موضوعات

تنظیم نوسانات قند خون

482474_10151331940663977_279918670_nوقتی‌ غذا تنها خورده شود اندیس گلایسمی آن متفاوت با زمانی‌ است که همراه غذا‌های دیگر میل شود. میزان کربوهیدرات موجود در ماده غذایی نیز بر میزان قند خون و انسولین مؤثر است. برای همین منظور بار گلایسمی به کار برده می‌‌شود که هم کیفیت و هم کمیّت کربوهیدرات را در نظر می‌‌گیرد و از مضرب اندیس گلایسمی در میزان کربوهیدرات مواد غذایی محاسبه می‌‌شود. برای کاهش بار گلایسمی رژیم می‌‌توان:
دریافت غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزیهای غیر نشسته‌ای را افزایش داد.
دریافت مواد غذایی با اندیس گلایسمی بالا همچون نان و برنج سفید، شیرینیها، و نوشابه‌های شیرین را کاهش داد.

 

غذا‌هایی‌ که قند را دیرتر آزاد می‌‌کنند، قند خون را ثابت نگاه می‌‌دارند چون آهسته تر گوارش می‌‌شوند و باعث پیشگیری از تولید بیش از حد انسولین می‌‌شود و انرژی حاصل از آنها بیشتر دوام می‌‌یابد. تنظیم نوسانات قند خون می‌‌تواند بر سلامت مؤثر باشد. ابزاری به نام اندیس گلایسمی می‌‌تواند در انتخاب غذا‌هایی‌ که چنین خاصیتی دارند مفید باشد. اندیس گلایسمی سیستمی‌ برای دسته بندی کربوهیدرات ها است، یکی‌ از اصلی‌‌ترین مواد مغذی که در رژیم ما یافت می‌‌شود. کربوهیدرات‌ها ماده اصلی‌ غلات (نان، برنج، رشته)، حبوبات، میوه و سبزیها، و لبنیات است. همه کربوهیدرات‌ها از ملکول‌های ساده قند ساخته می‌‌شوند. اینکه چطور غذا‌های محتوی کربوهیدرات می‌‌تواند بر قند خون تاثیر گذارد بستگی به سرعت گوارش آنها به قند‌های ساده و مقدار کربوهیدرات خورده شده دارد.
برای محاسبه اندیس گلایسمی نسبت تاثیر مقدار مشخصی‌ از غذا بر قند خون با همان مقدار گلوکز خالص مقایسه می‌‌شود. غذا‌های با اندیس گلایسمی بالا (۷۰ یا بالاتر همچون نان، شیرینیها، بیسکویت ترد، بیشتر غلات صبحانه) غذا‌هایی‌ هستند که به سرعت هضم و جذب می‌‌شوند و باعث افزایش نوسانات قند خون می‌‌شوند. غذا‌های با اندیس گلایسمی پایین (۵۵ یا کمتر همچون میوه‌ها و سبزیها، حبوبات، لبنیات بدون چربی‌، مغز ها، غلات سبوس دار یا فرایند نشده)، به دلیل کندی هضم و جذب، باعث افزایش تدریجی‌ قند خون و انسولین می‌‌شوند. تحقیقات جدید نشان می‌‌دهند که یک رژیم با اندیس گلایسمی پایین می‌‌تواند باعث تثبیت کاهش وزن و تنظیم آن می‌‌شود و هر چه اندیس گلیسمی پایین تر باشد قند و انسولین خون پس از خوردن غذا کمتر است، اشتها را بهتر می‌‌توان کنترل کرد، و گرسنگی به تاخیر می‌‌افتد. رژیم غذایی با اندیس گلایسمی بالا با افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس، پروستات، روده بزرگ، سینه، بیماری‌های قلبی عروقی، و دیابت مرتبط است. استفاده از اندیس گلایسمی برای بهبود رژیم غذایی است و گر چه شرط لازم است ولی‌ کافی‌ نیست. مواد غذایی چون هویج یا هندوانه اندیس گلایسمی بالایی‌ دارند ولی‌ میزان کربوهیدرات در یک وعده آنها بقدری کم است که تاثیر آنچنانی‌ بر قند خون ندارند. نوشابه‌های شیرین به دلیل محتوی بالای فروکتوز‌شان ممکن است اندیس گلایسمی متوسط (۵۵-۶۹ همچون سیب‌زمینی، برنج سفید، ذرت، حلیم) داشته باشند در حالی‌ که گلوکز آنها بالاست و قند خون را بالا می‌‌برند. جوو دو سر اندیس گلایسمی بالاتری از شکلات دارد ولی‌ انتخاب غذایی سالم تری است. عوامل مختلفی‌ می‌‌تواند بر اندیس گلایسمی تاثیر گذارد که از آن جمله فرایند مواد غذایی (آبمیوه بیشتر از میوه کامل)، نوع نشاسته (نشاسته سیب زمینی‌)، فیبر موجود در مواد غذایی، شیوه پخت (اندیس گلایسمی برنج آبکش بیشتر از کته است)، رسیده بودن میوه‌ها و سبزیها( اندیس گلایسمی بالاتر)، وجود چربی‌ یا اسید (اندیس گلایسمی پایینتر)، و شکل فیزیکی‌ (آرد کردن اندیس گلایسمی بالاتر) می‌‌باشد.

دکتر سلام

23 شهریور 1392

مطالب مرتبط

  • از 50 سال سن شان بیشتر شده؟پس این مواد غذایی را فراموش نکنید
  • بررسی عوامل مختلف تاثیرگذار بر میل جنسی
  • منوی غذایی مناسب برای ناهار مدرسه
  • روش تهیه اکسیر جوانی
  • دیابتی ها این صبحانه را مصرف کنند
  • آیا ماست در افسردگی تاثیر میگذارد؟
  • عملکرد مغز را با روغن ماهی حفظ کنید
  • راه حلی برای رفع آلرژی به بادام زمینی و تخم مرغ
  • بررسی ارزش تغذیه ای مختلف نخود فرنگی
  • خوردنی های سالم برای 40 ساله ها
  • داشتن پوست درخشان با این توصیه های غذایی
  • نوشیدن قهوه قبل از ورزش،چرا؟
  • قبل از خواب این موارد را فراموش نکنید
  • مناسب ترین راه برای از بین بردن کبودی
  • مصرف میان وعده های مفید برای افزایش وزن
  • پربازدیدترین مطالب

  • با ارزش ترین میوه های تابستانی
  • کلید سلامت سالمندان در دست تغذیه سالم
  • ازبین بردن ارگانهای بدن با پرطرفدارترین نوشیدنی های گازدار
  • آیا وجود فیبر در رژیم غذایی ضروری است؟
  • اثرات پس از نوشیدن مایعات شیرین روی بدن
  • خوراکی هایی که سلامت دندان را به خطر می اندازند ؟
  • دو ویتامین مهم برای قلب را از یاد نبرید
  • اطلاعاتی جامع در زمینه رژیم هلندی و کانادایی
  • سبزی هایی مخصوص فصل سرما
  • 9 اشتباه در خوردن صبحانه که باید به سرعت آنها را ترک کنید
  • این مواد غذایی می توانند عامل ایجاد مسمومیت باشند
  • در شب امتحان از خوردن این مواد غذایی دوری کنید
  • زمان مشخص برای منجمد کردن انواع مواد غذایی
  • سخنی با مبتلایان به فشارخون!
  • باکتری های مقصر در افزایش اشتها
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • بیرون راندن ویروس سرماخوردگی از منزل
  • لیف کشیدن و این نکات مهم
  • خوردنی های سالم برای 40 ساله ها
  • اهمیت مراقبت از موها
  • کم آبی بدن این بیماری ها را با خودش می آورد
  • هورمون های مختلف و تاثیرگذار بر چاقی
  • از 50 سال سن شان بیشتر شده؟پس این مواد غذایی را فراموش نکنید
  • نکات مهم برای تهیه نان محلی
  • فایده های درمانی انار همراه با پیه
  • دشواری های ترک سیگار
  • فایده های برخی خوردنی های چربی سوز
  • تاثیر سطح تحصیلات بر زندگی زناشویی
  • عدم کنترل بر تغذیه و ناتوانی در برابر کم شدن وزن
  • آشنایی با تازه ترین حواس
  • نکات تربیتی مهم برای خردسالان
  • پیشنهاد سردبیر

  • بیشترین اطلاعات درباره فلج بیل را بخوانید
  • آیا داروهای فشار خون بر کارکرد قلب تاثیر دارند
  • کاهش تنش عصبی از این طریق
  • منشأ بوی بد یخچال و روش رهایی از آن
  • گزش پشه این افراد را تهدید می کند
  • اگر باردار هستید و مشکل اضافه وزن دارید بخوانید
  • عوامل ایجاد سکسکه
  • تهیه نوشیدنی با خربزه تلخ
  • اگر فشار خون بالا باشد بر ناتوانیی جنسی چه تاثیراتی برجای می گذارد؟
  • اشخاصی که دچار سندرم روده تحریک پذیر هستند بخوانند
  • علائم، علل، پیشگیری، عواقب و عوارض سوزاک
  • با این راهکار های عجیب وزن خود را کم کنید!
  • موبایل و بالا رفتن وزن در کودکی
  • اصلی ترین پیش زمینه های افسرده شدن
  • سندرم بینی با مصرف این خوراکی های ناسالم
  • 
       
    
    x