فشار خون یک بیماری شایع و رایج در میان عموم مردم جامعه است برای پیشگیری از نوسانات فشار خون بهتر  است با برخی روش های درمانی موثر در این زمینه آشنا شوید مانع بالارفتن آن و آسیب های قلبی و عروقی ناشی از این اختلال شوید .

با پول یک پیتزا لاغر شو

به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.
پشتیبانی و مشاور رایگان
کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت

فشار خون از عواملی است که برای ادامه حیات به آن نیازمندیم. فشار خون هر فرد همیشه در یک حد ثابت نیست، از یک روز به روز دیگر و از یک لحظه به لحظه ای دیگر بر حسب نیاز بدن درحال تغییر است. برای مثال حوالی ۹ صبح فشار خون شما حداکثر مقدار خود را دارد و عصر ها فشار خون کاهش یافته و در شب به حداقل خود میرسد.

◊ فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا جزء اختلالات عروق محیطی، طبقه بندی می شود و به حداقل ۲ بار فشار خون بیش از ۱۴۰/۹۰ فشار خون بالا گفته می شود.

علت اصلی افزایش فشار خون نامعلوم است. اما عواملی باعث افزایش شانس ابتلا فشار خون بالا می شود.

♦ عوامل مستعد کننده عبارتند از:

  • ارث
  • جنس
  • سن
  • نژاد
  • چاقی
  • حساسیت به نمک
  • الکل
  • قرص های ضد بارداری
  • زندگی بدون تحرک

◊ علائم شایع

فشار خون بالا در بسیاری از موارد هیچ علامتی ندارد وممکن است بسیاری از مردم سال ها دچار فشار خون بالا باشند بدون اینکه از آن اطلاع داشته باشند، حتما فشار خون خود را سالی یک بار کنترل کنید.

♦  ازعلائمی که احتمالا مربوط به افزایش فشار خون عبارتند از:

  • سر درد
  • تاری دید
  • خستگی
  • سر گیجه
  • خون ریزی از بینی
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه

⇐ افزایش طولانی مدت فشار خون بالا نهایتا به عروق سر تا سر بدن از جمله عروق اندام های حیاتی نظیر مغز، کلیه ها، رگ های اندام ها، قلب و چشم آسیب می رساند.

♦ اثرات فشار خون کنترل نشده عبارتند از:

  • صدمه به رگ ها پارگی عروق به خصوص عروق مغزی
  • سختی شریان ها
  • تنگی در نهایت انسداد عروق
  • سکته قلبی
  • نارسایی قلبی
  • سکته مغزی با علائم تغییرات بینایی و گفتاری
  • سر گیجه
  • ضعف و سقوط ناگهانی یا فلج موقت یک طرف بدن
  • در نهایت اثر بر روی کلیه ها و ایجاد نارسایی مزمن کلیه

◊ توصیه های عمومی

  • سبک زندگی خود را تغییر دهید.
  • روزانه فشار خون خود را کنترل کنید.
  • پاسخ افراد به دارو ها متفاوت است ممکن است مدتی طول بکشد تا پزشک با تجویز دارو های مختلف بهترین دارو را برای کنترل فشار خون شما بیابد.
  • برای پیشگیری از تداخل دارویی با دارو های فشار خون، جهت مصرف هر نوع دارویی با پزشک معالج خود مشورت نمایید.
  • دوره های درمانی را حتی بعد از بهبودی کامل ادامه داده و از قطع ناگهانی دارو هل خودداری کنید.
  • سیگار نکشید.
  • از مصرف الکل اجتناب کنید، زیرا موجب افزایش فشار خون مقاوم به درمان می شود.
  • ورزش های منظم هوازی انجام دهید.
  • جهت کنترل فشار خون به طور مرتب به پزشک مراجعه نموده و دارو های پایین آورنده فشار خون را طبق تجویز پزشک استفاده نمایید.
  • از ایستادن طولانی مدت بپرهیزید.
  • از حمام کردن با اب داغ خودداری کنید.
  • اگر احساس سر گیجه و غش نمودید، بلافاصله بنشینید.

◊ توصیه های تغذیه ای

  • نمک مصرفی روزانه خود را به کمتر از ۶ گرم در روز کاهش دهید که این مقدار در نان، گوشت، شیر و سایر مواد غذایی مورد استفاده شما به صورت نا محسوس موجود است. بنا بر این هنگام تهیه غذا نمک استفاده نکنید.
  • از مصرف مواد غذایی پر نمک مانند: غذاهای کنسرو شده، چیپس، نان شور، رب گوجه فرنگی ، پنیر شور، انواع شور ها (خیار شور و…) بپرهیزید.
  • از اضافه وزن پرهیز نموده و در صورت داشتن اضافه وزن سعی کنید با رژیم غذایی و تمرینات ورزشی، وزن خود را کم نمائید.
  • از مصرف لبنیات پر چربی خودداری کنید.
  • از مصرف گوشت قرمز پر چربی، مغز، دل، قلوه، جگر، سوسیس، کالباس و همبرگر خودداری کنید.
  • در صورت استفاده از گوشت سفید مانند: مرغ و ماهی، پوست آن را قبل از پخت جدا نمائید.
  • از مصرف غذاهای پر چرب و سرخ کردنی پرهیز نموده و سعی کنید غذاها را به صورت آب پز مصرف نمایید.
  • از مصرف کره، خامه، و روغن حیوانی خودداری نموده و سعی کنید از روغن گیاهی مایع استفاده نمایید.
  • سعی کنید روزانه از سبزیجات و میوه جات تازه به مقدار زیاد مصرف نمایید.

گردآورنده: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی


منبع: دکتر سلام

لینک مرتبط: عوامل تاثیرگذار بر اختلالات فشار خون