image_13941020708930

در این مطلب به مهمترین عادت های مفید و مخرب برای پوست و مو اشاره کرده ایم و کارهایی که موجب سفیدشدن و پیری زودرس پوست و مو می شوند اشاره کرده ایم سعی کنید به زیبایی و سلامت پوست و موی خود بیشتر اهمیت دهید

با پول یک پیتزا لاغر شو

به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.
پشتیبانی و مشاور رایگان
کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت

پیر شدن جسم و پوست از آن اتفاقاتی است که چه بخواهیم، چه نخواهیم در مسیر عمر سر راه‌مان قرار می‌گیرد. این موضوع بعضی‌ها را دچار افسردگی و ناراحتی می‌کند. خیلی‌ها در جوانی فکر نمی‌کنند که ممکن است روزی بیاید که با دیدن چروک‌هایشان در آینه یا سفید شدن موهایشان به‌خودشان یادآوری کنند که دارند پیر می‌شوند. اما پیر شدن یعنی به‌دست آوردن یک دنیا تجربه؛ یعنی استقامت در مسیر سختی زندگی، به همین دلیل هم هست که بعضی‌ها سالمندی را فصل باشکوه زندگی می‌دانند. همه اینها ارزشمند است اما چکار کنیم که در این مسیر بتوانیم تجربه به‌دست بیاوریم و جسم‌مان کمتر فرسوده شود.

از همین امروز و تا دیر نشده، با این کارها از پیر شدن جسم و پوست‌تان جلوگیری کنید.

پوست‌تان را مرطوب کنید

ظاهر پوست معمولا بستگی به رطوبت آن دارد که در طول زمان از دست می‌رود. شما می‌توانید این رطوبت را به کمک مرطوب‌کننده‌هایی که بسیاری از آنها هم داخلی هستند بازگردانید. بهتر است آنها متناسب با پوست شما انتخاب شوند.

مغزهای خوراکی بخورید

اغلب آجیل‌ها دارای آنتی‌اکسیدان و ویتامین E هستند که به ویتامین جوانی معروف است. اگر می‌خواهید همیشه پرانرژی باشید، انرژی‌ای که از خوردن مغزهای خوراکی ناشی می‌شود را نادیده نگیرید.

خوب بخوابید

خواب یکی از راه‌های رسیدن به آرامش و حفظ سلامت است. شاداب ماندن مستلزم بدنی آرام است؛ بدنی که به اندازه کافی استراحت کند. قبل از هرچیز باید بدانید که ساعت خوابتان چقدر است. یک هفته وقت بگذارید و ساعت بدنتان را پیدا کنید. این زمان بین افراد از ۷ تا ۹ ساعت متغیر است.

میوه بخورید

میوه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. آنها برای سلامت انسان و طول عمر عامل بسیار مهمی محسوب می‌شوند، چون از بروز سرطان جلوگیری می‌کنند. از میان آنتی‌اکسیدان‌ها ویتامینC، برای سلامت و شادابی پوست و ویتامینE و بتاکاروتن (ماده‌ای که در سبزیجات سبز، نارنجی و زرد موجود است) از مهم‌ترین‌ها هستند.

استفاده از کرم ضد‌آفتاب

همانطور که در معرض آفتاب قرار گرفتن می‌تواند به سلامت شما کمک کند و ویتامین D لازم برای بدنتان را بسازد اما از طرفی هم برای پوست شما مضر است. برای اینکه پوستی سالم داشته باشید ضد‌آفتاب بزنید. اشعه UV موجود در آفتاب یکی از عللی است که پیری زودرس می‌آورد.

به اندازه بخورید

نگه‌داشتن حد اعتدال در خوردن هر چیزی، نکته مثبتی است که پزشکان تغذیه و پیرترین افراد جهان به ما گوشزد کرده‌اند. خوردن از هر چیزی به میزان لازم می‌تواند تمام مواد غذایی لازم برای بدن را فراهم کند. نخوردن و رژیم‌های سخت هم به بدن آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌زند.

از برنامه ورزشی پیروی کنید

ورزش‌های نرمشی و سبک، پوست را جوان و شاداب می‌کنند و جریان خون را در این ناحیه افزایش می‌دهند. عرق بدن باعث تحریک تولید ماده‌ای به نام «سبوم» می‌شود که خود در ایجاد رطوبت طبیعی پوست مؤثر است. با استفاده از ورزش‌های نرمشی و سبک، پوستی شاداب و بدنی سالم نیز دارید.

بعدازظهر‌ها چای بنوشید

چای یکی از منابع اصلی آنتی‌اکسیدان‌هاست که از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. یک لیوان چای کمرنگ برای رفع خستگی می‌تواند معجزه کند. چای سبز هم یکی دیگر از انواع چای‌هایی است که با خاصیت آرام‌بخشی برای خلاص شدن از استرس توصیه شده است. امروزه چای‌ها و دمنوش‌های زیادی در بازار وجود دارد.

لوبیا و عدس بخورید

در طب سنتی فواید زیادی برای عدس ذکر شده است. در زمان‌های قدیم که انواع کرم‌ها وجود نداشت، عدس پخته را برای التهاب‌های پوستی به‌کار می‌بردند. این ماده به‌عنوان مرهم برای زخم هم به‌کار می‌رفت. عدس سرشار از پروتئین و ویتامین‌های گروه B است. عدس را می‌توان به‌عنوان یک غذای کامل هم به‌حساب آورد.

روغن زیتون بخورید

روغن زیتون از آن روغن‌های خوشمزه و ضروری‌ای است که چربی بد ندارد و برای قلب بسیار مفید است. این روغن، پیری سلول‌ها به‌ویژه سلول‌های پوستی را به‌خاطر پولیفنول‌ها به تعویق می‌اندازد. علاوه بر این، روغن زیتون حاوی امگا ۹‌ نیز است که فعالیت سلول‌ها را بالا می‌برد و از پیری آنها جلوگیری می‌کند.

بدرود‌ ای عادت‌های مو سفیدکن

اگر این کار‌ها را انجام می‌دهید، پس مطمئن باشید که زود‌تر پیر می‌شوید

بعضی از کار‌ها هستند که در کاهش طول عمر نقش بسزایی دارند. شاید تغییر دادن عادات زندگی‌تان کمی سخت شده باشد اما یک ضرب‌المثل معروف می‌گوید «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است»، پس به این نبایدها توجه کنید؛ نبایدهایی که باید در مسیر عمر به آن دقت داشته و با رعایت آنها هوای خودتان را داشته باشید.

از شکر پرهیز کنید: شکر دلیل اصلی پیرشدن است که طول عمر را کاهش می‌دهد. شکر بین مواد خوراکی از آن دسته مواد ممنوعی است که باعث مرگ سلولی می‌شود و متابولیسم بدن را کاهش می‌دهد. مصرف بیش از اندازه آن در کبد می‌تواند به چربی تبدیل شده و باعث افزایش وزن و چاقی شود. این ماده حتی می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

سیگار نکشید: سیگار کشیدن ساده‌ترین راه برای پیر شدن است؛ ساده‌ترین راهی که می‌توانید با استفاده از آن طول عمرتان را کاهش دهید. با سیگار کشیدن نه‌تنها ریه خود را از بین می‌برید و در تنفس‌تان مشکل پیدا خواهید کرد بلکه خیلی سریع پوست‌تان را کدر و پیر خواهید کرد.

کرم‌پودر استفاده نکنید: استفاده از کرم‌پودر و پنکیک در طول روز رطوبت و الاستیسیتی را از پوست شما می‌گیرد. متأسفانه این روزها آرایش کردن امری رایج است درحالی‌که با این کار بیشتر افراد به‌دلیل استفاده از کرم‌پودر و پنکیک پوستشان را پیر می‌کنند. این مسئله ربطی به برند خوب و بد ندارد و نمی‌توان گفت که وقتی از کرم پودر یک برند خوب می‌خریم، یعنی آسیبی به پوستمان نمی‌رسانیم. کرم‌پودر منافذ پوست را می‌بندد و این، مقدمه به‌وجود‌آمدن چین و چروک است.

نخوردن زیاد گوشت فرآوری شده: تحقیقات نشان داده کسانی که روزانه ۱۶۰ گرم یا بیشتر گوشت فرآوری شده می‌خوردند در مدت ۱۳سال ۴۴ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ بودند. این افراد بیشتر به‌علت بیماری‌های قلبی و سرطان فوت می‌کردند. افرادی که زیاد گوشت قرمز و فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس، هات داگ و… مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر سرطان روده هستند. نخوردن گوشت قرمز، کمبودهایی به‌وجود می‌آورد اما رعایت حد اعتدال به شما کمک می‌کند سالم‌تر زندگی کنید.

همشهری آنلاین