30

امروزه بسیاری از افراد به دلیل وجود افسردگی و احساس یاس و نا امیدی به پزشک مراجعه می کنند. مسئله ی افسردگی در جوامع امروزی روز به روز در حال گسترش است و بیشتر گریبان گیر جوانان می شود. اما مسئله اینجاست که چه راه هایی برای درمان این موضوع وجود دارد؟

اینجا هزاران نفر تونستن به وزن ایده آل برسند

شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین.

افسردگی، به معنای پژمردگی است. پژمردگی، یكی از بدترین علل رفتاری در تغییر حالات روحی، روانی ارائه می نماید.

علائم بیماری:

عدم انگیزه، عدم تحرك، انزواطلبی، عدم نشاط، خیره شدن به نقطه ای مبهم، میل به خودكشی، پریشان حالی، پرخاشگری، عدم تعادل، فراموشی، نشنیدن و یا عدم توجه به صحبتهای دیگران، تكرار مكررات و یا میل به شنیدن مجدد خبر و یا توضیح، خواب زیاد و یا كم، علاقه مندی به موسیقی های آرام و غمگین و…

مقدمه:

پژمردگی، بطور معمول به دو صورت: ناگهانی و تدریجی غالب می گردد ولی برحسب پژوهش های صورت گرفته بالاترین سطح آمار موجود به تدریجی بودن حاكمیت افسردگی، دلالت می كند.

این بیماری مختص انسانها نیست و نباتات و حیوانات را هم دربرمی گیرد و لذا این بیماری در شكل و عنوان كلی آن، بر همه موجودات زنده جهان، صدق می كند.

باید توجه داشت كه:

در نهاد و سرشت هرموجودی، به دلیل دوری از ذات احدیت، حالتی به نام انتظار وجوددارد كه این انتظار به خاطر طولانی بودن مدت آن، نوعی افسردگی را درنهاد موجودات زنده نهادینه می كند چرا كه كل موجودات جهان به دلیل هجران و دوری از خالق و صاحب اصلی خویش یعنی پروردگار متعال از یك نوع انتظار و غم درونی رنج می برند.

شما دقت كنید به خودتان و یا دیگرانی كه دیده اید و یا حتی بارزترین نمونه متقن آن كودكی شیرخوار كه در آسایش كامل به سر می برد بازهم گاه او را درغم بخصوصی مشاهده خواهیدكرد و متعجب می شوید چگونه این كودك شیرخوار نیز اینگونه به اندیشه فرورفته است؟!… و این همان است كه بدان اشاره شد یعنی هجران.

بنابراین زمینه افسردگی در نهاد موجودات جهان وجوددارد.

اما در انسانها:

بیداركردن و شدت دادن به این غم درونی به عواملی بازمی گردد كه به دو دسته اولیه (نهادینه شده) و ثانویه تقسیم می گردد. عوامل اولیه (نهادینه شده) عبارتند از:

۱ ـ اندیشه زیاد

۲ اندیشه كم

۳ ـ بعد جسمانی

۴ ـ گناهان و عدم ارتباط با ذات احدیت

عوامل ثانویه:

۱ـ افكار منفی و مزاحم

۲ ـ داروها و غذاها و نوشیدنیها

۳ ـ مواد مخدر و مسكر و دخانیات و هوای آلوده

۴ ـ آپارتمان نشینی و عدم استفاده از طبیعت و آفتاب

۵ ـ عدم تحرك و ورزش

۶ ـ زیاد گوش دادن به موسیقی های غمگین و غیر متحرك

۷ ـ داشتن مشكلاتی خاص در زندگی كه لاینحل مانده اند

۸ ـ استفاده زیاد از تلویزیون

۹ـ مطالعه زیاد بیمارگونه بخصوص مطالب منفی، حادثه ای و داستانهای غمگین

۱۰ـ نداشتن مدیریت وبرنامه ریزی در امور مختلف زندگی

۱۱ـ تماشای زیاد غروب به جای تماشای طلوع خورشید

۱۲ ـ دوربودن از چیزی و یا كسی و مرگ عزیزان و طلاق

۱۳ ـ نداشتن ارتباط با اجتماع و اقوام و خانواده

۱۴ ـ احساس حقارت نسبت به دیگران و نقش تربیتی خانواده

۱۵ـ نداشتن و یا كم بودن مطالعه بخصوص مطالب مثبت، شاد و آموزنده

۱۶ـ حسادت زیاد و وجود افراد منفی و افسرده در اطراف، (موقعیت زمانی و مكانی)

۱۷ـ نرسیدن به آرمانها

۱۸ ـ رنگهای تیره

۱۹ـ بیماری ها

۲۰ ـ تكنولوژی و موبایل و دستگاههایی كه میدان مغناطیسی ایجاد می كنند.

چه كنم؟

بهترین راه: پیشگیری است. چرا كه افسردگی بیماری روحی است و اگر روح گرفتار شود رهاشدن او بسیار مشكل خواهدبود.

بنابراین اگر كوشش شود كه هریك از عوامل ۲۰ گانه افسردگی را بشناسیم و از گرفتارشدن به آنها فراركنیم ویا لااقل كمتر درتیررس آنها باشیم بزرگترین و اولین كمك را به خود خواهیم كرد. اما اگر گرفتار شده اید قبل از مراجعه به پزشك این موارد را رعایت كنید:

الف) كوشش درجهت شناخت دقیق و آگاهانه عامل و یا عوامل بروز بیماری ازطریق تفكر درتاریخچه زندگی و بررسی اینكه درطول و عرض زندگی خود درمعرض كدام یك و یا چندعامل از عوامل فوق قرار گرفته اید.

ب) نیت در اهتمام جدی و پیگیر درجهت برطرف نمودن عامل یا عوامل.

الف) كوشش آگاهانه ای كنید تا هرآنچه را كه در زندگی با آنها روبرو شده اید و یا حتی عواملی را كه نگران بروز آنها در آینده بوده و یا هستید را بشناسید و به یاد آورید.

دراین مرحله ابتدا این عوامل را پس از یادآوری، به صورت فهرست وار بنویسید تا عناوین آنها از یاد شما نروند.

ب) در پایان درباره هریك از این عوامل، بطور كامل شرح كاملی با ذكر تاریخ و مدت آن عوامل آنها بنویسید.

درمرحله بعد به تجزیه و تحلیل هریك از این عوامل بپردازید و توجه كنید اولاً دركدام مرحله خود شما مقصر بوده اید و اشتباه را مرتكب شده اید؟ دوماً: چیزها و اشخاص دیگری را كه منصفانه می توان مقصردانست بشناسید. حال با شناخت عمیق این عوامل با خود عهد ببندید دیگر دست به دست آنها ندهید. با این پایه گذاری كه درجهت مخالف این بیماری گام برمی دارید اینك به عوامل ۲۰گانه ای كه با هم خواندیم سری می زنیم و درمخالف با آنها با یكدیگر گام برمی داریم یعنی:

۱ مثبت اندیش باشید: البته این به معنای از بین بردن حقیقت نیست . بلكه به این معناست كه اندیشه مثبت را هم به ذهن خود راه بدهید و گرنه افكار منفی در ذهن شما رسوب خواهند كرد . تو گویی افكار منفی افكار مثبت را می خورند . اگر می خواهید قاضی خوبی باشید هر دو طرف دعوا را به محكمه وجدان راه بدهید .

۲ به بروشور داروهایی كه پزشك تجویز خواهد كرد ، دقت كنید كه چه عوارضی خواهند داشت و آنها را یادداشت كنید . بهتر است لااقل از هم اكنون یك دفترچه حاوی تاریخچه بیماریها و درمانها و مشكلات روحی و جسمی كه به شما وارد شده اند و یا وارد خواهند شد تهیه كنید و این موارد را به طور منظم و پیگیر در آنها یادداشت كنید . فهرست نوشیدنی ها و غذاهای نشاط آور و كسل كننده را از منابع و كتب علمی در رابطه با غذا و دارو شناسایی و تهیه كنید . به عنوان مثال : زعفران نشاط آور است و برنج دشمن ویتامین ب كه كسل كننده است.

۳ مواد مخدر و مسكر و دخانیات مثل سیگار و قلیان را به موزه زباله ها بفرستید . اگر معتاد هستید در پنج مرحله و طی پنج ماه ترك كنید، یعنی تدریجی ولی پیگیر و جدی : نیت در ترك، كم نمودن مصرف ، كمتر مصرف نمودن، كوشش در فراموش نمودن ، ترك نهایی آن .

۴ در صورت امكان آپارتمان نشینی را ترك كنید ، یك خانه كوچك ولی حیاط دار رو به آفتاب ، به آپارتمان ۶۰۰ متری نیز ارجح خواهد بود . به طور منظم و به صورت هفتگی به دل طبیعت بزنید اگر این كار به همراه خانواده و اقوام و به خصوص افرادی كه با آنها در تفاهم هستید صورت بگیرد بهتر است . دو ركعت نماز در طبیعت آرامش دل را دو چندان می كند . هر روز صبح ، ظهر و عصر خود را به مدت ۵ الی ۳۰ دقیقه در معرض آفتاب قرار دهید . از طریق اتخاذ روشهای علمی ، حقایق را چاره كنید تا بتوانید از اضطراب بپرهیزید .

۵ هر روز صبح ناشتا ۱۵ الی ۳۰ دقیقه بدوید و ورزش كنید . هر روز عصر به مدت ۳۰ الی ۶۰ دقیقه دویده، نرمش كرده و ورزش كنید و ورزشهایی كه همه بدن در آن شركت كنند مثلاً بسكتبال ، فوتبال و والیبال در اولویت خواهند بود. شنا یكی از مفرح ترین عوامل فرار از افسردگی است . كوه نوردی را هر هفته انجام دهید . استحمام بعد از ورزش بسیار مناسب و خوب است و از همه بهتر شنا است ، بنابراین اگر به فن شنا هم آشنا نیستید در هفته دو مرتبه ، در عمق كم آن ، آب تنی كنید .

۶ گوش دادن به موسیقی آرام و غمگین را به یكبار در ماه كاهش دهید البته موسیقی آرام ولی كلاسیك مثل آهنگهای موزارت و بتهوون را اگر هر ۴۸ ساعت گوش كنید مفید هم خواهد بود چرا كه برحسب تحقیقات و پژوهشهای دانشمندان این آهنگ مغز را بیدار كرده و وادار به تحرك می كند چون این آهنگها ، روی قاعده كلی و نظم خاصی تهیه شده اند و چون به صورت مرحله ای هستند یعنی همانند این مقاله دارای سه ركن مقدمه، متن و نتیجه گیری هستند شما ناآگاهانه به آرامش خاصی می رسید مغزتان با طی كردن این فرایند سه مرحله ای بیدار شده و وادار به تحرك می شود . در صورت امكان در كنسرت ها شركت كنید رقص را هر ۷۲ ساعت انجام دهید . لازم نیست این رقص خیلی تند و شاد باشد هم این كه انجامش دهید كافی خواهد بود . چرا كه رقص هیجان آور است و در واقع هیجان رقص زندگی است . به خصوص اگر این رقص با همسر و فرزندان باشد .

۷ اگر مسأله ای در زندگی شماست كه به راستی لاینحل است با آن مدارا كنید ولی با مشكلات زندگی بجنگید ولی جنگی هوشمندانه و صبورانه یادتان باشد زندگی همچون كوهی است كه ما در حال بالا رفتن از آن برای رسیدن به قله آن هستیم ، مهم این است كه ما به بالا رفتن ادامه دهیم وگرنه به دره اش سقوط خواهیم كرد .

۸ تماشای تلویزیون را به میزانی كه باید استفاده كرد محدود كنید . (تماشای خبرها، مباحث علمی و مثبت و برنامه های آموزشی و طنز و مفرح) را جایگزین كنید به طبیعت بروید. ورزش كنید شنا كنید قایقرانی كنید . تیراندازی و …

۹ مطالعه مطالب حادثه ای را فقط تا به آن اندازه كه در جریان شناخت و چگونگی مبارزه خلافكاریهای جاری جامعه باشید مطالعه كنید و نه به صورت علاقه مندانه.

۱۰ـ داشتن مدیریت علمی در برنامه ریزی های ریز و درشت مسائل زندگی علاوه بر اعتماد نفس به شما باعث جلوگیری از شكست و سرخوردگی های شخصی و در نزد جامعه می شود .

۱۱ـ به جای تماشای زیاد غروب ، طلوع خورشید را زیاد ببینید . حكایت، حكایت همان دیدن نیمه پر لیوان است.

۱۲ او كه رفته رفته داشته ها را داشته باش. زندگی همچون دایره است با خود بگو به او خواهی رسید گردش روزگار در این دنیا و یا آن دنیا این مهم را ثابت می كند .

۱۳ دیدار و مباحثت و همنشینی با اجتماع بخصوص قشر نمونه و فهمیده آن و نیز اقوام و خانواده به خصوص آنان كه هدفمند و مثبت اندیش هستند را قدر بدانید .

۱۴ خود باشید و پیروزیهای دیگران را معلم شكستهای خود كنید تا بیش از این شكست نخورید، شما هم آن سربالایی هایی را كه دیگران رفته اند طی كنید . سربالایی های زندگی را نه با سرعت كه با قدرت طی كنید .

۱۵ مطالب مثبت ، شاد و آموزنده را جزو وظایف روزانه خود كنید، تا آموزش ببینید و لذا از قبل این فراگیریها شاد هم خواهید شد . چون مسائل مهمی را كه تاكنون نمی دانسته اید یاد می گیرید و توأم با آن به خاطر بالا رفتن ظرف داشته هایتان به خود می بالید و شادمان خواهید بود . (غرور مثبت شادی آور است )

۱۶ با رعایت بند ۱۵ از این به بعد به دیگران نیز حسادت نخواهید كرد بلكه سعی می كنید از آنها مسائل جدیدی یاد بگیرید و از مباحث و جلوس با آنان لذت خواهید برد و با جایگزینی غرور مثبت به جای غرور منفی ، شادمان تر خواهید شد . مسائل را بهتر و متواضعانه تر درك خواهید كرد. حرف های افراد منفی را از این گوش به آن گوش به در كنید و طرف خالی نیمكت خود را به افراد مثبت دهید .

۱۷ لازم نیست حتماً به آرمانهایتان برسید حتی اگر مثبت بوده باشند، همین كه شما تلاش خود را كرده باشید و یا تلاش كنید كه از رسیدن به هدف مهم تر است . شنیده اید كه می گویند ورزش وسیله است نه هدف.

۱۸ رنگهای تیره مثل مشكی ، قهوه ای را از لباس و كفش و شلوار تن خود و دكوراسیون محل كار و منزل و حتی رنگ خودرو و رنگ قلم خود دور كنید.

رنگهای آبی ، زرد، صورتی را جایگزین كنید. رنگ قرمز اگر چه شاد است ولی باید به صورت تلفیقی با سایر رنگها باشد و به تنهایی به كار نرود چون در غیر این صورت زیادی و تندی رنگ آن محرك بد اعصاب خواهد بود . رنگ سبز آرامبخش است ولی همنشینی زیاد با آن افسردگی می آورد و لذا باید آنرا با رنگهای شاد تلفیق نمود .

۱۹ـ سعی كنید با اتخاذ روشهای مدیریتی و مدبرانه، بر اعصاب خود مسلط شوید و مواردی را كه تاكنون به آن پرداخته شد را به صورت جدی پیگیر باشید تا كمتر در معرض بیماری ها باشید .

چراكه: روح كه بیمار شود جسم را هم گرفتار خواهد شد . بله البته اگر بیماری دارید كه صعب العلاج است باید به افكار مثبت روی آورید و مدارا را سرلوحه قرار دهید و سعی كنید وجود آن را به فراموشی بسپارید و یا لااقل افكار حاشیه آن را پرورش ندهید و بزرگنمایی نكنید .

۲۰ ـ سعی كنید زیاد در معرض دستگاه هایی همچون لوازم برقی: دلر، ماشین لباسشویی، آبمیوه گیری ، چرخ گوشت، جارو برقی و لوازم صوتی و تصویری و موبایل قرار نگیرد .

مثلاً: برای موبایل خود از گوشی های سیم دار استفاده كنید و یا به هنگام كار كردن ماشین لباسشویی به اتاق دیگری بروید و یا فاصله ۲ ، ۳ متری خود را از لوازم صوتی و تصویری حفظ كنید و مدت زیادی را با آنها به سر نبرید . افسردگی قابل درمان است. مگر ندیده اید درخت یا گیاهی خشكیده را كه پس از مبارزه دوباره شكوفا می شود بنابراین با شناخت عوامل ۲۰گانه ای كه شما به دلیل یك یا چند عامل آن به این بیماری گرفتار شده اید به جنگ علمی و پیگیر آن بروید مراجعه پیگیر نزد روانپزشك را فراموش نكنید . هیچ انسان عاقل و مثبتی به شخصی كه در حال سقوط به دره ای است و این در حالی است كه او فقط گیاهی را در دستانش محكم گرفته و ادامه زندگی اش به آن گیاه كوهی است ، هرگز توصیه به رها كردن آن ناجی نمی كند ، چرا كه او می تواند به جای سقوط به دره ، به بالا رفتن و نجات خود ادامه دهد ، به خود مشاوره های مثبت و منطقی بدهید. هیچ كس بهتر از خود شما ، ناجی شما نخواهد بود ، چون در این صورت شما همچون بیننده ای خواهید بود كه فقط خارها را نخواهد دید و گل قرمز را نیز خواهد دید ، حتی اگر خارها، گل را احاطه كرده باشند ، اما شما وظیفه دارید خارها را به كناری بزنید ، چون شما گل را دوست دارید و باید او را نجات دهید.