The-Grass-is-Not-Always-Green-2
گاهی والدین نمی دانند تمرکز و توجه تا چه اندازه در بروز خلاقیت موثر است و فقط موفقیت را نشانه خلاق بودن می دانند در صورتی که یک کودک خلاق حتی در شکست ها، خلاقانه رفتار می کند
دانش آموز خلاق را بشناسید
۱ ) ایده ها و نظرات خود را بدون ترس در کلاس مطرح می کند.
۲ ) معمولا برای مسائل راه حل ها و پاسخهای متفاوت از سایر دانش آموزان ارایه می دهد.
۳ ) به فعالیت های هنری علاقه زیادی دارد.
۴ ) معمولا قادر است با طنزپردازی و شوخی های جالب دیگران را بخنداند.
۵ ) در کلاس اغلب سئوالات غیرعادی و گاه عجیب و غریب می پرسد.
۶ ) علاقه زیادی به نقاشی و ترسیم افکار و ایده های خود دارد.
۷ ) انتقادگر است و هر نظر یا عقیده ای را به راحتی نمی پذیرد.
۸ ) از قوه تخیل خوبی برخوردار است.
۹ ) معمولا در کلاس با آب و تاب صحبت می کند و سعی می کند ایده هایش را با جزئیات کامل شرح دهد.
۱۰ ) دارای ابتکار است و غالبا ایده ها و پاسخ های منحصر به فرد ارائه می دهد.
۱۱ ) حساس باریک بین و نکته سنج است.
۱۲ ) به تجربه و آزمایش علاقه فراوانی دارد.
۱۳ ) آمادگی طرد شدن و عدم تایید از طریق دیگران را داراست.
۱۴ ) در نفوذ و تاثیرگذاری بر دوستان خود از توانایی زیادی برخوردار است.
۱۵ ) از اطلاعات عمومی زیادی برخوردار است و سعی می کند که از آنها استفاده علمی و کاربردی کند …
موانع خلاقیت در محیط مدرسه
۱ ) تاکید زیادی بر نمره دانش آموز به عنوان ملاک خوب بودن
۲ ) روش های تدریس سنتی و مبتنی بر معلم محوری
۳ ) عدم شناخت معلم نسبت به خلاقیت
۴ ) فقدان حداقل امکانات لازم برای انجام فعالیت های خلاق در مدرسه
۵ ) عدم توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان
۶ ) عدم پذیرش ایده های جدید
۷ ) ارائه تکالیف درسی زیاد به دانش آموزان
۸ ) استهزا و تمسخر به خاطر ایده یا نظر اشتباه و …
اصول پرورش خلاقیت در کلاس درس
۱ ) به دانش آموزان خود بیاموزیم که نسبت به ایده ها و افکار خود حساس باشند و آنها را یادداشت کنند.
۲ ) در مورد ماهیت خلاقیت و مفاهیم آن به دانش آموز اطلاعات لازم را بدهیم.
۳ ) در کلاس خود تا حد امکان از وسایل و روشهای آموزشی دیداری ـ شنیداری استفاده کنیم.
۴ ) برای تخیلات وافکار نو دانش آموزان ارزش و احترام ویژه قائل باشیم.
۵ ) برای دانش آموزان خود از روش پرسش و پاسخ استفاده کنیم و آنها را به پرسیدن سئوالاتشان ترغیب کنیم.
۶ ) آنها را عادت دهیم که برای حل مسائل همواره راههای متعددی را جستجو کنند.
۷ ) تا حد امکان به دانش آموزان امنیت و آزادی عمل بدهیم و از وضع مقررات خشک و محدود کننده در کلاس خودداری کنیم.
۸ ) دانش آموزان را به دست کاری و تغییر عقاید و اشیا پیرامون خود تشویق کنیم.
۹ ) آنها را با زندگی نامه های افراد خلاق تاریخ آشنا کنیم.
۱۰ ) دانش آموزان را با مسائل حل نشده روبرو کنیم و از آنها راه حلهای جدید بخواهیم.
ویژگی های معلم پرورش دهنده خلاقیت
۱ ) فردی انتقادپذیر است.
۲ ) تحمل عقاید نو و جدید دانش آموزان را دارد.
۳ ) از صبر و تحمل بالایی برخوردار است.
۴ ) به تفاوت های فردی دانش آموزان آگاه است.
۵ ) از انگیزه های قوی برخوردار است .
۶ ) ایده ها و نظرات غیرعادی دانش آموزان را پذیراست.
۷ ) در مواقع لزوم کودکانه می اندیشد و کودکانه عمل می کند.
۸ ) خیال پردازی دانش آموزان را تشویق می کند و به آنها اجازه می دهد که گاهی اشتباه کنند.
۹ ) دوست دار هنر و زیبایی است .
۱۰ ) تا حد امکان به دانش آموزان آزادی عمل می دهد.
و…
دانش آموز خلاق :
قبل از اینکه گردو را بشکنم به این فکر افتادم که شاید بتوانم با دو نیمه پوست آن دو تا لاک پشت درست کنم.