ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس
متخصص جراحی فک و صورت
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
متخصص گوش و حلق وبينى
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی

وسواس مشکلات جسمی علایم افسردگی اختلالات روانی اضطراب و افسردگی

با استفاده و بکارگیری این ترفندها به راحتی می توانید بر افسردگی تان غلبه کنید و آرامش و نشاط را به زندگی تان برگردانید!

 دنبال بهانه نگردید؛ کافی است نگاهی به اطراف‌تان بیندازید تا بهانه‌اش را پیدا کنید. لبخند آقای فروشنده؛ پیاده شدن از تاکسی‌ای که راننده‌اش نداشتن پول خرد را بهانه نکرده؛ میز تمیز کارتان در اداره و دیدن کودک‌تان که امروز بهتر از قبل نقاشی‌اش را رنگ می‌کند. اگر از همین امروز اراده کنید، در یک چشم به هم زدن، می‌توانید به یک فرد قدرشناس تبدیل شوید. برای برداشتن چنین قدمی انگیزه می‌خواهید؟ محققان این انگیزه را هم به شما می‌دهند و با کمک پژوهش‌هایی که نتایج آن را در اختیارتان قرار داده‌اند، به شما می‌گویند که واژه ساده «متشکرم» چقدر می‌تواند به سلامت جسم و روانتان خیر برساند و تا چه اندازه می‌تواند زندگی آرام‌تری را برای‌تان رقم بزند.

آدم ربا می‌شوید

درست در همین لحظه‌ای که روی صندلی ایستگاه اتوبوس نشسته‌اید و بغل دستی‌تان روزنامه‌ای را که از دست شما می‌افتد برای‌تان از روی زمین برمی‌دارد، امکان ساختن یک رابطه عمیق و ماندگار برای‌تان فراهم می‌شود. انگار شما با گفتن این واژه، مثل آهن ربایی که براده‌ها را جذب می‌کند، آدم‌ها را به خود جذب می‌کنید. اما وار شدن در چنین ارتباطی، یک تبصره هم دارد. شما باید با گفتن «متشکرم»، به بغل دستی‌تان نشان دهید که قدرشناسید و به همین سادگی او را برای پیوستن به گروه دوستان‌تان ترغیب کنید. «متشکرم»، تنها کلمه‌ای برای نشان دادن ادب نیست. پژوهشی که نتیجه‌اش در مجله «emotion» چاپ شده نشان می‌دهد قدرشناسی و تشکر کردن، امکان ایجاد روابط تازه را فراهم می‌کند و به شما برای گسترده‌تر کردن حلقه دوستان‌تان کمک می‌کند.

درد نمی‌کشید

درد دارید؟ سردرد امان‌تان را بریده یا به‌خاطر معده‌درد زندگی‌تان مختل شده است؟ از نظر محققان اگر تنها کلمه «متشکرم» را به دایره واژگان‌تان وارد کنید، می‌توانید از بسیاری از این دردها خلاص شوید. براساس مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله « Personality and Individual Differences» چاپ شده، قدرشناسی باعث کمتر شدن دردهای جسمی می‌شود و از شما فرد سالم‌تری می‌سازد. از سوی دیگر، پژوهشگران بر این باورند که آد‌م‌های قدرشناس، احتمالا بیشتر مراقب سلامت خود هستند و چکاپ‌های سالانه خود را هم به‌طور منظم انجام می‌دهند و به گفته محققان این افراد به این دلایل عمری طولانی‌تر دارند.

افسرده نمی‌شوید

خشم، حسادت و سرخوردگی همه احساساتی هستند که گرچه بسیاری افراد را آزار می‌دهند، اما در زندگی قدرشناس‌ها جایی ندارند. مطالعات متعددی که روی اثرات قدرشناسی انجام شده، نشان می‌دهد کسانی که همیشه کلمه «متشکرم» بر زبان‌شان جاری است و از دیگران به‌خاطر کارهای خوب‌شان تقدیر می‌کنند، شاد‌ترند و کمتر افسردگی را تجربه می‌کنند. پژوهشگران بر این باورند که هرچه بیشتر قدرشناسی کنید، عمق و شدت شادی‌ای که سراغتان می‌آید بیشتر می‌شود.

مهربان می‌شوید

آدم‌های قدرشناس نه تنها بیشتر می‌توانند نسبت به دیگران همدلی نشان دهند، بلکه کمتر نشانه‌های پرخاشگری را هم از خود بروز می‌دهند. محققان دانشگاه کنتاکی ثابت کرده‌اند که آدم‌های قدرشناس، کمتر به فکر مقابله به مثل و تلافی کردن می‌افتند و با این افکار، خود و دیگران را آزار می‌دهند. به گفته پژوهشگران، میل به انتقام گرفتن در این افراد کمتر است و حتی وقتی دیگران با آنها مهربانی نمی‌کنند، باز هم رفتارهای اجتماع پسند و مهربانانه از خود نشان می‌دهند.

خوب می‌خوابید

آدم‌های قدرشناس بهتر می‌خوابند. مطالعاتی که در مجله «Applied Psychology» منتشر شده است، نشان می‌دهد قدرشناس‌ها کمتر به اختلالات خواب دچار می‌شوند و بی‌خوابی به سرشان می‌زند. پژوهشگران توصیه می‌کنند که برای داشتن خواب آرام خوب، 15دقیقه قبل از رفتن به تختخواب، قلم و کاغذی‌ بردارید و رویش بنویسید که به‌خاطر چه چیزهایی در زندگی‌تان باید قدرشناسی کنید و چه اتفاق‌هایی در روز افتاده که به‌خاطرشان باید عبارت «متشکرم» را به زبان بیاورید.

عزت نفس می‌گیرید

عزت نفس بالاتر یکی دیگر از هدیه‌های قدرشناسی به شماست. مطالعه‌ای که در مجله « Applied Sport Psychology» منتشر شده نشان می‌دهد ورزشکاران برای داشتن عملکرد بهتر در مسابقات‌شان، باید دست به دامان واژه «متشکرم» شوند. به گفته پژوهشگران، آدم‌های قدرشناس کمتر به دنبال مقایسه خود با دیگران هستند و در فعالیت‌های‌شان عملکرد مطلوب‌تری دارند. براساس نتایج بررسی‌ها، مقایسه خود با دیگران و یا انجام کار به‌خاطر دستیابی به پول بیشتر، از عواملی هستند که می‌توانند عزت نفس را کاهش دهند. اما کسانی که قدرشناس هستند و به جای حسادت به دیگران، آنها را به‌خاطر دستاورد‌هایشان تشویق می‌کنند، عزت نفس بالاتری دارند.

اینشتین می‌شوید

ذهن قدرشناس‌ها بهتر کار می‌کند. محققان می‌گویند قدرشناسی نه‌تنها استرس آدم‌ها را کم می‌کند، بلکه به فکر آنها هم نیرو می‌دهد و راه‌های بهتری برای حل مساله پیش روی‌شان قرار می‌دهد. از نظر محققان قدرشناس‌ها در لحظات بحرانی بهتر از دیگران تصمیم می‌گیرند و آرامش‌شان را حفظ می‌کنند. گذشته از این، افرادی که با واژه «متشکرم» بیگانه نیستند، وقتی آسیبی به زندگی‌شان وارد می‌شود، به جای شتاب‌زدگی و وارد کردن آسیب‌های بیشتر به خود و دیگران، به دنبال راهی برای آرام کردن شرایط و کم کردن تنش‌ها هستند.

خرد نمی‌شوید

براساس مطالعه‌ای که نتیجه‌ آن در مجله «behavior Research and Therapy» چاپ شد.  قدرشناس‌ها حتی در زمانی که بحران‌های زندگی هم سراغ‌شان می‌آیند، عملکرد بهتری نشان می‌دهند و کمتر از استرس‌های پس از حوادث ناگوار- زمان مرگ عزیزان، بلایای طبیعی و. . .-  رنج می‌کشند. در واقع محققان می‌گویند که آدم‌های قدرشناس انعطاف‌پذیرتر هستند و برای سازگار شدن با اتفاقات زندگی و مشکلاتی که می‌تواند سراغشان برود، کمتر عذاب می‌کشند. گذشته از این، آنها قدر کارهایی را که آدم‌های اطرافشان برای آنها می‌کنند می‌دانند و حتی دیدن لبخندی که بر لب دیگران می‌نشیند، می‌تواند احساس قدرشناسی را در آنها تقویت کند.

طلاق نمی‌گیرید

بدن سالم‌تر، روان آرام‌تر و داشتن دوستان بیشتر، تنها دستاوردهای آدم‌های قدرشناس نیست. از نظر محققان آنها حتی به زندگی زناشویی‌شان هم آرامش بیشتری  تزریق می‌کنند. به گفته پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی قدرشناسی کلید خوشبختی است و آدم‌هایی که هر روز برای نشان دادن این احساس از عبارت‌های مثبت استفاده می‌کنند، در زندگی مشترک هم بیشتر احساس آرامش و خوشبختی می‌کنند. پژوهشگران توصیه می‌کنند که هر روز رفتار مثبت شریک زندگی‌تان مانند مهربانی، قدرشناسی، صمیمت و… را روی کاغذ بنویسید تا یادتان نرود که به‌خاطر همه قدم‌های مثبتی که برای بهتر شدن رابطه‌تان برمی‌دارد، از او تشکر و قدردانی کنید.

مدیر می‌شوید

قدرشناسی کلید موفقیت هم هست. محققان می‌گویند بچه‌های قدرشناس در مهارت‌های مهم زندگی مثل همکاری، هدفمندی، خلاقیت و استقامت بهتر عمل می‌کنند و رضایت‌شان از زندگی‌ هم بیشتر است. به گفته پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا کودکان قدرشناس نگرش‌های مثبت و امید بیشتری دارند و حتی عملکرد آکادمیک‌شان هم هر روز بهتر می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این افراد به کسب موفقیت در آینده نزدیک‌ترند و هیچ وقت امیدشان را برای رشد و پیشرفت از دست نمی‌دهند.

قدرشناسی واگیردار است

نگران نباشید؛ حرف‌تان تکراری نمی‌شود. توی لغت‌نامه نگاه کنید و همه واژه‌های معادل «متشکرم» را پیدا کنید و به خاطر بسپارید. باور کنید تکرار این حرف شما را کلیشه‌ای نشان نمی‌دهد و نه‌تنها همه این اتفاقات خوب سلامت را برای‌تان میسر می‌کند، بلکه انرژی مثبت شما را هم به شنونده منتقل می‌کند و به او برای تبدیل شدن به فردی قدرشناس کمک می‌کند.

مجله سیب سبز – محبوبه عطایی

5 1000
ارسال شده در 29 مرداد 1394 توسط با موضوع روانشناسی
ویزیت یاب

مطالب پیشنهادی

کلینیک صدف
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x