تولید خون

علم پزشکی روزانه در حال پیشرفت است و پیشرفت ها در حوزه پزشکی را باید مایه خوشحالی دانست.دانشمندان هم کشفیات ویژه ای در این خصوص انجام میدهند و به نتیجه های موفقیت آمیزی میرسند.درد جدیدترین پژوهش انجام شده توسط دانشمندان،آن ها توانسته اند سلولهای بنیادی خونساز را مجدد جوان سازی کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از انگجت، این پژوهش جدید می‌تواند در درمان لوسمی و دیگر مشکلات خونی موثر باشد.

با بالا رفتن سن، بدن ظرفیت خود برای تولید خون را از دست داده و به همین دلیل بروز مشکلاتی مانند ضعف سیستم ایمنی بدن، لوسمی و مشکلات دیگر خونی افزایش می‌یابد.

بنابراین دانشمندان برای مقابله با این مشکل این پژوهش جدید را آغاز کردند.

آنها با برنامه ریزی دوباره سلول‌های بنیادی سازنده خون، راهی را برای جوانسازی مجدد خون پیدا کرده‌اند.

این تیم تحقیقاتی سلول‌های بنیادی را با تبدیل آنها به سلول‌های پرتوان القایی( iPS) که می‌توانند هر نوع سلولی را تولید کنند، مجددا تنظیم کردند.

در نتیجه سلول‌های بنیادی خون‌ساز که مجددا تشکیل می‌شوند، کاملا تازه و جوان هستند.

این روش در حال حاضر تنها بر روی موشها آزمایش شده اما محققان به اثر بخشی آن بر روی انسانها نیز بسیار خوشبین هستند.

سلول‌های جوانسازی شده می‌توانند از بدن در برابر بروز بیماریها محافظت کرده و سلامت کلی فرد را نیز بهبود بخشند.

به گفته محققان حتی اگر این کشف به سرانجام نرسد می‌تواند راه را برای درک چگونگی سیستم خون هموار کند.

منبع : ایسنا