موضوعات

تنظیم نوسانات قند خون

482474_10151331940663977_279918670_nوقتی‌ غذا تنها خورده شود اندیس گلایسمی آن متفاوت با زمانی‌ است که همراه غذا‌های دیگر میل شود. میزان کربوهیدرات موجود در ماده غذایی نیز بر میزان قند خون و انسولین مؤثر است. برای همین منظور بار گلایسمی به کار برده می‌‌شود که هم کیفیت و هم کمیّت کربوهیدرات را در نظر می‌‌گیرد و از مضرب اندیس گلایسمی در میزان کربوهیدرات مواد غذایی محاسبه می‌‌شود. برای کاهش بار گلایسمی رژیم می‌‌توان:
دریافت غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزیهای غیر نشسته‌ای را افزایش داد.
دریافت مواد غذایی با اندیس گلایسمی بالا همچون نان و برنج سفید، شیرینیها، و نوشابه‌های شیرین را کاهش داد.

 

غذا‌هایی‌ که قند را دیرتر آزاد می‌‌کنند، قند خون را ثابت نگاه می‌‌دارند چون آهسته تر گوارش می‌‌شوند و باعث پیشگیری از تولید بیش از حد انسولین می‌‌شود و انرژی حاصل از آنها بیشتر دوام می‌‌یابد. تنظیم نوسانات قند خون می‌‌تواند بر سلامت مؤثر باشد. ابزاری به نام اندیس گلایسمی می‌‌تواند در انتخاب غذا‌هایی‌ که چنین خاصیتی دارند مفید باشد. اندیس گلایسمی سیستمی‌ برای دسته بندی کربوهیدرات ها است، یکی‌ از اصلی‌‌ترین مواد مغذی که در رژیم ما یافت می‌‌شود. کربوهیدرات‌ها ماده اصلی‌ غلات (نان، برنج، رشته)، حبوبات، میوه و سبزیها، و لبنیات است. همه کربوهیدرات‌ها از ملکول‌های ساده قند ساخته می‌‌شوند. اینکه چطور غذا‌های محتوی کربوهیدرات می‌‌تواند بر قند خون تاثیر گذارد بستگی به سرعت گوارش آنها به قند‌های ساده و مقدار کربوهیدرات خورده شده دارد.
برای محاسبه اندیس گلایسمی نسبت تاثیر مقدار مشخصی‌ از غذا بر قند خون با همان مقدار گلوکز خالص مقایسه می‌‌شود. غذا‌های با اندیس گلایسمی بالا (۷۰ یا بالاتر همچون نان، شیرینیها، بیسکویت ترد، بیشتر غلات صبحانه) غذا‌هایی‌ هستند که به سرعت هضم و جذب می‌‌شوند و باعث افزایش نوسانات قند خون می‌‌شوند. غذا‌های با اندیس گلایسمی پایین (۵۵ یا کمتر همچون میوه‌ها و سبزیها، حبوبات، لبنیات بدون چربی‌، مغز ها، غلات سبوس دار یا فرایند نشده)، به دلیل کندی هضم و جذب، باعث افزایش تدریجی‌ قند خون و انسولین می‌‌شوند. تحقیقات جدید نشان می‌‌دهند که یک رژیم با اندیس گلایسمی پایین می‌‌تواند باعث تثبیت کاهش وزن و تنظیم آن می‌‌شود و هر چه اندیس گلیسمی پایین تر باشد قند و انسولین خون پس از خوردن غذا کمتر است، اشتها را بهتر می‌‌توان کنترل کرد، و گرسنگی به تاخیر می‌‌افتد. رژیم غذایی با اندیس گلایسمی بالا با افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس، پروستات، روده بزرگ، سینه، بیماری‌های قلبی عروقی، و دیابت مرتبط است. استفاده از اندیس گلایسمی برای بهبود رژیم غذایی است و گر چه شرط لازم است ولی‌ کافی‌ نیست. مواد غذایی چون هویج یا هندوانه اندیس گلایسمی بالایی‌ دارند ولی‌ میزان کربوهیدرات در یک وعده آنها بقدری کم است که تاثیر آنچنانی‌ بر قند خون ندارند. نوشابه‌های شیرین به دلیل محتوی بالای فروکتوز‌شان ممکن است اندیس گلایسمی متوسط (۵۵-۶۹ همچون سیب‌زمینی، برنج سفید، ذرت، حلیم) داشته باشند در حالی‌ که گلوکز آنها بالاست و قند خون را بالا می‌‌برند. جوو دو سر اندیس گلایسمی بالاتری از شکلات دارد ولی‌ انتخاب غذایی سالم تری است. عوامل مختلفی‌ می‌‌تواند بر اندیس گلایسمی تاثیر گذارد که از آن جمله فرایند مواد غذایی (آبمیوه بیشتر از میوه کامل)، نوع نشاسته (نشاسته سیب زمینی‌)، فیبر موجود در مواد غذایی، شیوه پخت (اندیس گلایسمی برنج آبکش بیشتر از کته است)، رسیده بودن میوه‌ها و سبزیها( اندیس گلایسمی بالاتر)، وجود چربی‌ یا اسید (اندیس گلایسمی پایینتر)، و شکل فیزیکی‌ (آرد کردن اندیس گلایسمی بالاتر) می‌‌باشد.

همیار دکتر سلام

23 شهریور 1392

مطالب مرتبط

  • پیامدها و نشانه های مسمومیت با آب
  • ید و هورمونهای تیروئیدی
  • باید و نبایدهایی درخصوص جذب آهن
  • آهن مهمترین ریز مغذی
  • گوگرد و خاصیت آنتی اکسیدانی آن
  • منیزیم و اثرات آرامبخش آن
  • کلسیم اصلی ترین ماده معدنی برای بدن
  • نقش املاح یا مواد معدنی
  • پیشگیری از پیری با ویتامین E (توکوفرول)
  • نقش مهم ویتامین K (نفتوکینون)
  • چگونه پیده گوشتی درست کنیم
  • دانسته های جامع در ارتباط ویتامین D (کلسیفرول)
  • اهمیت ویتامین C (اسید اسکوربیک)
  • اطلاعاتی موثر در ارتباط با بیوتین
  • ضروری بودن اسیدپنتوتنیک
  • پربازدیدترین مطالب

  • تقویت قوای جنسی با این تمرینات ورزشی ( 2916 )
  • تست رضایت از رابطه جنسی ( 2753 )
  • تمرینات خانگی چربی سوز ( 2393 )
  • یک همسر مناسب در زمینه رابطه زناشویی ( 2003 )
  • جلب رضایت جنسی همسر ( 1882 )
  • کنترل نیروی جنسی پس از جدایی ( 1653 )
  • آسیب های ناشی از روروک برای شیرخوار ( 1594 )
  • نشانه ها و علائم چرخش در ناحیه جنسی مردان ( 1460 )
  • مقایسه تب برهای معروف با یکدیگر ( 1367 )
  • رفع اختلال نعوظ با مصرف این میوه ها ( 1293 )
  • عفونت های مختلف جنسی بانوان ( 1285 )
  • تحریک رابطه جنسی و بازگرداندن آن به حالت اول ( 1249 )
  • حرکات ورزشی برای تناسب اندام بیشتر در منزل ( 1242 )
  • زنجبیل و این روش های درمانی ( 1151 )
  • معجونی برای پاکسازی بدن در برابر سیگار ( 1135 )
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • پشت صحنه سلام بمبئی
  • کرم سولار دی
  • پیامدها و نشانه های مسمومیت با آب
  • روانکاوی افراد خوشتیپ
  • پیراشکی با طعم واقعی
  • تارتی نارنجی رنگ
  • ماهی بخارپز با طعم فلفل
  • مقابله و حفاظت از سالمندان در برابر پوکی استخوان
  • اختلال و مشکل در بویایی و چشایی
  • جبران شکست و برگرداندن امید به زندگی
  • موفقیت در کسب و کار با مشتری بیشتر
  • علاقه به تبلت به جای بازی های کودکانه
  • انجام سونوگرافی و این پیامدها
  • ید و هورمونهای تیروئیدی
  • باید و نبایدهایی درخصوص جذب آهن
  • پیشنهاد سردبیر

  • برای بهبود پوست و مو این مکملها را بخورید
  • مردان، نوع پوست خود را شناسایی کنید
  • غذا هایی که با خوردنشان وزن شما کم می شود
  • روی دست و پا را چگونه باند پیچی کنیم
  • علت وابستگی شدید به همسر چیست؟
  • چطوری به شریک زندگیتان بگویید که طلاق می خواهید
  • روانشناسی تمام رفتارهای غیر ارادی در خواب
  • آیا بدون ورزش لاغر می شویم؟
  • مقایسه پسته تازه و خشک
  • رابطه ی جنسی دهانی چه پیامد هایی دارد؟
  • درمان گیاهی برای درخشان کردن پوست
  • نیاز مردان دیابتی و چاق به درمان با هورمون
  • آیا نیازهای غذایی یک ورزشکار با دیگران متفاوت است؟
  • فیبریلاسیون دهلیزی و مکمل روغن ماهی
  • توصيه‌هايي در خصوص مصرف منطقي داروها
  • 
    
    x
    نئوتک