mental health1

مشکل بهداشت روانی چنین تعریف شده است: «اختلال عملکرد در یکی از زمینه های ارتباطات، خلق و خو، رفتار یاد شده و رشد با چنان شدتی که نیاز به مداخله تخصصی را باعث شود». (والاس و همکارانش به نقل از بخش بهداشت 1995)اختلال بهداشت روانی را چنین تعریف کرده اند:
«مشکل شدید و مستمر یا همزمان وقوع چند مسئله (مشکل) که معمولا با وجود چند عامل خطر همراه است.»

بخش بهداشت تاکید دارد که اعتبار (معنی داری) مشکل بهداشت روانی را عوامل زیر تعیین می کند:
شدت
پیچیدگی
دوام (استمرار)
خطر معلولیت ثانوی
مرحله رشدی کودک
حضور یا عدم حضور عوامل خطر و عوامل حفاظت کننده
حضور یا عدم حضور عوامل تنش زای فرهنگی و اجتماعی
درک و فهم تمایز بین حالت کناره جویی و رفتار تخریبی اتفاقی در یک طرف طیف و FBD، مشکلات بهداشت روانی و اختلال های روانی در طرف دیگر طیف اهمیت اساسی دارد. به شدت و دوام مشکل باید توجه کرد وگرنه امکان تشخیص های نامناسب وجود دارد. کودکی که در پی داغ دیدن اصرار بر گوشه گیری دارد و در تمرکز بر روی تکالیف مدرسه ای خود مشکل داشته باشد ممکن است کودکی تنبل قلمداد شود. یا کودکی که اختلال سلوک دارد ممکن است به علترفتارهای تخریبی ا ش طرد شد. در نتیجه کودکان آسیب پذیر ممکن است در آینده نسبت به آن هایی که می توانستند او را درک و حمایت کنند و به کمک آن ها برای تخفیف مشکل خود نیاز داشت هر چه بیشتر بیگانه شود. در سیاستگذاری آموزشی که به تعریف کودکان دارای FBD توجه می شود امکان دارد کودکانی که دارای اختلال های درونی شده تر از قبیل افسردگی و اضطراب هستند مورد غفلت قرار بگیرند این به خاطر آن است که مشکلات آنان کمتر قابل مشاهده است و معلمان و سایر شاگردان با آن ها مشکلی کمتر از کودکان دارای مشکلات روانی بیرونی شده از قبیل مشکلات رفتاری دارند.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد