وقتی می خواهید عمل پیوند کلیه انجام دهید از برخی روش های درمانی موثر باید کمک بگیرید تا دچار مشکل قبل و بعد از انجام این عمل نشوید می خواهیم در این مطلب به نکات تغذیه ای مهم برای این بیماران اشاره کنیم بدن افرادی که می خواهند پیوند کلیه انجام دهند نیازمند برخی مراقبت های تغذیه ای خاص است .

پیوند کلیه در بیمارانی انجام می گیرد که دچار ESRD هستند و GFR در آنها به کمتر از ۱۰ml/min رسیده است. افراد بالای ۵۰ سال که از سلامت خوبی برخوردار نیستند و تاریخچه سرطان دارند، جهت دریافت پیوند کلیه مناسب نیستند. کودکان باید حداقل ۲۰ کیلوگرم وزن داشته باشند تا بتوانند کلیه دریافت کنند.

رژیم درمانی قبل و بعد پیوند از اهمیت ویژه ای برخوردار است این نکات قبل از پیوند عبارتند از:

♦ پروتئین مورد نیاز:

حفظ ذخیره پروتئین برای هر فردی که قصد انجام پیوند کلیه دارد مهم است. افرادی که غذاهای فقیر از پروتئین مصرف می نمایند و دچار سوء تغذیه ناشی از پروتئین می باشند در ریسک بالای عفونت قبل و بعد از عمل پیوند هستند.

♦ چاقی:

افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند و قصد پیوند کلیه را دارند، باید قبل از عمل با کمک یک متخصص تغذیه از رژیم های غذایی مناسب برای کنترل وزن استفاده نمایند.

افراد چاقی که تحت عمل پیوند قرار می گیرند، در معرض خطر عفونت و تعویق در التیام زخم ها بعد از عمل می باشند. علاوه بر آن این افراد در ریسک بالایی برای بیماری های قلبی و دیابت قرار دارند.

♦ اختلالات مربوط به استخوان:

یک دسته از بیماری های مربوط به استخوان، هایپرپاراتیروئیدیسم ثانویه نامیده می شود. این بیماری بیشتر در افراد مبتلا به مشکلات کلیوی (به ویژه افرادی که دیالیز می شوند) وجود دارد. در این بیماری سطح هورمون پاراتیروئید (PTH) بالا می رود. سطح بالای این هورمون منجر به تضعیف بافت استخوان، دردهای استخوانی و افزایش ریسک بیماری های قلبی ـ عروقی می شود. اگر این اختلال شدید باشد بعد از پیوند نیز ادامه می یابد. این وضعیت را میتوان از طریق دارو و تغذیه درمانی قبل از عمل پیوند کنترل نمود.

لینک مرتبط: بیمارانی که پیوند کلیه انجام داده اند،باید چه تغذیه ای داشته باشند؟

نکات تغذیه ای بعد از پیوند: 

♦ پیوند کلیه و تغییر وزن:

به علت محدودیت کمتر این افراد در مصرف مواد غذایی و احساس گرسنگی ناشی از داروهایی از قبیل استروئیدها اشتهای آنها افزایش می یابد و دچار اضافه وزن می شوند، اما نباید آنها را از خوردن غذا منع نمود، بلکه باید در انتخاب مواد غذایی خود دقت بیشتری داشته باشند.

آنها باید از مصرف غذاهای دارای کالری بالا (از قبیل غذاهای چرب و شیرینی ها) اجتناب نمایند و با مشورت پزشک، فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهند. دسته ای از غذاها که به کنترل وزن فرد کمک می نماید، شامل میوه ها، سبزیجات خام، گوشت قرمز لخم، مرغ و ماهی کم چرب، محصولات لبنی بدون چرب یا کم چرب و نوشیدنی های بدون شکر می باشند.

♦ دیابت و پیوند کلیه:

فردی که عمل پیوند انجام داده است، زمانی که از داروهای استروئیدی استفاده می کند، بدن او کمتر از کربوهیدرات ها استفاده می نماید و این منجر به افزایش قند خون و در نهایت دیابت می شود. پس باید به او توصیه شود که بیشتر از کربوهیدرات های پیچیده نظیر میوه ها، سبزیجات، غلات و حبوبات استفاده نماید.

♦ پیوند کلیه و مصرف نمک:

داروهایی که بعد از عمل استفاده می گردند (به ویژه استروئیدها)، موجب نگهداری مایعات در بدن می شوند و مصرف نمک این مشکل را بدتر می نماید و سبب افزایش فشار خون می گردد. کنترل فشار خون در پیوند کلیه بسیار مهم است.

♦ پیوند کلیه و مصرف پروتئین:

مصرف پروتئین در این دوران بسیار دارای اهمیت می باشد، زیرا موجب ساختن و بازسازی عضلات و بافت ها می شود و نیز به التیام زخم ها بعد از جراحی کمک می نماید. علاوه بر این مصرف استروئیدها موجب تحلیل عضلانی می شود که مصرف پروتئین کمک زیادی به این مشکل می نماید.

♦ فسفر:

بعد از عمل پیوند برای اینکه بدن بتواند تحلیل بافت استخوانی (که نتیجه اختلال کلیوی ایجاد شده است) را بازسازی نماید، فسفر خون کاهش می یابد، باید به این افراد غذاهای دارای فسفر بالا (از قبیل محصولات لبنی کم چرب) را توصیه نماید.

♦ پتاسیم:

بعد از پیوند کلیه باید غذاهایی که دارای پتاسیم می باشند، مصرف نمود. اگر چه دسته ای از داروها سطح پتاسیم خون را افزایش می دهند، اما دسته ای دیگر موجب کاهش آن می شوند.

♦ ورزش:

ورزش و فعالیت بدنی، اضافه وزن ناشی از مصرف داروهایی را که موجب افزایش اشتها می شوند، به حداقل می رساند. میزان ورزش باید حداقل سه بار در هفته و هر بار 30 دقیقه باشد. البته ورزش باید تحت نظر پزشک و طبق توصیه های او انجام شود.


در ادامه مطلب بخوانید: نمونه رژیم غذایی در پیوند کلیه

منبع: دکتر سلام