برای کاهش ویاز بارداری در بانوان ،این افراد  از برخی موادغذایی مناسب می توانند کمک بگیرند دریافت ویتامین ب 6 بسیار حائز اهمیت است و می تواند در کاهش تهوع و بدخلقی های زنان باردار موثر باشد خستگی و بی حالی و تهوع صبحگاهی را با استفاده از برخی روش های تغذیه ای می توانید کنترل کنید.

برخی مشکلات موجود در مادر باردار مانند تهوع، بی خوابی یا گرسنگی می‌توانند در این ماه همچنان موجود باشند یا این که در برخی از مادران این مشکلات تا حد زیادی رفع می‌شوند. البته با توجه به رشد و تکامل سریع جنین در این ماه و افزایش تدریجی وزن مادر از یک سوء و مشکلات خاص دیگری که در این ماه برای مادر به وجود می‌آیند مانند کج خلقی، عدم تمایل به مصرف برخی مواد غذایی، ضروری است که به برخی توصیه ها و نکات تغذیه‌ای توجه بیشتری شود که از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✅ دریافت مواد غذایی غنی از ویتامین B6

ممکن است در این ماه حس خستگی و بی حالی در مادر باردار بروز نماید. به همین دلیل برخی متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که ویتامین B6 برای کاهش این عوارض و بهبود خلق و خود در مادر استفاده شود. از منابع غنی از ویتامین B6 می توان به مرکبات، تخم مرغ، سبزیجات با برگ سبز اشاره کرد.

✅ میوه‌های تازه

در طی ماه سوم بارداری، ضروری است که انواع میوه‌های رنگی برای تامین آب، فیبر، ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مورد نیاز برای بدن استفاده شود.

✅ دقت در دریافت مواد کربوهیدرات

افراط در مصرف کربوهیدرات های ساده و مواد قندی و شیرین در این ماه برای مادران باردار به هیچ عنوان توصیه نمی شود. البته از آنجایی که ممکن است برخی از مادران باردار به خاطر ویار حاملگی به سمت مواد غذایی شیرین سوق پیدا نمایند، توصیه می‌شود که سعی نمایند در در وعده های غذایی اصلی و میان وعده های خود به سمت مواد غذایی کربوهیدرات کمپلکس با طعم شیرین مانند نان‌های سبوس دار، برنج قهوه‌ای و سیب زمینی سوق پیدا نمایند.

✅ انواع گوشت‌ها

مصرف انواع گوشت های کم چرب قرمز یا ماکیان که خوب پخته شده باشند برای تامین پروتئین مورد نیاز مادر و جنین ضروری می باشد.

✅ آهن و فولات

این دو ماده مغذی همانند دو قلوهایی هستند که در طی سه ماهه اول بارداری باید به مقدار کافی دریافت شوند. به همین دلیل توصیه می شود در ماه سوم بارداری به مصرف مواد غذایی مانند مواد گوشتی، چغندر، جوی دوسر، ماهی تن، حبوبات برای تامین آهن و مرکبات، سیب زمینی، کلم بروکلی، تخم مرغ و سبزیجات برای تامین فولات مورد نیاز بدن توجه ویژه‎ای شود.

✅ لبنیات پاستوریزه

در کل دوران بارداری و شیردهی مصرف لبنیات پاستوریزه از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. در ماه سوم بارداری نیز باید روزانه مادر باردار دو تا سه لیوان شیر و لبنیات پاستوریزه استفاده نماید.


تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی


منبع: دکتر سلام

لینک مرتبط:

رژیم غذایی ماه دوم بارداری