دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس
متخصص جراحی فک و صورت
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
متخصص گوش و حلق وبينى
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک

جایزه در ورزش برنامه داشتن در ورزش اهداف ورزشی انواع هدفها در ورزش

ما  میدانیم  که باید بلند پرواز باشیم و آرمانهای بسیاری داشته باشیم.ولی زمانی که  از اهداف ورزشی صحبت می کنیم ما باید واقع گرا باشیم و از گام های کوچک آ؛از کنیم و به  تدریج جلو برویم تا از  آسیب های جسمی و یا خسته شدن از ورزش، پرهیز کنیم. حتماً برای شما هم بارها پیش آمده است که اهداف بزرگ ورزشی برای خود در نظر  گرفته اید تا بتوانید وزن کم کنید. مثلاً تصمیم می گیرید که شش روز در هفته و هر بار یک ساعت کامل رو به ورزش سخت بپردازید. اما هنوز چند روز یا چند هفته از شروع ورزش نگذشته، اون رو رها می کنید. در چنین مواردی چه باید کرد؟

حتی وقتی که بیشترین انگیزه و پشتکار رو برای برداشتن قدم های بزرگ، داشته باشیم، باز هم باید اهداف خودمون رو از روی فکر انتخاب کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم. در غیر این صورت،‌ احتمال شکست و رها کردن ورزش، بسیار زیاد است. همیشه در ابتدای هر تصمیمی، پر از انرژی و انگیزه هستیم. ولی معمولاً این شوق اولیه تا پایان راه با ما باقی نمی ماند.

برای اینکه به چنین مشکلی برخورد نکنیم باید هدف بزرگ خودمون رو بشکنیم و به اهداف کوچکتر تقسیم کنیم. به این ترتیب هم از لحاظ بدنی و هم از لحاظ روحی، توان بیشتری برای ادامه راه خواهیم داشت. این روش به ما کمک می کند تا قابلیت ورزشی ما به آرامی اما با ایمنی و موفقیت بیشتری، افزایش پیدا کند.

ابتدا هدف خودتون رو روی کاغذ بنویسید. سپس این سه سؤال رو از خودتون بپرسید:

۱ –  این هدف چقدر بزرگ است؟ آیا می توان در طی سه ماه به این هدف رسید یا نیاز به زمان بیشتری است؟ اگر هدف انقدر بزرگ است که به بیش از سه ماه وقت نیاز دارد، باید اون رو بشکنید و به هدف های کوچکتری تقسیم کنید تا در نهایت شما رو به اون هدف بزرگتر برسانند. بهتر است که اهداف کوچکتر در حدی باشند که بتوان در طی دو تا شش هفته به اونها دست پیداکرد.

۲ –  زمان برای رسیدن به هدف، چقدر باید باشد؟ به عبارتی، این پرسش به شما می گوید که چند بار در هفته باید ورزش کنید تا به هدف برسید و آیا وقت و توان کافی برای این کار دارید یا ندارید. با خودتون رو راست باشید و ببینید که واقعاً چقدر می توانید برای ورزش در هفته وقت بگذارید و چقدر توان بدنی دارید. رسیدن به انعطاف و توان ورزشی مناسب، زمان می برد و هر قدر که با آرامش بیشتری این مسیر رو طی کنید، احتمال صدمات جسمی ناشی از ورزش هم در شما کمتر می شود. هیچ وقت سنگینی وزنه یا زمان ورزش رو در هفته بعد، بیشتر از ۱۰٪ افزایش ندهید. یعنی هر قدر که در این هفته وزنه زده اید یا هر مدتی که ورزش کرده اید، در هفته بعد فقط تا حداکثر ۱۰٪ بر میزان وزنه و زمان اضافه کنید.

۳ –  آیا خودتون رو در حدی می بینید که به هدف برسید؟ آیا می توانید تصویر رسیدن به اون هدف رو در ذهن خودتون مجسم کنید؟ شما باید برنامه ریزی داشته باشید که بتوانید برای رسیدن به هدف، هفته ها و ماه ها وقت بگذارید، نه اینکه با یک برنامه یک هفته ای به نتیجه برسید. آیا انقدر صبر و حوصله دارید که ماه ها وقت صرف کنید؟ اگر واقعاً می دانید که می توانید، پس اولین قدم رو بردارید. در غیر این صورت، هدف خودتون رو تغییر بدهید تا دست یافتنی تر باشد.

مثلاً فرض کنید که تصمیم گرفته اید، هر روز به باشگاه بروید. دو مشکل در رابطه با این هدف وجود دارد. اول اینکه این یک هدف مشخص و اختصاصی نیست. یعنی شما فقط تصمیم دارید که به باشگاه بروید اما مشخص نکرده اید که چه ورزش هایی انجام خواهید داد یا چقدر زمان رو صرف این کار خواهید کرد. صرف رفتن به باشگاه به این معنی نیست که شما به هدف خواهید رسید بلکه باید واقعاً به خودتان تکان بدهید. دوم اینکه این هدف یک هدف واقع گرایانه نیست. برای بسیاری از افراد، هر روز رو به باشگاه اختصاص دادن، غیر ممکن است. حتی افراد حرفه ای هم یک یا دو روز در هفته رو از رفتن به باشگاه خودداری می کنند. این مسآله حائز اهمیت زیادی است زیرا عضلات ما برای ترمیم و استراحت به یک استراحت یک روزه (یا شاید بیشتر) نیاز دارند.

پس به جای اینکه به حضور هر روزه در باشگاه فکر کنید، هدف رو بر روی حداقل ده دقیقه ورزش در هر روز قرار بدهید. مثلاً تصمیم بگیرید که حداقل ده دقیقه پیاده روی سریع داشته باشید یا حداقل ده دقیقه به دراز و نشست، شنای سوئدی و طناب زدن بپردازید. کلمه “حداقل” خیلی مهم است چون به شما یادآوری می کند که فعالیت شما نباید کمتر از ده دقیقه باشد. به مرور زمان، این مدت رو افزایش داده و کم کم به ۱۵ دقیقه، ۲۰ دقیقه و ۳۰ دقیقه می رسانیم.

فراموش نکنید که به خودتون جایزه بدهید

شاید یکی از مهمترین بخش های انتخاب یک هدف واقع گرایانه این باشد که برای خودتون جایزه تعیین کنید (حتی اگر هدف، یک هدف کوچک باشد). این جایزه می تواند، خرید یک کتاب باشد که مدت هاست تصمیم خرید اون رو دارید و یا حتی یک حمام آرامشبخش و یا خرید یک جفت کفش ورزشی.

همچنین، از اینکه هدف بزرگ خودتون رو بشکنید و به اهداف کوچکتر تبدیل کنید، هراس نداشته باشید. به یاد داشته باشید که کلید موفقیت در این است که واقعیت ها رو ببینید تا بتوانید به تدریج پیش بروید و در نهایت به موفقیتی که در ذهن دارید، برسید. پس از همین حالا، اهداف و برنامه های خودتون رو نوشته و اولین قدم رو بر دارید.

منبع : yeka.ir

5 1000
ارسال شده در 6 اردیبهشت 1394 توسط با موضوع ورزش و سلامتی
ویزیت یاب

مطالب پیشنهادی

کلینیک صدف
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x