تا به حال آب چغندر نوشیده اید؟ اگر بدانید که چقدر در سلامتی و جوان ماندن شما نقش دارد، حتما پاسختان مثبت خواهد بود. کلا نوشیدن آبمیوه در رساندن ویتامین های لازم به بدن، نقش شایانی دارد اما آب چغندر با وجود اینکه باعث جوان ماندن شما می شود، کمتر مصرف می شود. شاید دلیل آن را  میتوان بی اطلاعی از خاصیت های بیشمار آن، دانست.

رژیم شوک نوروزی !

فرصت استثنایی کاهش وزن برای نوروز تنظیم رژیم اختصاصی با توجه به علایق غذایی و مزاح شما لاغری تضمینی و اصولی برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی دکمه زیر کلیک کنید

 آب چغندر منبع نیترات است که در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود؛ این ماده سبب افزایش جریان خون و کارایی بدن قبل از تمرینات ورزشی می‌شود.
به گزارش مدیکال ساینس،نتایج مطالعه محققان دانشگاه ویک فارست در آمریکا نشان می دهد که نوشیدن آب چغندر به ویژه قبل از ورزش سبب کاهش فشارخون، بهبود گردش خون در بدن و خون‌رسانی به مغز می شود و از این‌طریق در جوان‌سازی مغز موثر است.
در این مطالعه 26 زن و مرد میانسال و سالمند مورد بررسی قرار گرفتند؛ این افراد نه تنها به پرفشاری خون مبتلا بودند، بلکه فعالیت بدنی نیز نداشتند.
محققان در طول 6 هفته از این داوطلبان خواستند سه بار در هفته یک لیوان آب چغندر بنوشند و یک‌ساعت پس از آن 50 دقیقه پیاده روی کنند. بررسی شبکه‌های مغزی این داوطلبان با MRI نشان می‌دهد قشر حرکتی آنان به میزان قابل توجهی تقویت می‌شود.
قشر حرکتی مسئول پردازش اطلاعاتی است که از ماهیچه دریافت می‌شود. چغندر سرشار از ویتامین‌های A، B1، B2، B3 و C و موادمعدنی فسفر، کلسیم، آهن، گوگرد، ید، مس و عناصر بسیار کمیابی مانند روبیدیم است. چغندر و سایر سبزیجاتی که به این شکل، ریشه های خوراکی هستند، موادمعدنی مفید خاک به ویژه نیترات معدنی را جذب می کنند؛ نیترات معدنی در بدن انسان به اکسید نیتریک تبدیل می شود که باعث گشاد شدن رگ های خونی شده و همین امر کاهش فشار خون را به دنبال دارد.
آب چغندر علاوه بر کاهش فشار خون، از بدن در برابر بیماری های قلبی و برخی از سرطان ها به ویژه سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند، همچنین به تولد نوزاد سالم کمک می کند. چغندر باعث تقویت حافظه شده و هضم غذا را آسان می کند.
آب چغندر خون ساز است و باعث افزایش انرژی می شود. استفاده از این مواد غذایی قبل از ورزش، باعث استحکام عضلات و افزیش انرژی می شود.
نتایج این تحقیقات در نشریه Gerontology منتشر شده است.

سلامت نیوز