10.03.15-preparing-your-workplace-for-flu-season

آیا می دانستید عامل برخی از بیماری های مهم محیط شغلی شما می تواند باشد و اگر دنبال عامل بیماریتان میگردید بهتر است در محل کارتان به سراغ آن باشید

در این مطلب هم می خواهیم به انواع آلودگی ها و خطرات پنهان در محیط های اداری و راه های مقابله با آنها بپردازیم. دکتر سید محمد سید مهدی، متخصص طب کار و بیماری های شغلی و محیطی و رئیس واحد تحقیقات آلودگی هوا، سلامت و بیماری های شغلی؛ به شما در این زمینه توضیح می دهد.

درد عضلانی و آبریزش بینی دارید؟!

سیستم های تهویه هوا معمولا تر یا خشک هستند. سیستم های تهویه خشک از جمله پنکه ها فقط هوا را جا به جا می کنند و سیستم های تهویه تر از جمله کولرهای آبی، رطوبت هوا را هم افزایش می دهند. به طور کلی باد مستقیم می تواند باعث گرفتگی و دردهای عضلانی و آب ریزش بینی و چشم شود. از طرف دیگر در سیستم های تهویه تر احتمال رشد قارچ و ورود آن به هوای محیط وجود دارد و می تواند باعث ایجاد آلرژی شود. وجود گیاهان در محیط کار هم معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما بعضی از افراد به آنها حساسیت دارند و ممکن است دچار علائم آلرژی، آبریزش چشم و بینی و گرفتگی صدا شوند. برای این افراد بهتر است در محیط های داخل از گیاهانی استفاده کنند که فقط برگ دارند و گل نمی دهند.

احساس کلافگی و بی حوصلگی می کنید؟

محیط های کاری اداری معمولا مشکل دما ندارند. به طور کلی دما و رطوبت محیط باید طوری تنظیم شود که برای ۸۰ درصد از ساکنانش مناسب باشد. رطوبت مناسب معمولا بین ۳۰ تا ۶۰ درصد و دمای مناسب در فصل گرما بین ۲۰ تا ۲۵ درجه و در فصل سرما بین ۲۴ تا ۲۸ درجه است. رطوبت کمتر از ۳۰ درصد معمولا باعث خشکی مخاط ها و ناراحتی های ناشی از آن می شود. رطوبت بالای ۶۰ درصد هم باعث رشد قارچ می شود.

چشمتان خشک شده؟

اگر صفحه مانیتور در زاویه مناسب با چشم نباشد و بالاتر از حد استاندارد باشد فرد مجبور می شود پلک خود را بیش از حد باز کند و این موضوع خشکی چشم را افزایش می دهد. نور مانیتور هم نباید درحدی باشد که چشم را اذیت کند. همچنین پشت یا جلوی صفحه مانیتور نباید پنجره و نور مستقیم وجود داشته باشد. نور بهتر است از کناره ها و بالای سر تابیده شود و مانیتور از پنجره حداقل دومتر فاصله داشته باشد. نسبت روشنایی نور محیط به نور رایانه نیز باید یک به سه باشد.

پرخاشگر شده اید؟

آلودگی صوتی در محیط های کاری اداری معمولا در حدی نیست که باعث کاهش شنوایی شود. صدایی که باعث کاهش شنوایی می شود معمولا ۸۵ دسی بل و بالاتر است؛ یعنی صدایی که با وجود آن، دو نفر به فاصله یک متری هم مجبور شوند داد بزنند تا صحبت های یکدیگر را بشنوند اما صدا در محیط های اداری شلوغ معمولا بین ۵۵ تا ۶۵ دسی بل است. آلودگی صوتی در محیط های اداری می تواند باعث حواس پرتی، خستگی، کاهش آستانه تحمل افراد و افزایش پرخاشگری شود. بعضی از افراد حساس هم ممکن است در کنار آن دچار بیماری های دیگری مثل سندرم ساختمان بیمار، سردرد و علائم جسمانی شوند.

دسته جمعی بیمار می شوید؟

دستگاه های آب سردکن اگر خوب تمیز و سرویس نشده باشند، می توانند آلوده کننده باشند. درواقع سیستم لوله کشی این دستگاه ها باید هر چند وقت یک بار به صورت دوره ای تمیز شود. دستگاه های آب سردکنی که در محیط های بیرون استفاده می شوند معمولا آلودگی بیشتری دارند چون ممکن است افراد دهان خود را به سر شیر آن بزنند اما اگر از آب سردکن به صورت صحیح استفاده شود و لیوان یک بار مصرف در کنار آن قرار داشته باشد، مشکلی ایجاد نمی شود.

البته ظروف چند بار مصرف اگر خوب تمیز شوند نسبت به ظروف یک بار مصرف ارجح هستند. ظروف یک بار مصرف به خصوص اگر پلاستیکی باشند برای مواد گرم قابل استفاده نیستند اما متاسفانه بسیاری از افراد از آنها برای مواد گرم هم استفاده می کنند. به طور کلی ظروف یک بار مصرف کاغذی بهتر از نوع پلاستیکی آن است.

همیشه سر درد دارید؟

نگاه کردن طولانی مدت به صفحه مانیتور می تواند باعث چند مشکل شود. درواقع افراد وقتی درحال نگاه کردن به مانیتور و انجام کارهای دقیق هستند کمتر پلک می زنند بنابراین دچار خشکی چشم می شوند. خشکی چشم هم خود باعث سوزش و خارش چشم می شود. درواقع پلک زدن باعث تجدید پرده اشک روی چشم شده و وقتی کمتر پلک می زنیم تشکیل این پرده دچار اختلال می شود. علاوه بر این، عضلات چشم بعد از مدتی خسته می شوند چون چشم باید به مانیتور در فاصله ای نزدیک خیره شود.

این مشکل به خصوص در کسانی که از لنز انکساری استفاده می کنند تشدید می شود چون چشم مجبور است از روش های تطابق بیشتری برای بهتر دیدن استفاده کند. برای جلوگیری از این مشکلات توصیه می شود در بازه های زمانی کوتاه مدت از کامپیوتر استفاده کنید و هر ۲۰ دقیقه یک بار از روی مانیتور چشم بردارید و برای یک تا دو دقیقه به یک نقطه دور نگاه کنید تا عضلات تطابق چشم فرصت استراحت داشته باشند. اگر هم با نگاه کردن به صفحه مانیتور دچار سردرد می شوید حتما باید از لحاظ عیوب انکساری چشم بررسی شوید تا در صورت لزوم از عینک استفاده کنید.

با ورود به دفتر حالتان بد می شود؟!

بعضی از بیماری های محیط کار بیشتر به هوای محیط ربط دارند که شایع ترین آنها سندرم ساختمان بیمار (Sick Building Syndrome) است. علت این بیماری نامشخص است و معمولا با علائمی چون سردرد، تحریک مخاط ها، سوزش چشم، بینی یا گلو، سرفه های خشک، خارش و خشکی پوست، گیجی و منگی ، تهوع ، خستگی و … همراه است. این علائم معمولا بلافاصله یا چند دقیقه بعد از ورود به ساختمان ایجاد می شوند و با خروج از ساختمان برطرف می شوند. عوامل مختلفی برای این بیماری مطرح شده اند ازجمله عوامل فیزیکی مانند آلودگی و سنگین بودن هوا و عوامل شیمیایی مانند وجود فرمالدئید و ترکیباتی از پوشش مبل، صندلی، چسب و … در محیط. حساسیت فردی و مسائل روانی مانند رضایت شغلی نداشتن و … هم ممکن است از عوامل این بیماری باشند.

سرگیجه می گیرید؟

میزان تبادل هوا با محیط بیرون به ازای هر شخصی که در محیط قرار دارد باید معادل تقریبا ۸/۵ لیتر در ثانیه باشد. مهم ترین آلاینده در محیط های کاری شلوغ دی اکسید کربن است. میزان دی اکسید کربن در هوای بیرون بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ ppm است و اگر در محیط بسته به بالای ۱۰۰ ppmبرسد نشان دهنده این است که تهویه هوا مناسب نیست. چنین هوایی می تواند باعث شکایاتی چون سردرد، سرگیجه و تحریک مخاط ها در افراد حساس شود.

زیاد عصبی می شوید؟

یکی دیگر از بیماری های شایع در محیط های کاری بیماری عصبی دسته جمعی (Mass psychogenic illness) است. در این بیماری نه فقط یک نفر بلکه تعدادی از افراد به صورت همزمان بعد از مواجهه با سیستم ساختمانی دچار علائم ذکر شده در سندرم ساختمان بیمار می شوند. این بیماری معمولا عامل ارگانیک و فیزیکی ندارد بلکه علل عصبی و روانی پشت سر آن وجود دارد و معمولا در مشاغلی دیده می شود که کار تکراری، استرس زیاد و درآمد کم دارند.