مشاوره زیبایی
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر عارفی
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری های لثه
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
کلینیک دندانپزشکی پارسا/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی پارسا
ایمپلنتوژیست
کلینیک یکتا/ساختمان پزشکان
کلینیک یکتا
مجهزترین کلینیک پوست و مو زیبایی با دستگاه لیزر الکساندرایت
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
کلینیک سیب سبز
کلینیک سیب سبز
آفر ویژه برای پکیجها

13carbs

از دکتر تغذیه، پرسیده می شود که فرق میان کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده چیست. در حالیکه خیلی ها به گوششان خورده که کربوهیدرات‌های پیچیده مفیدتر از کربوهیدرات‌های ساده هستند،ولی اغلب معلوم نیست که این دو، چه تفاوتی دارند و چرا فرق میان این دو نوع کربوهیدرات روی سلامتی تاثیر گذارند

 

سه نوع کربوهیدرات وجود دارد: نشاسته، قند، و فیبر.

نشاسته و قند، منبع اصلی انرژی بدن شما را تامین می‌کنند. همه‌ی آنها از کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده‌اند که به شکل واحدهای تکی می‌باشد. قندها فقط شامل یک یا دو عدد از این واحدها هستند و ساده به حساب می‌آیند، در حالیکه نشاسته‌ها و فیبرها، تعداد زیادی واحد قندی دارند که باعث می‌شود پیچیده محسوب گردند.

کربوهیدرات‌های ساده

قندها می‌توانند بطور طبیعی و مصنوعی در غذاها وجود داشته باشند، اما بدن شما نمی‌تواند این منابع را از هم تشخیص دهد. وقتی مردم در مورد قند صحبت می‌کنند، به احتمال زیاد منظورشان قند مصرفی معمولی است که ساکارز (یک قند دو واحده) می‌باشد. قند معمولی مصرفی، به یک گروه بزرگ‌تر از قندها به نام کربوهیدرات‌های ساده تعلق دارد.

کربوهیدرات‌های ساده شامل مونو ساکاریدها (قندهای تک واحده) و دی ساکاریدها (قندهای دو واحده) هستند. مونوساکاریدها شامل گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز هستند. این قندها می‌توانند مستقیما جذب شوند و برخلاف دی ساکاریدها و پلی ساکاریدها، به تجزیه‌ی بیشتر توسط آنزیم‌ها نیاز ندارند.

از نظر شیمیایی دی ساکاریدها زمانی تشکیل می‌شوند که دو مونوساکارید برای ایجاد یکی از موارد زیر با هم ترکیب شوند:

  • لاکتوز: گلوکز و گالاکتوز
  • ساکارز: گلوکز و فروکتوز
  • مالتوز: گلوکز و گلوکز

ساکارز که همان قند مصرفی است، بطور طبیعی در میوه‌ها، غلات و سبزیجات مختلف وجود دارد. لاکتوز نیز یک قند طبیعی است و در شیر و سایر محصولات لبنی وجود دارد. مالتوز بطور طبیعی وقتی تشکیل می‌شود که نشاسته‌ها از کربوهیدرات‌های پیچیده به قندهای ساده تجزیه شوند.

کربوهیدرات‌های پیچیده

فیبر و نشاسته، پلی ساکارید هستند، یعنی از تعداد زیادی واحدهای قند تشکیل شده‌اند و شبیه یک زنجیره‌ی طولانی هستند. غذاهای گیاهی از جمله غلات، سیب‌زمینی و حبوبات، حاوی نشاسته می‌باشند.

همه‌ی کربوهیدرات‌ها بجز فیبر، هنگام هضم توسط بدن شما، به مونو ساکاریدها تجزیه می‌شوند. بدن شما آنها را به قندهای ساده تجزیه می‌کند تا بتوانند جذب جریان خون شما شوند و به سلول‌ها انتقال یابند، و سپس به انرژی تبدیل شوند.

فیبر چطور؟ فیبردر دستگاه گوارش شما بطور کامل تجزیه نمی‌شود و مقداری از آن، در بدن، بطور کامل و دست نخورده باقی می‌ماند، زیرا شما آنزیم لازم برای تجزیه‌ی آن را ندارید. این مسئله به سلامتی شما کمک می‌کند.

چه تفاوتی دارند؟

در مورد سلامت شما، تفاوت اصلی در این است که قند از کجا می‌آید. بدن شما نمی‌تواند تفاوت بین منابع قند را تشخیص دهد و به محض اینکه آن قند، تجزیه و جذب شود، غذایی که این قند از آن سرچشمه گرفته، تاثیر بسیار زیادی روی سلامت کلی شما می‌گذارد. این، بعلت خاصیت مواد مغذی دیگری است که ممکن است در غذاهای مصرفی شما باشد.

از آنجا که کربوهیدرات‌های پیچیده از غذاهایی بر پایه‌ی گیاه بدست می‌آیند، می‌دانیم که آن غذاها علاوه بر کربوهیدرات، حاوی مواد مغذی مفید بسیاری هستند از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها.

این کربوهیدرات‌های پیچیده به قندهای ساده تجزیه می‌شوند. با اینحال برخی از قندهای ساده‌ای که به غذاها افزوده می‌شوند، هیچ ماده‌ی مغذی مفیدی ندارند. بعنوان مثال، فروکتوز که در آبنبات، نوشابه و سایر شیرینی‌ها وجود دارد، فاقد مواد مغذی برای افزایش سلامتی است. اما فروکتوز در میوه هم وجود دارد.

با وجود آنکه هر دو ماده‌ی غذایی فروکتوز دارند، واضح است که میوه انتخاب سالم‌تری است، زیرا فقط از کربوهیدرات‌های ساده ساخته نشده است، بلکه حاوی فیبر، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها نیز هست. فیبر موجود در میوه، به کاهش سرعت هضم کربوهیدرات کمک می‌کند. به همین دلیل است که قند خون شما بعد از خوردن میوه‌های پر فیبر به اندازه‌ی وقتی که نوشابه یا آبنبات می‌خورید، بالا نمی‌رود.

سبزیجات و غلات نیز علاوه بر نشاسته، حاوی برخی قندهای ساده هستند که اغلب به شکل ساکارز است، اما آنها مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان نیز دارند که هیچ یک از آنها در آبنبات، نوشابه و سایر شیرینی‌های حاوی ساکارز، وجود ندارند.

سخن پایانی

وقتی می‌توانید انتخاب کنید، باید کربوهیدرات‌های پیچیده مانند آنهایی که در سبزیجات، غلات کامل و حبوبات هستند را بیشتر از کربوهیدرات‌های ساده انتخاب کنید. کربوهیدرات‌های پیچیده، منبع انرژی پایدارتری فراهم می‌کنند و باعث افزایش کمتری در قند خون شما می‌شوند. همچنین غذاهایی که در آنها کربوهیدرات‌های پیچیده وجود دارد، تعداد زیادی مواد مغذی مفید دیگر نیز دارند.

منبع-fitnessmagazine

5 1000
ارسال شده در 16 آبان 1393 توسط با موضوع تغذیه
کد کم چیست؟

کدکم می تواند از دندان ها اسکن سه بعدی بگیرد و در همان لحظه اقدام به ساخت کل یا بخشی از دندان با ظرافت فوق بالا نماید.

اطلاعات بیشتر

پیشنهاد سردبیر

  • ایجاد درماتیت پوستی بر اثر آشپزی زیاد
  • آسیب به قلب با نگرش منفی
  • هشدار سکسکه برای مرگ!
  • هورمون های پپتیدی و گلیکوپروتئینی
  • آسیب به مینای دندان با این نوع خوابیدن
  • عوارض خوردن این ماهی برای قلب
  • مردم بلاروس، مصرف سير را بهترين راه پيشگيري از آنفلوانزا مي‌دانند
  • شخصیت هرفردی با تغذیه وی ارتباط خاصی دارد
  • محبوبترین ها

  • اضطراب سبب ایجاد چه تغییراتی در مغز می شود
  • افزایش افسردگی در نوجوانان به خصوص در دختران
  • تصمیمات خیرخواهانه، افسردگی را از بین می برد
  • منظور از منابع خانواده چیست
  • آسیب های تنهایی پس از شکست عشقی
  • هدیه دادن و خشنود کردن دیگران
  • سی ساله ها و فکر اقتصادی
  • چرا بعضی از افراد ترس را دوست دارند؟
  • رپورتاژ

  • خدمات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی دکتر نوروزعلی
  • دکتر وحید عارفی دندانپزشک و متخصص بیماری های لثه
  • خرید اینترنتی بلیط هواپیما و رزرو هتل بهتر است یا خرید تور ؟
  • کلینیک دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی رویال
  • لبخند را به عنوان امضاء خاص چهره خود اضافه کنید!
  • دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x