ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
کلینیک جوان
کلینیک جوان
پوست، زیبایی و لیزر
دکتر منوچهر شهسواری
دکتر منوچهر شهسواری
فوق‌تخصص فلوشیپ لیزر
گلدن رویال
گلدن رویال
پوست، لیزر و زیبایی
کلینیک مدیسا/ ساختمان پزشکان
کلینیک مدیسا
پیکرتراشی
دکتر محسن حسن‌زاده
دکتر محسن حسن‌زاده
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک
کلینیک دندان پزشکی دکتر مرضیه مظفری/ ساختمان پزشکان
دکتر مرضیه مظفری
دندان پزشک ( ونیر کامپوزیت، لمینیت سرامیکی، روکش های تمام سرامیکی و ...)
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
متخصص گوش،حلق و بینی
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص کاشت مو و ابرو
کلینیک آلما/ ساختمان پزشکان
کلینیک دندان پزشکی آلما
کلینیک تخصصی دندان پزشکی
کلینیک ساج
کلینیک ساج
متخصص زنان و زایمان
نارمک/ساختمان پزشکان
دندانپزشکی نارمک
متخصص کامپوزیت زیبایی
دکتر شاهین کریمیان
دکتر شاهین کریمیان
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
کلینیک دندان پزشکی دکتر مرضیه مظفری/ ساختمان پزشکان
دکتر مرضیه مظفری
دندان پزشک ( ونیر کامپوزیت، لمینیت سرامیکی، روکش های تمام سرامیکی و ...)
کلینیک مدیسا/ ساختمان پزشکان
کلینیک مدیسا
پیکرتراشی
دندانپزشکی زیبایی دکتر نظری
دندانپزشکی دکتر داوود سید نظری
جراح- دندانپزشک ترمیمی،زیبایی، ایمپلنتولوژیست
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص کاشت مو و ابرو
دکتر شاهین کریمیان
دکتر شاهین کریمیان
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و بینی
گلدن رویال
گلدن رویال
پوست، لیزر و زیبایی
دکتر محمد سعیدی
دکتر محمد سعیدی
متخصص بیماریهای پوست ،مو ،زیبایی و لیزر درمانی
کلینیک جوان
کلینیک جوان
پوست، زیبایی و لیزر
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
متخصص گوش،حلق و بینی
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
دکتر محسن حسن‌زاده
دکتر محسن حسن‌زاده
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک
کلینیک آلما/ ساختمان پزشکان
کلینیک دندان پزشکی آلما
کلینیک تخصصی دندان پزشکی
نارمک/ساختمان پزشکان
دندانپزشکی نارمک
متخصص کامپوزیت زیبایی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر منوچهر شهسواری
دکتر منوچهر شهسواری
فوق‌تخصص فلوشیپ لیزر
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
کلینیک ساج
کلینیک ساج
متخصص زنان و زایمان
-10751
اکثر افراد جامعه درمورد تمرین مدیتیشن اطلاعات کافی ندارند و به همین دلیل کشش و گرایشی به آن ندارند علت این دوری چیست؟

مدیتِیشن یا مراقبه یک هنر واقعی است که به واقع به جسم و روح آرامش می‌بخشد، گرچه اغلب مردم آن را نادیده می‌گیرند. حتی برخی فکر می‌کنند مدیتیشن برای آدم‌های عجیب است و به همین دلیل از آن دوری می‌کنند.
با تمام اوصاف حتی همان‌هایی که از مدیتیشن دوری می‌کنند اگر یک بار آن را انجام دهند دیگر نمی‌توانند تاثیر آن را انکار کنند. مدیتیشن مانند دعا کردن می‌ماند، با این تفاوت که شما را نسبت به احوالات درونی‌تان آگاه‌تر می‌سازد.

برخی از پزشکان می‌گویند که اگر جسم و روح ما تقویت شود، سیستم ایمنی بدن نیز به تبع آن در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر شده و همین نکته بیشتر بر اهمیت مدیتیشن دامن می‌زند. دلیلش نیز این است که بر اثر مدیتیشن، انرژی بدن در فرکانس‌های بالاتری ارتعاش پیدا کرده و همین مسئله اجازه نمی‌دهد میکرو ارگانیزم‌‌های بیماری‌زا در بدن رشد مطلوبی داشته باشند. علاوه بر آن، آرامش ذهنی حاصل از مدیتیشن از میزان استرس می‌کاهد و قدرت تمرکز را افزایش می‌دهد.

مبتدی‌ها چگونه مدیتیشن را شروع کنند؟
اغلب افراد تازه‌کار زمانی که می‌خواهند مشغول مدیتیشن شوند، سر و صداهای افکار خودشان را شنیده و نمی‌توانند به خوبی تمرکز کنند. البته اکثر افراد این تجربه تلخ را در شروع کار دارند، ولی رسیدن به راه‌حل آن دشوار نیست. مدیتیشن یعنی آرامش ذهن و تمرین تمرکز بر روی تنفس، بنابراین هر بار که به آرامی دم و بازدم می‌کنیم به آرامش بیشتری می‌رسیم.

اگر تازه کار خود را شروع کرده‌اید و نمی‌توانید مدیتیشن کنید، این نکات را در نظر داشته باشید تا بتوانید کاملا تمرکز کنید و به آرامش واقعی دست پیدا کنید.

مرحله یک – بدن خودتان را بپویید!
ذهن شما همیشه در حال فکر کردن است و به راحتی با کوچکترین پیامی منحرف می‌شود. بنابراین پاک‌سازی ذهن از افکار کاری دشوار است. یک ترفند برای اینکه بتوانید افکار جانبی مغز را کنار بزنید این است که همگام با هر نفس، بدن خود را بپیمایید!

در ابتدا بر روی انگشتان پا تمرکز کنید و در اعماق مغز خود به آن‌ها فرمان دهید که آرام باشند. این کار را برای تمام اعضای بدن خود تکرار کنید: پاها، شکم، انگشتان دست، قلب، دست‌ها و سر. زمانی که این کارها را انجام دادید متوجه تاثیر آن خواهید شد.

مرحله دو – مانترا
واژه مانترا ریشه سانسکریت دارد. بخش اول آن معنای «مرد» و بخش دوم آن معنای «ابزار» می‌دهد. مانترا یعنی آواهایی که با آهنگی خاص و به دفعات تکرار می‌شوند و می‌تواند صدای انسان یا وسیله‌ای دیگر باشد که ذهن انسان را آرام می‌کند.

اکثر افراد با آوای «اُم» آشنایی دارند که در مانترا زیاد به کار می‌رود، اما آواهای دیگری هم وجود دارد. کلید اصلی این است که آن واژه یا آوا را با ریتمی خاص تکرار کنید تا صدا و ارتعاش آن در بدن شما بچرخد.

مرحله سه – موسیقی آرامش‌بخش
موسیقی کلید ورود به آرامش ذهن در مدیتیشن است. باید موسیقی را انتخاب کنید که حس آرامش، رویاپردازی و آسودگی را به شما القا کند. البته بهتر است آن موسیقی بی‌کلام باشد، اما اگر طرفدار موسیقی‌های کلامی هستید بهتر است که گزینه‌ای را انتخاب کنید که تُن آرامی داشته باشد.

صدای پخش موسیقی نیز مهم است. بهتر است موسیقی در پیش‌زمینه پخش شود تا حواس شما را پرت نکند. نکته آخر این است که حتما مطمئن شوید که موسیقی در وسط مدیتیشن شما تمام نشود.

مرحله چهارم – تصویرسازی ذهنی
اگر تصویر بدی را در ذهن خود مرور کنید، هورمون استرس و کارتیزول ترشح شده و بدن در حالت هشدار قرار می‌گیرد. از طرف دیگر، اگر بر روی یک تصویر آرام و زیبا تمرکز کنید، بدن شما هم در حالت آرامش فرو می‌رود. این دسته از تصاویر برای تامین انرژیِ جسم و ذهن بسیار کارایی دارد.

در مدیتیشن، تمرین حرف اول و آخر را می‌زند. بنابراین تا می‌توانید تمرین کنید تا سریع‌تر از به حالت مدیتیشن برسید. سعد کنید به صورت منظم آن را انجام دهید تا بدنتان به آن عادت کند. همیشه قبل از شروع مدیتیشن باید ببینید که آیا آمادگی آن را دارید. اگر احساس می‌کنید که آماده نیستید، آن را کمی به تاخیر بیندازید.

مرحله پنج – بر روی مغز و قلب تمرکز کنید
اکثر کسانی که مدیتیشن می‌کنند تمام حواس خود را خرج تمرکز بر مغز می‌کنند، اما نمی‌دانند که یک بخش اساسی دیگر را نادیده گرفته‌اند. همان اندازه که مغز اهمیت دارد، قلب نیز اهمیت دارد، بنابراین نباید آن را نادیده گرفت.

یکی از روش‌های موثر برای رسیدن به آرامش این است که ابتدا بر روی مغز تمرکز کنید، سپس کمی از فعالیت‌های مغزی خود را کم کنید و افکار اضافی را دور بریزید. وقتی این کار را انجام دادید، تمام هوشیاری خود را به سمت قلب ببرید تا همزمان بر روی مغز و قلب تمرکز کنید.
فرادید
ارسال شده در 31 اردیبهشت 1394 توسط با موضوع روانشناسی
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام) است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی