ارتباط برقرار کردن با دیگران و نحوه رفتار با آنها، برای هر کسی میتواند از یک جهت و یا از جهاتی سخت باشد . چه در باره کارباشد و چه برای گذراندن ساعاتی خوش، بسیار مهم است که برخی ترفندها را برای اداره کردن یک ارتباط خوب، یاد بگیریم. این راهها، بطور کلی و بسادگی باعث بهبود ارتباط و مراوده با دیگران میشود.

1- هنگامی که فردی، به شما جواب نامتعارف یا ناپسندیده می دهد، به چشمانش نگاه کنید .

گاهی اوقات، ما دوست نداریم به پرسشی که از ما میشود پاسخ دهیم؛ گاهی نیز منظور آنها را درست متوجه نمیشویم. به جای تکرار سوال یا پرسیدن چیزهای دیگر ، به چشمان فرد پرسش کننده نگاه کنید. این کار ساده، باعث میشود فرد تحت فشار قرار گرفته و به این ترتیب، بدون هیچ کلام اضافه، او را مجبور خواهیم کرد که توضیح بیشتری در مورد پرسش خود، از زاویه ای دیگر به ما بدهد.

2- چنانچه فردی صدایش را برای شما بلند کرد، سکوت کنید.

تلاش کنید تا آرام بمانید. هنگامی که کسی صدایش را بلند میکند، عصبانی است؛ رفتار ما میتواند بطور غیر عمد، او را تحریک کند. البته احساس عصبانیت، بسیار سریع فروکش میکند و احساس گناه از این عمل، بطور معمول، فرد پرخاش کننده را وادار میکند تا برای عمل خود عذرخواهی کرده و یا در صدد بخشش از طرف شما باشد.

3- برای محبوب شدن در یک گروه، اسم کوچک افراد را بخاطر بسپارید.

عادت کنید که افراد را با نام کوچکشان صدا بزنید. هنگامی که با فردی در حال صحبت هستید، اگر او را با اسم کوچکش صدا کنید،  فرد بسرعت احساس خاص بودن کرده و از این احساس لذت خواهد برد. ( البته میتوانید در کنار اسم کوچکش، کلمه آقا و یا خانم را هم بکار ببرید؛ بطور مثال: علی آقا و یا مریم خانم ..)

4- هنگامی که احساس اضطراب و یا استرس دارید، اندیشه هایتان را بنویسید.

همه ما در بعضی اوقات ، احساس اضطراب و یا استرس روانی داریم. در چنین وقتی، اندیشه هایتان را در یک دفتر نوشته و سپس آن را ببندید. باور داشته باشید یا نه، با همین کار کوچک، بسیار آسانتر روی کارتان تمرکز خواهید داشت؛ چون حالا آن استرس و یا اضطراب را با کسی درمیان گذاشته و آن را بسته اید. با گفتگو با کسی، حتی با خود، احساس میکنید باری از روی دوش شما برداشته شده، دیگربه شدت قبل، آن احساس را نخواهید داشت.

5- وقتی نمیتوانید تصمیم بگیرید، به خودتان انتخابهای کمتری بدهید .

شواهدی در این زمینه ، نشان داده است که داشتن 4 انتخاب در یک زمان ، بیشترین تعداد انتخابی است که میتوانیم در نظر گرفته و درست انتخاب کنیم . برای یک تصمیم گیری موثر دریک زمان معین، نباید بیشتر از چند انتخاب داشته باشید. این کار به شما اجازه خواهد داد که در مدت زمانی که دارید، بطور کامل همه را در نظر گرفته، مقایسه کرده و سپس جایی برای سری جدید از گزینه ها باز کنید.

6- قرار گرفتن در حالت و وضعیت  درست، اعتماد به نفس شما را بالا خواهد برد .

چطور میتوانید درخواست خود را بدون شرمندگی، عنوان کنید؟ بهترین راه در اینگونه موارد، از طریق حالت شماست. برای خودتان فضای کافی در نظر گرفته و خود را محدود نکنید. سرتان را بالا گرفته و از جمع کسانی که درخواستی دارند، خارج شده و در یک فضای بازتر و بدون احساس فشار، منظور خود را بیان کنید.  اینگونه بیشتر احتمال دارد تا احساس اطمینان کنید. این ترفند، بعنوان” زبان قدرت” معرفی شده است.

7- وقتی احتیاج به کمک دارید، به مردم احساس” مورد نیاز بودن “ بدهید.

اگر احتیاج به کمک دارید و میخواهید از شخصی کمک بگیرید، با این عبارت شروع کنید: ” من کمک بخصوص شما را نیاز دارم “؛ مردم دوست دارند تا احساس کنند که مفیدند. آنها از اینکه در این موارد احساس کنند بیفایده هستند، بیزارند. با گفتن این جمله در ابتدای درخواست خود، چه بسا بیشتر از آنچه نیاز دارید کمک دریافت کنید.

8- اگر دستتان به هرعلتی سرد شده( سرمای هوا ، گرسنگی ، فشار خون و…) قبل از اینکه با کسی دست بدهید، آنها را گرم کنید.

هیچ میدانستید که دستان سرد، نشان از بی اعتمادی دارد؟

قبل از اینکه دست کسی را به عنوان سلام، خداحافظی و یا ابراز محبت بگیرید، مطمئن شوید که آنها گرم هستند. دستان گرم، یک فضای دوستانه را ثابت میکند.


بیشتر بخوانیدبرای داشتن رابطه ای بی انتها، مشاوره را فراموش نکن ، ۹ راه برای قوی تر ماندن در زندگی شلوغ خود


برگردان : سیما آزادفلاح

دکتر سلام