صبحانه ای که هم مفید است هم مورد پسند کودک

26

کودکان نسبت به دیگر افراد احتیاج بیشتری نسبت به غذا و تغذیه مناسب دارند. یکی از مهم ترین وعده های غذایی برای همه به ویژه کودکان صبحانه می باشد ، در این مطلب به شما صبحانه ای که هم مفید است هم مورد پسند کودک را معرفی می کنیم.

هفته ای دو کیلو وزن کم کنید !

تا کنون بیش از 3000 نفر با این رژیم غذایی وزن خود را کاهش داده اند. این رژیم برای هر فرد با توجه به ویژگی ها و شرایط بدنی شخصی می شود و می تواند یک بار برای همیشه مسئله لاغری و کاهش وزن را برای شما حل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه سبز رنگ زیر بزنید

بچه ها برای این که در طول روز انرژی کافی برای جنب و جوش و بازی داشته باشند به وعده غذای صبحانه نیاز دارند. بچه های مدرسه ای هم برای یادگیری بهتر درس ها در مدرسه حتما باید روزشان را با صبحانه خوردن شروع کنند. همه والدین کم و بیش این اطلاعات را دارند ولی اغلب بچه ها صبح زود بعد از بیدار شدن میلی به خوردن صبحانه ندارند و اگر مجبورشان نکنید، لب به چیزی نمی زنند. راستی برای حل این مشکل چه کار باید کرد؟ در مطلب زیر یاد می گیرید فرزندتان را به خوردن صبحانه مجبور نکنید بلکه علاقه مند کنید.

 

 

فواید صبحانه برای سلامت

صبحانه خوردن چند فایده دارد که نخستین و مهم ترین آن ها فایده صبحانه برای سلامت کودکان است.

خوردن صبحانه سالم باعث می شود تا نیازهای تغذیه ای کودک در طول روز بهتر برآورده شود. بچه هایی که صبحانه می خورند، در طول روز برنامه غذایی بهتری را ادامه می دهند که باعث می شود، سطح مواد معدنی و ویتامین ها در بدن آن ها بیشتر از هم سن و سالانی باشد که عادت به خوردن صبحانه ندارند.

بچه هایی که صبحانه می خورند، کمتر به چاقی دچار می شوند و کلسترول خون آن ها هم بالا نمی رود. همچنین صبحانه خورها کمتر دچار دل درد و مشکلات جسمی دیگر می شوند.

در مقابل، بچه هایی که صبحانه نمی خورند، در طول روز به خوردن غذاهای پرچرب مثل چیپس و پفک که از لحاظ تغذیه ای ارزش ندارند، روی می آورند و همین مسئله باعث چاقی، بیماری و مشکلاتی در آینده در آن ها می شود. البته این را هم باید تاکید کنیم، اصرارمان برای خوردن صبحانه و منظورمان از صبحانه، صبحانه سالم است. بعضی از بچه ها عادت دارند، روزشان را با خوردن بیسکویت و شکلات و این جور چیزها شروع کنند که اصلا صبحانه سالمی به حساب نمی آید.

 

 

بچه ها حق دارند!

بچه هایی که ناچارند به دلیل دوری راه مدسه و ترافیک زیاد مدت طولانی در راه مدرسه باشند، مجبورند صبح ها خیلی زود از خواب بیدار شوند و طبیعی است که صبح به این زودی نه احساس گرسنگی می کنند و نه میلی به خوردن دارند. به علاوه دیر بیدار شدن از خواب و عجله برای رسیدن به مدرسه هم باعث ایجاد استرس در آن ها و تمایل نداشتن شان به خوردن صبحانه می شود. دلیل دیگر بی میلی کودکان به خوردن صبحانه این است که شب ها دیروقت شام می خورند و صبح اصلا احساس گرسنگی ندارند اما همه این مسائل راه حل خودشان را دارند.

 

 

غذایی برای شاگرد اول ها

خوردن صبحانه نه تنها می تواند با تضمین سلامت بچه ها آینده خوبی برای آن ها به دنبال داشته باشد بلکه باعث می شود تا شما از یک راه دیگر هم به آینده بهتر فرزندتان امیدوار باشید و آن پیشرفت تحصیلی است.

خوردن صبحانه با تثبیت قند خون در طول روز به عملکرد بهتر مغز کمک می کند و باعث می شود تا یادگیری بچه ها در مدرسه بهتر بشود. تحقیقات نشان داده، بچه هایی که قبل از رفتن به مدرسه صبحانه می خورند، نمرات دیکته و ریاضی بهتری می گیرند و در مدرسه تمرکز بیشتری دارند و حتی خوش اخلاق تر هستند و با دیگران بهتر رفتار می کنند. همچنین کودکانی که قبل از مدرسه رفتن صبحانه می خورند، کمتر در کلاس ها غیبت می کنند و همه این ها در کنار هم یعنی پیشرفت تحصیلی بهتر و بیشتر. اهمیت وعده غذایی صبحانه به حدی است که در برخی از کشورهای خارجی در مدارس برای بچه ها برنامه صبحانه گذاشته شده است.

 

 

صبحانه در روزهای تعطیل

در بعضی خانواده ها متاسفانه رسم نیست که اعضای خانه موقع صرف صبحانه دور هم جمع شوند و با هم غذا بخورند. درحالی که اگر با کمی تلاش و هماهنگ کردن ساعت خروج اعضای خانواده از منزل، کاری کنید که همه در ساعت معینی سر میز صبحانه حاضر باشند، کودک این وعده را هم مثل وعده های دیگر غذایی جدی گرفته و به آن اهمیت می دهد. او دوست دارد در وعده های غذایی با شما سر میز بنشیند، پس صبح ها را هم به این موقعیت تبدیل کنید.

بچه ها همیشه از رفتار شما الگو بر می دارند. شما می توانید مثال خوبی برای فرزندتان باشید. اگر خود با لذت به خوردن صبحانه عادت کنید و برای این کار وقت بگذارید، کودک هم آرام و ناخودآگاه از شما تقلید می کند. از روزهای تعطیل هم غافل نشوید. همه با هم سر میز صبحانه بنشینید و به صبحانه هم مثل وعده های غذایی دیگر اهمیت دهید.

 

 

حالا دیگر صبحانه را دوست دارم!

اگر کاری کنید که صبحانه فقط برای کودک تان به معنی خوردن صرف نباشد، او هم بیشتر به این وعده غذایی جذب می شود و حتی کار به جایی می رسد که او خودش در خوردن صبحانه و تهیه آن داوطلب می شود. صبحانه می تواند برای کودکان معنای کمک کردن، احساس بزرگ شدن یا حتی بازی کردن داشته باشد. چطوری؟! به این ترتیب که آن ها را در تهیه صبحانه مشارکت دهید. شما می توانید کودک تان را در تمام مراحل، از خرید مواد لازم تا تهیه آن ها برای صبحانه و چیدن میز شرکت دهید. به این ترتیب او احساس بزرگی و اهمیت می کند. می توانید به او بگویید که چند روز در هفته می تواند رنگ دستمال سفره ها را با سلیقه خودش انتخاب کند. اگر فرزندتان کمی بزرگ تر است، می توانید به او پیشنهاد بدهید که یک روز خاص در هفته، او مسئولیت زودتر بیدار شدن را بر عهده بگیرد و چای ساز یا کتری را روشن کند. فرقی نمی کند که پسر باشد یا دختر، مهم این است که صبحانه را دوست داشته باشد!

 

 

چند صبحانه دوست داشتنی برای بچه های دبستانی

بعضی از بچه ها به خوردن صبحانه های سنتی و تکراری مثل کره و پنیر علاقه ای ندارند و اگر هر روز همین خوراکی ها را سر سفره ببینند، هر قدر هم اصرار کنید برای خوردن آن ها وسوسه نمی شوند. اتفاقا برعکس، ممکن است اصرار بیش از حد شما باعث ایجاد حالت مقاومت و لجبازی در کودک شود. بهتر است، گزینه های دیگر را هم وارد ماجرا کنید. خوشبختانه مواد سالمی که برای بچه ها مضر نیستند، این روزها در بازار زیاد پیدا می شود؛ خامه های ساده، عسلی، خرمایی، میوه ای یا شکلاتی، پنیر خامه ای، پنیرهای طعم دار، ماست میوه ای، و. . . می توانید برای کودک تان شیرموز، شیرکاکائوی گرم یا مربایی را که دوست دارد درست کنید. خوردن ماست، میوه، شیر یا کیک های خانگی هم چیزی است که اگر امتحان کنید، نتیجه بخش خواهد بود.

هر چه بیشتر حوصله کنید و میز صبحانه را متنوع تر کنید، بیشتر امکان دارد که موفق شوید. فقط حواس تان باشد که در رنگ و لعاب دادن به میز صبحانه از خوردنی های سالم استفاده کنید. غلات پرک شده کم شیرین که در شیر ریخته می شوند هم گزینه ای است که از امتحانش پشیمان نخواهید شد. اگر کودک تان دوست دارد صبح غذا بخورد، برایش عدسی یا سوپ بپزید. لوبیا گرم هم از آن گزینه هایی است که کمتر کودکی آن را به خصوص در صبح های سرد پاییز و زمستان رد می کند.

بیش از حد سخت نگیرید. خوردن صبحانه به این معنا نیست که حتما کودک یک نان بربری کامل را به همراه یک املت حجیم سبزی ها میل کند! خوردن یک موز با یک استکان شیر، به خصوص در اوایل ایجاد عادت صبحانه خوری، کفایت می کند.

اشتراک گذاری (چگونه میتوانید این مطلب را برای دیگران بفرستید)

ساختمان پزشکان

  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.