مفید برای رفع شک و تردیدتان بیان کنم، اجازه دهید که یک سابقه‌ی کوتاه از کارهایی که در زندگی‌ام انجام داده‌ام را برایتان بگویم.

در حدود ۷ سال قبل، متوجه شدم که در شکمم احساس فشار و استرس می‌کنم. بعد از ساعات طولانی کار کردن در اداره، تمام روز نشستن و کم تحرکی، متوجه شدم که انرژی‌ام کاهش یافته و بیش از حد خسته‌ام و درد معده‌ی غیر قابل تحملی دارم.

برای کاهش استرس از طریق فعالیت فیزیکی، شروع کردم به دویدن در صبح زود و در نهایت به یک کلاس آموزش گروهی علاقمند شدم که از TRX استفاده می‌کرد. (بندهای انعطاف پذیری که از سقف آویزانند و حرکت اعضای بدن را بهبود می‌بخشند).

۲ سال طول کشید تا در این رشته ماهر شوم و بعد از تشویق یکی از مربیانم برای گرفتن گواهینامه، صبح‌ها قبل از رفتن به اداره، شروع به تدریس در کلاس‌ها کردم. فقط برای الهام بخشیدن به مردم گرفتار و اینکه به آنها بگویم که هم می‌توانند شغل و خانواده‌ی فوق العاده‌ای داشته باشند، و هم بدن‌هایی سالم. از آن به بعد، اینکار ماموریت من در زندگی بوده است.

سالم غذا خوردن در مقابل غذا خوردن برای از دست دادن چربی

بعد از ۵ سال درس دادن در کلاس‌ها، همیشه افراد فعال و مشغولی را می‌دیدم. اکثر آنها برای اینکه احساس خوبی داشته باشند و شاید چند کیلو وزن کم کنند و برای افزایش قدرت و سلامتی به آنجا می‌آمدند.

به عنوان کسی که عاشق غذاهای با کیفیت و خوشمزه است، باید به یاد داشته باشیم که غذای سالم، لزوما غذایی نیست که به کاهش اضافه وزن شما کمک کند.

به این ۳ نکته توجه کنید و تعیین کنید که هدفتان چیست؟ غذا خوردن سالم یا کاهش اضافه وزن؟

نکته ۱: مفهوم غذا خوردن سالم را درک کنید

غذا خوردن سالم، به این معناست که شما غذاهایی مصرف می‌کنید که از نظر مواد مغذی برای فعالیت‌های بدنی و سلامت کلی مفید هستند. بعنوان مثال، می‌تواند شامل آووکادو برای چربی‌های سالم، سیب زمینی شیرین برای آهن، کوینولا برای فیبر، نمک دریا برای مواد معدنی یا مقدار زیادی میوه برای ویتامین‌ها باشد.

هیچ یک از این مواد، به هیچ وجه بد نیستند اما این بدین معنی نیست که به شما در کاهش وزن هم کمک می‌کنند!

نکته ۲: مفهوم غذا خوردن برای از دست دادن چربی را درک کنید

راه‌های متعددی برای کاهش وزن وجود دارد: گرسنگی کشیدن، خوردن پودرهای پروتئین فراوری شده، و ورزش زیاد تنها چند مورد از گزینه‌های تایید نشده هستند. در عوض، ما این کار را ساده، سبک، و با انگیزه انجام می‌دهیم. غذا خوردن برای از دست دادن چربی به روش ما شامل:

۱. خوردن غذاهای مفید مغذی، فراوری نشده و کم شکر (لیست زیر را ببینید)

۲. کنترل عوامل استرس زا (محیط اطراف، مشکلات مردم، امور مالی ورا مدیریت کنید)

۳. افزایش زمان خواب و استراحت (حدود ۷ تا ۸ ساعت)

۴. ترکیبی از تمرینات چالش برانگیز (به تمریناتی فکر کنید که نمی‌توانید به آسانی و به سرعت آنها را انجام دهید)

۵. انجام فعالیت‌های روزانه (بجای ۳۰ دقیقه تمرین در باشگاه، به فعال بودن در تمام طول روز فکر کنید)

۶. تفریح کنید (وقتی شما از زندگی لذت می‌برید، می‌رقصید، لبخند می‌زنید و حتی در لحظه زندگی می‌کنید، هورمون‌های بدنتان تغییر می‌کنند)

نکته ۳: بدانید که هدفتان چیست (و بر اساس آن غذا بخورید)

چه هدف شما خوردن غذاهای سالم و مغذی است، و چه هدفتان کاهش چند کیلو وزن است، برای شما پیشنهاداتی داریم که باید آنها را دنبال کنید. اگر نمی‌دانید که هدفتان چیست، لازم است که از اول شروع کنید. بفهمید که چه چیزی می‌خواهید و همان را دنبال کنید.

سالم غذا خوردن

  • غذاهای کامل و طبیعی
  • اگر بسته بندی است شامل حداقل مواد تشکیل دهنده باشد (مانند ماست)
  • در صورت امکان، غذاهای ارگانیک، محلی و فصلی
  • تازه، ساده و خوشمزه
  • با دقت غذا خوردن
  • سبزیجات: انواع مختلف سبزیجات و به مقدار زیاد
  • نشاسته: غلات سبوس دار، نه غلات فراوری شده
  • میوه: انواع مختلف میوه‌ها
  • پروتئین: پروتئین با کیفیت و ارگانیک (مرغ، گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات)
  • چربی: چربی‌های خوب (آووکادو، آجیل، ماهی و روغن زیتون)

غذا خوردن برای کاهش چربی

  • غذاهای کامل و طبیعی
  • اگر بسته بندی است شامل حداقل مواد تشکیل دهنده باشد (مانند ماست)
  • در صورت امکان غذاهای ارگانیک، محلی و فصلی
  • تازه، ساده و خوشمزه
  • با دقت غذا خوردن
  • سبزیجات: سرشار از فیبر، سبزیجات برگ دار، سبزیجات کلمی به میزان زیادی در هر وعده (کلم پیچ، برگ چغندر، کلم، اسفناج، کلم بروکلی) همچنین مقدار زیادی سبزیجات سرشار از آب (مانند خیار و کرفس)
  • نشاسته: حداقل ممکن (بعنوان مثال یک چهارم فنجان سبزیجات نشاسته‌ای / غلات مانند سیب زمینی شیرین، بادمجان، برنج قهوه‌ای، و کوینولا، که بهتر است بعد از ورزش خورده شوند)
  • میوه: ذغال اخته و توت سیاه عالی هستند. مصرف میوه‌های شیرین را به حداقل برسانید (بعنوان مثال انگور، پرتقال، آناناس و انبه)
  • پروتئین: پروتئین ارگانیک و با کیفیت (مرغ، گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات)
  • چربی: چربی‌های سالم بخورید (آووکادو، ماهی، روغن زیتون) اما مطمئن شوید که سهم مناسبی مصرف می‌کنید (یعنی ۸ تا ۱۰ عدد آجیل در هر وعده)

در نهایت اگر هدف شما کاهش چند کیلو وزن است، باید به دنبال کاهش شکر، نشاسته‌ی مصرفی و افزایش سبزیجات فیبردار باشید و از مصرف پروتئین با کیفیت لذت ببرید.

منبع-fitnessmagazine

5 1000
ارسال شده در 14 مهر 1393 توسط با موضوع تغذیه
ویزیت یاب

مطالب پیشنهادی

پیشنهاد سردبیر

  • خوبی ها و بدی های نوشیدن هشت لیوان آب
  • افزایش وزن و سندرم مچ دست
  • شیرینی دکمه ای ترکیه
  • برخی ایجاد کننده های سردرد که به فکرتان نمی رسد
  • دغدغه بسیاری از خانم های خانه دار
  • ابداع میکروابزاری جدید برای انتقال مستقیم دارو به سلول
  • ترفند لاغری در تصاویر
  • نوشیدنی برای خلاصی از شرسنگ کیسه صفرا
  • محبوبترین ها

  • چگونه سطح هموگلوبین را بطور طبیعی افزایش دهیم
  • جوان سازی پوست با جوانه شبدر
  • آیا مکمل گیاهی جینگوبیلوبا بر کارکرد شناختی تاثیر دارد؟
  • از خواص آرام بخشی این گل بهره بگیرید
  • از بین بردن جوش های صورت به وسیله عسل و دارچین
  • مصرف زیاد روغن زیتون می تواند باعث بروز سنگ صفرا شود
  • معجزه عسل برای درمان زخم های عمیق
  • دمنوش های مفید برای خوابی آسوده
  • رپورتاژ

  • کلینیک آندوسکوپی وکولونسکوپی دکتر فرزاد فرامرزی
  • درمانی بدون درد در نهایت آرامش با یک دندانپزشک حرفه ای
  • دکتر نوروزعلی دندانپزشک زیبایی و ترمیمی
  • کلینیک پوست و لیزر سیندخت
  • خدمات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی دکتر حاجی زاده
  • کلینیک صدف
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x