on the phone
می خواهیم باید و نباید های استفاده از موبایل و تکنولوژی و همه مضرات و بدی های آن برای کودک را برایتان بازگو کنیم.

 مدت زیادی از زمانیکه کایل 2 ساله برای اولین بار از ایپد پدرش استفاده می کرد، نمی گذشت. او خیلی سریع و به تناوب از آن استفاده می کرد و والدینش شگفت زده بودند.
فانگ چانگ پدر او به کریستین ساینس مانیتور گفت که کایل در عرض ده دقیقه به خوبی راه کار کردن با آیپد را یاد گرفته بود. «او می دانست چطور از دکمه بازگشت به صفحه اصلی استفاده کند و می دانست چطور باید اپلیکیشن ها را باز کند. اینکه او این قدر سریع قادر به استفاده از آنها بود، شگفت انگیز بود».
 این پسر جزو اولین نسل هایی است که از بدو تولد از تکنولوژی دیجیتالی استفاده می کند و آنها را امروزه تحت عنوان «نسل اپ» می شناسند. طبق تحقیق نیلسن، بیش از 70 درصد بچه های زیر 12 سال استفاده از تبلت را بلد هستند. یک نظرسنجی دیگر که کریستین ساینس مانیتور نتایج آن را اعلام کرده نشان داد که حدود 40 درصد کودکان بین سنین 2 تا 4 سال اغلب تلفن های همراه والدین را در دست می گیرند. تحقیقات فراوان به عوارض جانبی احتمالی تلویزیون و بازی های کامپیوتری زیاد برای بچه ها اشاره داشته اند. اما آیا چنین چیزی در مورد تلفن های همراه هم صدق می کند؟
محققان دانشگاه پزشکی بوستون در مورد این سوالات در قالب یک مجموعه که در ژورنال پدیاتریکس منتشر شده، نظر داده اند. جنی ردسکی یک مدرس بالینی در دانشگاه بوستون دراین زمینه گفته است: «موبایل ها همه جا هستند و بچه ها از آنها به طور متناوب در سنین نوجوانی خود استفاده می کنند. تاثیری که این موبایل ها روی پرورش و رفتار بچه ها می گذارند، هنوز ناشناخته است.» با این وجود، محققان به یک سری نتایج نگران کننده رسیده اند. آنها گفته اند که بچه های زیر 30 ماه نمی توانند از تلویزیون و ویدئوها به اندازه ای که از تعاملات واقعی زندگی یاد می گیرند، بیاموزند و استفاده از موبایل در آن سن می تواند در توسعه و پرورش مهارت های احساسی و اجتماعی بچه تعیین کننده باشد.
یک موضوع نگران کننده دیگر این بود که چطور تکنولوژی می تواند با رشد حس درک متقابل و مهارت های کودکان در حل مشکلات تداخل داشته باشد. بچه ها چنین قابلیت هایی را با بازی کردن و تعامل با هم سن و سالهای خود و کشف محیط اطراف می آموزند. در این مقاله این سوال مطرح شده بود که «اگر این ابزارهای تکنولوژی به شیوه معمول آرام کردن و پرت کردن حواس بچه های جوان تبدیل شوند، آیا آنها قادر به پرورش مکانیزم خود تنظیمی درونی شان خواهند بود؟» با این حال این ابزارهای تکنولوژی فقط اثرات تخریبی ندارند. اگر آیپدها برای اهداف آموزشی نظیر یادگیری لغت نامه یا خواندن کتاب های الکترونیکی استفاده شود، می توانند در تربیت و یادگیری کودک موثر باشند. درغیر این صورت آنها برای کودکان مضر تلقی می شوند.
ردسکی گفت: «تحقیقات نشان داده که افزایش مدت تماشای تلویزیون توسعه مهارت اجتماعی و زبانی کودک را کاهش می دهد. استفاده از موبایل به طور مشابه جایگزین مدت زمان سپری شده برای تعاملات انسانی مستقیم می شود» در این مقاله همچنین به این موضوع که استفاده از تکنولوژی موبایل چگونه روی والدین تاثیرگذار بوده هم اشاره شده است. خانم ردسکی پیش از این هم مقاله دیگری در پدیاتریک منتشر کرده بود. در آن زمان چهل نفر که همزمان با استفاده از موبایل های خود در حال برقراری تعامل با بچه هایشان بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. آنهایی که کاملا در تلفن یا آیپد خود غرق شده بودند، اغلب واکنشی تند به رفتار بچه داشتند. ردسکی گفت اگر جای والدین و کودکان عوض شود و بچه ها موبایل داشته باشند، نتیجه حاصله می تواند همچنان زیان آور باشد.