بیشتر از نیم‌ قرن است که چربی‌ های اشباع‌ شده طبیعی مثل کره که حاوی کلسترول طبیعی هستند به عنوان عنصر نامطلوب غذایی و چیزی که باید از برنامه غذایی همه حذف شود معرفی شده‌ اند. اما خوشبختانه در سال‌ های اخیر، کلسترول و چربی جایگاه خود به عنوان دشمن شماره یک سلامتی را از دست داده‌اند و باورهای غلط درباره نیاز به حذف کامل آن از رژیم غذایی تا حدی تغییر کرده‌ است.

دیگر تنها دلیل بیماری‌ های قلبی و عروقی و بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر مصرف کلسترول دانسته نمی‌ شود و سهم شکر در بسیاری از این مسایل بیشتر روشن شده‌ است. اما با وجود این تحولات، شاید چندین سال و حتی چند دهه زمان لازم باشد تا این تصورات نادرست درباره چربی‌ های اشباع و کلسترول از ذهن مردم پاک شود. اما اگر کمی تحقیق کنید، شاید بتوانید خیلی زودتر از مشکلات ناشی از حذف کلسترول از رژیم غذایی خود اجتناب کنید. در ادامه برخی از مهم‌ ترین فواید حفظ چربی‌های اشباع‌ شده در رژیم غذایی و تاثیر مثبت آن بر سلامتی را با هم مرور می‌ کنیم.

حواستان باشد!

این فهرست تنها شامل مواد غذایی است که کلسترول طبیعی و فرآوری نشده دارند و نباید آن‌ ها را با کلسترول‌ های اکسید‌ شده که در غذاهای فرآوری‌ شده و آماده پیدا می‌ شوند اشتباه بگیرید. این کلسترول فرآوری‌ شده است که نقش مهمی در گرفتگی عروق قلبی بازی می‌ کند و برای بدن شما بسیار مضر است. پس تفاوت این دو را به خوبی به‌ خاطر بسپارید و در کنار حفظ کلسترول طبیعی در رژیم غذایی خود، از مصرف شکل‌های فرآوری‌ شده آن خودداری کنید.

1. وجود کلسترول کافی در بدن برای حفظ تعادل هورمونی ضروری است. بخصوص کلسترول در ساخت هورمون‌ های مرتبط با کنترل استرس ضروری است و وجود آن‌ ها در بدن شانس ابتلا به بیماری‌ های قلبی و سرطان را کاهش می‌ دهد.

2. پایین بودن سطح کلسترول در بدن باعث جذب ناقص ویتامین D می‌ شود. این ویتامین برای کارکرد درست تمام قسمت‌ های بدن از جمله استخوان‌ ها، اعصاب، رشد سالم، جذب و فرآوری مواد معدنی، تولید انسولین، باروری و تقویت سیستم‌ دفاعی بدن شما ضروری است.

3. نمک‌ های صفراوی که در کبد شما ساخته می‌ شوند به کلسترول نیاز دارند. صفرا که یک مایع قلیایی است و در کیسه صفرا ذخیره می‌ شود برای عملکرد سیستم گوارشی و جذب چربی‌ های غذایی اهمیت حیاتی دارد.

4. کلسترول برای محافظت از بدن شما ضروری است! این ماده خود یک آنتی‌ اکسیدان قدرتمند است که می‌ تواند از بافت‌ های بدن در برابر صدمات وارده از رادیکال‌ های آزاد محافظت کند.

در این باره بیشتر بخوانید: نمونه رژیم غذایی کم کلسترول مناسب بیماران قلبی

5. وجود کلسترول برای کارکرد درست مغز ضروری است. این ماده توسط گیرنده‌ های سروتونین (که هورمونی است که در پیش‌ گیری از افسردگی و بهبود روحیه نقش اساسی دارد) بکار گرفته می‌ شود. بنابراین جای تعجب نیست که سطوح بسیار پایین کلسترول و رفتار های پرخاشگرانه، افسردگی و تمایل به خودکشی مرتبط دانسته می‌ شوند.

6. شیر مادر سرشار از کلسترول طبیعی است و آنزیمی در خود دارد که به بدن نوزاد کمک می‌ کند تا از این چربی طبیعی به‌ درستی استفاده کند. نوزادان و کودکان برای رشد مناسب و توسعه کافی مغز، سیستم عصبی و دفاعی بدن خود به مقادیر کافی از آن نیاز دارند.

7. کلسترول برای عملکرد درست روده‌ ها و حفظ سلامت دیواره‌ های داخلی آن‌ ها ضروری است. رژیم‌ های غذایی که مقدار کلسترول در آن‌ ها به صورت غیر منطقی پایین است می‌ توانند منجر به مشکلاتی مثل سندرم شکم‌ روش و دیگر مسایل مرتبط با سیستم گوارشی شوند.

8. کلسترول برای عملیات ترمیم سلول‌ های آسیب‌ دیده بسیار حیاتی است. به همین دلیل است که با افزایش سن سطح این ماده در خون به صورت طبیعی افزایش پیدا می‌ کند و مسلما برای افراد مسن‌ تر مفید است. در واقع اگر بخواهیم چربی‌ های اشباع‌ شده و کلسترول طبیعی را در سخت‌ شدن دیواره‌ های عروق قلبی مقصر بدانیم، مثل این است که بگوییم گلبول‌ های سفید خون در ایجاد عفونت نقش داشته‌ اند.

تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

منبع: دکتر سلام