موضوعات

تنظیم نوسانات قند خون

482474_10151331940663977_279918670_nوقتی‌ غذا تنها خورده شود اندیس گلایسمی آن متفاوت با زمانی‌ است که همراه غذا‌های دیگر میل شود. میزان کربوهیدرات موجود در ماده غذایی نیز بر میزان قند خون و انسولین مؤثر است. برای همین منظور بار گلایسمی به کار برده می‌‌شود که هم کیفیت و هم کمیّت کربوهیدرات را در نظر می‌‌گیرد و از مضرب اندیس گلایسمی در میزان کربوهیدرات مواد غذایی محاسبه می‌‌شود. برای کاهش بار گلایسمی رژیم می‌‌توان:
دریافت غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزیهای غیر نشسته‌ای را افزایش داد.
دریافت مواد غذایی با اندیس گلایسمی بالا همچون نان و برنج سفید، شیرینیها، و نوشابه‌های شیرین را کاهش داد.

 

غذا‌هایی‌ که قند را دیرتر آزاد می‌‌کنند، قند خون را ثابت نگاه می‌‌دارند چون آهسته تر گوارش می‌‌شوند و باعث پیشگیری از تولید بیش از حد انسولین می‌‌شود و انرژی حاصل از آنها بیشتر دوام می‌‌یابد. تنظیم نوسانات قند خون می‌‌تواند بر سلامت مؤثر باشد. ابزاری به نام اندیس گلایسمی می‌‌تواند در انتخاب غذا‌هایی‌ که چنین خاصیتی دارند مفید باشد. اندیس گلایسمی سیستمی‌ برای دسته بندی کربوهیدرات ها است، یکی‌ از اصلی‌‌ترین مواد مغذی که در رژیم ما یافت می‌‌شود. کربوهیدرات‌ها ماده اصلی‌ غلات (نان، برنج، رشته)، حبوبات، میوه و سبزیها، و لبنیات است. همه کربوهیدرات‌ها از ملکول‌های ساده قند ساخته می‌‌شوند. اینکه چطور غذا‌های محتوی کربوهیدرات می‌‌تواند بر قند خون تاثیر گذارد بستگی به سرعت گوارش آنها به قند‌های ساده و مقدار کربوهیدرات خورده شده دارد.
برای محاسبه اندیس گلایسمی نسبت تاثیر مقدار مشخصی‌ از غذا بر قند خون با همان مقدار گلوکز خالص مقایسه می‌‌شود. غذا‌های با اندیس گلایسمی بالا (۷۰ یا بالاتر همچون نان، شیرینیها، بیسکویت ترد، بیشتر غلات صبحانه) غذا‌هایی‌ هستند که به سرعت هضم و جذب می‌‌شوند و باعث افزایش نوسانات قند خون می‌‌شوند. غذا‌های با اندیس گلایسمی پایین (۵۵ یا کمتر همچون میوه‌ها و سبزیها، حبوبات، لبنیات بدون چربی‌، مغز ها، غلات سبوس دار یا فرایند نشده)، به دلیل کندی هضم و جذب، باعث افزایش تدریجی‌ قند خون و انسولین می‌‌شوند. تحقیقات جدید نشان می‌‌دهند که یک رژیم با اندیس گلایسمی پایین می‌‌تواند باعث تثبیت کاهش وزن و تنظیم آن می‌‌شود و هر چه اندیس گلیسمی پایین تر باشد قند و انسولین خون پس از خوردن غذا کمتر است، اشتها را بهتر می‌‌توان کنترل کرد، و گرسنگی به تاخیر می‌‌افتد. رژیم غذایی با اندیس گلایسمی بالا با افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس، پروستات، روده بزرگ، سینه، بیماری‌های قلبی عروقی، و دیابت مرتبط است. استفاده از اندیس گلایسمی برای بهبود رژیم غذایی است و گر چه شرط لازم است ولی‌ کافی‌ نیست. مواد غذایی چون هویج یا هندوانه اندیس گلایسمی بالایی‌ دارند ولی‌ میزان کربوهیدرات در یک وعده آنها بقدری کم است که تاثیر آنچنانی‌ بر قند خون ندارند. نوشابه‌های شیرین به دلیل محتوی بالای فروکتوز‌شان ممکن است اندیس گلایسمی متوسط (۵۵-۶۹ همچون سیب‌زمینی، برنج سفید، ذرت، حلیم) داشته باشند در حالی‌ که گلوکز آنها بالاست و قند خون را بالا می‌‌برند. جوو دو سر اندیس گلایسمی بالاتری از شکلات دارد ولی‌ انتخاب غذایی سالم تری است. عوامل مختلفی‌ می‌‌تواند بر اندیس گلایسمی تاثیر گذارد که از آن جمله فرایند مواد غذایی (آبمیوه بیشتر از میوه کامل)، نوع نشاسته (نشاسته سیب زمینی‌)، فیبر موجود در مواد غذایی، شیوه پخت (اندیس گلایسمی برنج آبکش بیشتر از کته است)، رسیده بودن میوه‌ها و سبزیها( اندیس گلایسمی بالاتر)، وجود چربی‌ یا اسید (اندیس گلایسمی پایینتر)، و شکل فیزیکی‌ (آرد کردن اندیس گلایسمی بالاتر) می‌‌باشد.

همیار دکتر سلام

23 شهریور 1392

مطالب مرتبط

  • کدام میوه ها بیشترین ویتامین E را دارند؟
  • کاهش احتمال چاقی، با این میوه ها
  • سیب نشسته، سلامت انسان را تهدید میکند
  • در خرید خرما، این نکات را فراموش نکنید
  • تغذیه سالم و آگاهانه
  • نیازهای بدن یک گیاهخوار
  • کدام مواد غذایی بیشترین پروتئین را دارند؟
  • تاثیرات درمانی موثر آب جوش و عسل
  • تناسب اندام با کمک رژیم کانادایی
  • غذا خوردن با اصول اسلامی
  • خوراکی های استرس زا را میشناسید؟
  • آیا سرخ کردن ماهی فواید آن را میسوزاند؟
  • چگونه به سحرخیزی عادت کنیم
  • وجود ابهامات در خوردن سیب زمینی های جوانه زده
  • راهکارهای درمانی طب سنتی برای رفع چربی شکم و پهلو
  • پربازدیدترین مطالب

  • کاهش بیماریهای قلبی با سیر جوانه زده
  • کربوهیدرات, بهترین سوخت ورزش های سنگین و سریع
  • این ویتامین کمبودش کشنده است
  • انواع کلم بروکلی کلسترول را کاهش میدهند
  • استفاده زیاد از بطری اب و عوارض ان
  • رژیم های غذایی نادرست چه بر سر بدن می آورند؟
  • کم کالری ها و این تاثیرات مختلف
  • سرطانزابودن چیپس و پفک
  • ترکیب خرما و انار به کمک قلبتان می آید
  • استفاده فراوان از مواد معدنی موجب افزایش خطر آلزایمر می شود
  • تاثیرات خوردن لوبیا بر افزایش قد
  • حین مصرف مکمل ورزشی بخوانید
  • مصرف هله هوله را کنار بگذارید
  • از کجا بدانیم چربی بدنمان کم است؟
  • منجمد کردن این مواد خوراکی ممنوع
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • درمان ریفلاکس با کمک زنجبیل
  • پارستزی به چه عارضه ای گفته می شود
  • همه چیز درباره افزودنی های شیرین کننده
  • روکش دندان جان این مرد را به خطر انداخت
  • سوالات و پرسش های مختلف پیرامون آپاندیس
  • کمک به درمان صرع در کودکان و نوجوانان
  • پیامدهای انجام وازکتومی
  • کمک به جوانان برای ترک اعتیاد
  • پوسته شدن اطراف بینی و رفع آن
  • عدم تولید محصولات تراریخته در قبرس
  • محصولات زیبایی شبیه بوتاکس
  • رفع آکنه های پوست با این دارو
  • تشخیص سرطان ریه با این علائم
  • مراقبت های مهم برای رانندگان سالمندان
  • نشانه های تیروئید در کودکان و نوجوانان
  • پیشنهاد سردبیر

  • روزه گرفتن و ریزش مو و درمان طبیعی آن
  • عوارض و بیماری های کیک شیرینی و شکلات
  • انسان‌های کوتاه قد بیشتر از دیگران عمر می‌کنند!
  • در لوازم آرایش چه باکتری‌هایی یافت می شود
  • قرص برای لاغری سریع و این عوارض
  • تحریک مهر و محبت و علاقه همسر
  • بهترین سن شروع مسواک زدن در کودکان چه زمانی است؟
  • بقچه ای با تخمه آفتابگردان
  • موهایی سیاه با این روش های خانگی
  • بیسکویت گریپ فروتی
  • نکات مراقبتی مهم برای پیوند قلب
  • آیا با ازبین رفتن حافظه، هویت هم از بین می رود؟
  • خوردن این غذاها برای کودک شما توصیه نمی شود
  • از کجا بفهمم فرزندم وسواس دارد؟
  • زندگی با عروس سن بالا
  • 
       
    
    x