یکی از مهمترین راه‌ های کاهش اسید اوریک بالا، پیروی از رژیم غذایی سالم و اصولی است و در صورتی که با رعایت تدابیر غذایی اسید اوریک پایین نیاید، می‌ توان طبق تجویز پزشک پس از انجام برخی آزمون‌ های تشخیصی داروهایی برای کاهش اسید اوریک بالا مصرف کرد. در این مطلب از دکتر سلام برخی از توصیه های کاربردی برای کنترل اسید اوریک خونتان در اختیارتان قرار می دهیم.

توصیه های کاربردی برای کنترل اسید اوریک

– مبتلایان به اسید اوریک بالا باید از مصرف غذاهایی که پروتئین بالایی دارند پرهیز کنند. این غذاها سرشار از پورین هستند و سبب تولید اسید اوریک بسیار زیادی در بدن می شوند. گوشت قرمز، برخی از انواع ماهی، میگو، کله پاچه و احشای داخلی دام نظیر مغز، جگر و دنبلان از این جمله اند.

– در میان تخم طیور، مصرف سفیده تخم مرغ و نه زرده آن، سبب افزایش چندان اسیداوریک خون نمی شود، ولی تخم اردک، بلدرچین، بوقلمون و غاز نسبت به تخم مرغ حاوی مقدار بیشتر پورین هستند و می توانند اسیداوریک خون را بالا ببرند.

– بیماران باید از مصرف غذاهای پرچرب اجتناب کنند زیرا چربی زیاد مانع دفع اسید اوریک می شود.

در این باره بیشتر بخوانید: چگونه سطح اسید اوریک را کنترل کنیم؟

– ورزش های سنگین و شدید می توانند باعث افزایش اسیداوریک خون شوند ولی ورزش مستمر و ملایم به خصوص شنا و پیاده روی، سه بار در هفته به مدت نیم ساعت توصیه می شود.

هفته ای دو کیلو وزن کم کنید !

تا کنون بیش از 3000 نفر با این رژیم غذایی وزن خود را کاهش داده اند. این رژیم برای هر فرد با توجه به ویژگی ها و شرایط بدنی شخصی می شود و می تواند یک بار برای همیشه مسئله لاغری و کاهش وزن را برای شما حل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه سبز رنگ زیر بزنید

– چاقی به تنهایی بالا برنده اسید اوریک خون است، با توجه به اینکه رژیم های سخت می توانند سبب افزایش اسیداوریک در خون شوند، سعی کنید تحت نظر متخصص تغذیه، به آرامی وزن خود را کاهش دهید.

– الکل علاوه بر آثار مضر فراوانش بر کبد و مغز و کلیه، مانع دفع اسیداوریک از طریق کلیه ها می شود.

– مبتلایان به اسید اوریک بالا باید حجم دریافت میوه ها و سبزی ها را در طول روز افزایش دهند و بیشتر انواعی را که سرشار از فیبر غذایی و رنگدانه های طبیعی هستند انتخاب کنند. نارنگی و پرتقال، از جمله میوه هایی هستند که به دلیل دارا بودن ویتامین C می توانند از افزایش اسید اوریک بالا و بروز نقرس و دردهای ناشی از آن جلوگیری کنند.

– تاکید بر مصرف ۵ تا ۸ لیوان آب در طول روز می شود.

– مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب مثل ماهی های آب سرد همچون سالمون و تن، بذرها خصوصا بذر کتان، روغن زیتون و مغزهای آجیلی توصیه می شوند.

منبع: www.salamatonline.ir