مشاوره زیبایی
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
کلینیک ارتوپدی سپید
کلینیک ارتوپدی سپید
چشمخانه، ساختمان پزشکان
کلینیک چشمخانه
به روز ترین تجهیزات و دانش چشم پزشکی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دکتر مجید نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
متخصص جراح پلاستیک و زیبایی
دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
متخصص گوش و حلق وبينى
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
کلینیک ره یا
دکتر امید رحمانی
پزشک پوست مو زیبایی كاسمتولوژيست از فرانسه
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
پیرایه
پوست، مو و زیبایی

یوگای داغ ورزش هوازی چیست ورزش هوازی مقایسه یوگا با ورزشهای هوازی فواید یوگا

بعضی از اشخاص از یوگا برای آرامش اعصاب و آرامش استفاده می کنند ولی حقیقت این است که یوگا علاوه بر تاثیری که در راحتی روح ما دارد، یک فعالیت ورزشی و  بدنی هم محسوب می شود. تفاوتی نمی کند که چقدر در زمینه  ورزش اطلاع داشته باشید. یوگا برای هر شخصی، چه اشخاص مبتدی و چه اشخاص حرفه ای،

مفید و قابل انجام است. اما این سؤال در ذهن خیلی از افراد وجود دارد که آیا یوگا یک ورزش هوازی به حساب می آید؟ و آیا می توان از یوگا به جای ورزش با تردمیل و الپتیکال استفاده کرد؟

ورزش هوازی به فعالیتی گفته می شود که نیاز بدن به اکسیژن و ضربان قلب رو تا حد خاصی افزایش می دهد (معمولاً ۶۰٪ تا ۷۰٪ حداکثر ضربان قلب یک فرد). از جمله ورزش های هوازی می توان به دو، دوچرخه سواری و شنا اشاره کرد. ورزش های هوازی، قلب و ریه ها رو تقویت می کنند. علاوه بر این، نسبت به بسیاری از ورزش های دیگر، انرژی بیشتری می سوزانند و برای کاهش وزن مناسب هستند.

بعضی از حرکات یوگا رو نمی توان یک ورزش واقعی به حساب آورد. اما برخی دیگر از حرکات یوگا که با سرعت و شدت بیشتری انجام می شوند، حرکت ورزشی محسوب می شوند. در بعضی از حرکات، گروهی از عضلات بزرگ بدن (مثل پاها) درگیر می شوند و در برخی دیگر از حرکات، این اتفاق نمی افتد. اگر حرکات رو به مدت طولانی تر از چند ثانیه حفظ کنیم، دیگر ورزش کاردیو به حساب نمی آیند.

برای توضیح بهتر این مطلب یک مثال می زنیم. پیاده روی یک ورزش فوق العاده ارزشمند است. اما پیاده روی تفریحی و معمولی که جزئی از زندگی روزمره ماست، گرچه عضلات بزرگ بدن رو به کار می گیرد اما با توجه به اینکه سرعت حرکت ما معمولی است، ضربان قلب رو به قدر کافی افزایش نمی دهد و در نتیجه یک ورزش کاردیوی واقعی تلقی نمی شود. تنها در صورتی که پیاده روی به قدری سریع باشد که ضربان قلب رو برای مدتی بالا نگه دارد، ورزش کاردیو خواهد بود.

یک مطالعه نشان می دهد که گرچه یوگا باعث پیشرفت قدرت، استقامت، تعادل و انعطاف پذیری بدن می شود اما اونطور که انتظار داریم انرژی نمی سوزاند. مثلا، ۵۰ دقیقه یوگای Hatha فقط به اندازه پیاده روی آرام انرژی می سوزاند. هر قدر که ورزش سخت تر باشد، ضربان قلب افزایش بیشتری پیدا می کند و انرژی بیشتری هم مصرف می کند.

بعضی از افراد از یوگای داغ برای عرق ریختن استفاده می کنند. اما باید توجه داشته باشیم که عرق کردن، مکانیسم بدن برای خنک کردن بدن است و ربطی به سخت بودن ورزش ندارد. بعضی از افراد هم به طور طبیعی بیشتر از سایرین عرق می کنند. بنابراین، گرچه یوگای داغ سخت تر از یوگای معمولی است اما این سختی به معنی سخت تر بودن حرکات یوگا نیست بلکه به دلیل گرمای محیط است و نه به دلیل اینکه حرکات چالش برانگیز بوده اند و در حد و اندازه ورزش هوازی هستند. افزایش ضربان قلب ناشی از افزایش دما دارای همان اثرات مفید ناشی از افزایش ضربان قلب به دلیل حرکات ورزشی نیست.

اما این بدین معنی نیست که یوگا بی ارزش است زیرا ورزش، چیزی فراتر از سوزاندن انرژی می باشد. در ضمن بعضی از حرکات یوگا رو می توان ورزش هوازی به حساب آورد و بستگی به این دارد که چه یوگایی انجام می دهیم. به عنوان مثال، یوگای Hatha یا Kundalini بیشتر بر روی تنفس و حرکات ملایم تمرکز دارند اما حرکات دیگری هم هستند که سریعتر بوده و بدن رو به چالش بیشتری می کشند. برای اطمینان از اینکه آیا توانسته اید به هدف هوازی خود برسید یا نه این است که از دستگاه ها اندازه گیری ضربان قلب در حین ورزش، استفاده کنید. اگر ضربان قلب به مدت ده دقیقه پشت سر هم در محدوده کاردیو (حداقل ۶۰٪) باشد، در این صورت می توان گفت که حرکات یوگایی که انجام داده اید، مشابه ورزش هوازی بوده اند. بیشتر حرکات معمولی یوگا، چنین نتیجه ای رو برای ما به دنبال نخواهند داشت اما در حرکات پیشرفته یوگا می توان به این هدف دست پیدا کرد.

این نکات رو به شما نگفتیم که شما رو نسبت به یوگا دلسرد کنیم و یا به شما بگوییم که یوگا بی فایده است. اصلاً چنین نیست. فقط خواستیم به شما یادآوری کنیم که یوگا رو با ورزش های هوازی مقایسه نکنید. این مطلب بدین معنی نیست که یوگا بی ارزش است. یوگا یک ورزش فوق العاده برای افزایش انعطاف پذیری، قدرت و تمرکز ذهن است و به بهبود تعادل و حرکات و ساختار بدن، کمک می کند. همچنین، استرس رو کاهش می دهد.

به خاطر داشته باشید که برای گرفتن بهترین نتیجه باید مجموعه متنوعی از ورزش ها رو انجام بدهیم. هیچ نوع ورزشی به تنهایی نمی تواند همه اهداف ورزشی ما رو پوشش بدهد. ما می توانیم از یوگا در کنار سایر ورزش ها کمک بگیریم.

منبع : yeka.ir

 

5 1000
ارسال شده در 28 فروردین 1394 توسط با موضوع ورزش و سلامتی
سیب سرخ
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x