food1

اجزاء تشکیل دهنده مواد غذایی شامل کربوهیدراتها (مواد قندی) پروتئینها، چربی ها، ویتامینها، مواد معدنی و آب می باشند. به کربوهیدراتها، پروتئینها و چربیها که بدن به مقدار بیشتری از آنها نیاز دارد درشت مغذی و به ویتامینها و مواد معدنی که با مقدار کم نیاز بدن به آنها برآورده می شود ریز مغذی گفته می شود. با این وجود اهمیت همه آنها یکسان است و با کمبود هر یک از این مواد مغذی می تواند علائم سوء تغذیه ایجاد گردد.
کربوهیدراتها منشاء گیاهی دارند و با فرآیند فتوسنتز در گیاهان ساخته می شوند و ما می توانیم با مصرف غذاهایی مانند غلات، حبوبات، میوه و سبزیجات نیاز خود به کربوهیدرات را برطرف نمائیم.
برعکس پروتئینها بیشتر منشاء حیوانی دارند و در غذاهایی مانند گوشت، تخم مرغ و شیر یافت می شوند. هر چند غذاهای با منشاء گیاهی مانند غلات و حبوبات نیز حاوی پروتئین می باشند. ولی پروتئینهای حیوانی
کامل ترند و دارای ارزش بیولوژیکی بالا می باشند.
چربی ها هم منشاء حیوانی و هم منشاء گیاهی دارند. کره و روغن حیوانی از روغنهای با منشاء حیوانی و روغنهایی مانند روغن آفتابگردان، ذرت، زیتون، سویا و پنبه دانه دارای منشاء گیاهی می باشند. ترکیب این روغنها از نظر اشباع و غیر اشباع بودن با هم متفاوت است. که در پست های بعدی بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.
ویتامینها بسته به اینکه محلول در آب یا محلول در چربی باشند در مواد غذایی مختلف وجود دارند. مواد معدنی نیز به نسبتهای مختلف در انواع مواد غذایی موجود می باشند.

هفته ای دو کیلو وزن کم کنید !

تا کنون بیش از 3000 نفر با این رژیم غذایی وزن خود را کاهش داده اند. این رژیم برای هر فرد با توجه به ویژگی ها و شرایط بدنی شخصی می شود و می تواند یک بار برای همیشه مسئله لاغری و کاهش وزن را برای شما حل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه سبز رنگ زیر بزنید

این مطلب اختصاصی سایت دکتر سلام می باشد استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد