دمنوش های لاغری امروزه یکی از پرطرفدار ترین دارو های لاغری در بازار هستند و ادعای تمام آنها کاهش وزن و لاغری است و تاکید دارند که این رژیم بر اساس طب سنتی و نوع مزاج افراد طراحی شده است! فضای مجازی هم که یکی از بهترین بستر ها برای تبلیغ و بازار یابی اینگونه محصولات است. اما این تبلیغات واقعیت دارند؟ با دکتر سلام همراه باشید.

«دوست دارید تا عید لاغر شوید و به سایز ایده‌آلتون برسید؟ پس به چالش لاغری 40 روزه بپیوندید. آدرس کانال رو برای هرکسی که سلامتیش براتون مهمه بفرستید. ما بر اساس مزاج‌شناسی طب سنتی و دستورات اساتید برجسته طب سنتی و با اصلاح مزاج تا پایان رسیدن به هدفتون در کنار شما هستیم. ما بابت این کار هیچ هزینه‌ای از شما نمی‌گیریم و برای خدمت به کائنات این کار رو انجام می‌دهیم».

اینها بخش‌هایی از مرحله پرزنت یک گروه بازاریاب خبره است که برای فروش محصولاتشان بهترین گزینه را انتخاب کرده‌اند و آن چیزی نیست جز بالا گرفتن تب باربی شدن در میان زنان و دختران جامعه.
در این میان گروه‌هایی با تعداد 10 هزار نفر راه اندازی می‌شود و در مرحله نخست با تشویق افراد به این رژیم لاغری مشاوره مزاج‌شناسی و دستورات اولیه ارائه می‌شود. رژیمی یک هفته‌ای که چندان ویژگی خاصی ندارد، اما بعد از یک هفته وقتی از افراد خواسته می‌شود تا خودشان را وزن کنند و کاهش وزنشان را در گروه اعلام کنند، نخستین نشانه‌های ورود به مرحله بعد آشکار می‌شود. در این میان افرادی تا 3 کیلوگرم کاهش وزن را اعلام می‌کنند! امر غیر ممکنی که می‌تواند حضور و ادامه رژیم از سوی اعضای واقعی گروه را تضمین کند. اما برای هفته دوم به بعد تنها کسانی می‌توانند مسیر را ادامه دهند که دمنوش‌ها را تهیه کنند و فیش واریزی را در گروه بگذارند تا دمنوش‌ها که از یکی از بهترین برندهاست! برایشان در خانه ارسال شود.

برند معتبری که در هیچ یک از فروشگاه‌های معتبر نمی‌توانید تهیه کنید! جالب اینجاست که ادعا می‌شود این دمنوش‌ها تأیید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را هم دارند. این در حالی است که دکتر زهرا عبداللهی در خصوص تبلیغ محصولات لاغری در قالب دمنوش با برندهای مختلف می‌گوید:‌یکی از این دمنوش‌ها که طبق گفته سازمان غذا و دارو هیچ مجوزی ندارد با استفاده از چهره‌های مشهور کلیپ‌های تبلیغاتی مختلفی را تهیه کرده است که از این طریق بتوانند مشتری جلب کند و این برخلاف اخلاق کاری و انسانی است.

وی با بیان اینکه چاقی در طول زمان و در اثر اضافه دریافت کالری و تجمع چربی در بدن ایجاد می‌شود، می‌افزاید: کاهش توده چربی بدن به روش درست و علمی، نیاز به زمان دارد و به تدریج اتفاق می‌افتد.
عبداللهی تأکید می‌کند: شاید این دمنوش‌ها یا در کل داروهایی که به عنوان لاغری تبلیغ و فروخته می‌شوند برای مدت کوتاهی باعث کاهش وزن شوند، اما باید دانست که نقش رعایت رژیم غذایی و افزایش تحرک بدنی برای کاهش وزن بسیار مهم است و به همین دلیل حتی در طرز مصرف این فراورده‌ها هم نوشته می‌شود همزمان با مصرف فرآورده، رژیم غذایی خود را رعایت کنید و فعالیت بدنی منظم داشته باشید و در واقع همین رعایت رژیم غذایی و افزایش تحرک منجر به لاغری می‌شود و مصرف قرص یا دمنوش به تنهایی نمی‌تواند معجزه کند.
وی از مکاتبه با روابط عمومی وزارت بهداشت جهت برخورد و جلوگیری از پخش این نوع تبلیغات خبر می‌دهد و می‌گوید: امیدواریم مسئولان امر اقدام مؤثری را انجام دهند.

منبع : روزنامه جوان