این روزها شایعات تغذیه ای در صفحات مجازی به گونه ای نشر و پخش شده اند که به باور عمومی مردم رسیده است، ولی برخی از این شایعات تغذیه ای هیچ توجیه علمی ندارند، بر طبق روال های قبلی در این مطلب از دکتر سلام به بررسی این شایعات تغذیه ای می پردازیم:

اینجا هزاران نفر تونستن به وزن ایده آل برسند

شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین.

شایعه تغذیه ای

– این روش می‌ تواند در مورد همه بیماری هایی که همراه چاقی دیده می‌ شوند مانند کیست ها، تعریق مفرط، احساس تنبلی، رکود، سستی، دیابت، اختلالات کبدی و … کاربرد داشته باشد. از هر نوع کشی می توانید استفاده کنید اما کش هایی که بافت پوششی دارند راحت ترند. رنگ کش سبز باشد که مناسب ترین رنگ است. کش بعد از 24 تا 48 ساعت شل می شود و باید با کش جدید تعویض شود یا سفت تر شود.

برای درمان چاقی های موضعی اگرچه روش فوق کافی است و تغییرات کلی را در بدن باعث می‌ شود اما این امکان هم برای بیمار وجود دارد که از کش در نواحی بازتابی موضع استفاده کند. برای مثال در چاقی صورت از کش روی بند اول شست استفاده می‌ شود یا در بزرگی سینه ها می‌ توان روی بند دوم یا وسطی همه انگشتان دست کش انداخت و اگر چاقی در ران ها باشد انداختن کش روی بند سوم انگشتان وسطی و انگشتری، ران ها را هم در بر می‌ گیرد. این کار را باید تا وقتی تغییرات ادامه دارد تکرار کرد. معمولا شب ها زمان مناسبی برای استفاده از کش است. اما کش نباید آنقدر سفت باشد که خواب بیمار را مختل کند.

در این باره بیشتر بخوانید: شایعات تغذیه ای راجع به تخم شربتی

پاسخ به این شایعه تغذیه ای

– چاقی و لاغری و همچنین تغییر سایز شکم افراد به دریافت و مصرف انرژی بستگی دارد و هر چقدر میزان دریافت انرژی بیشتر از مصرف آن باشد، فرد چاق و هر چقدر میزان مصرف (سوزاندن) انرژی فرد بیشتر باشد، فرد لاغرتر می شود. هرچند باید به این نکته نیز توجه داشت که در درمان چاقی و لاغری، عواملی همچون سبک زندگی، تلقین و تفکر افراد و … نیز می تواند موثر باشد.

– تلقین کردن به افراد به همراه انجام ورزش، رعایت رژیم مناسب و متعادل و مشاوره می تواند موثر باشد ولی شواهد علمی کافی برای اثر بخشی آن به تنهایی وجود ندارد. یافته ها بدست آمده نشان از تأثیر مشاوره تغذیه ای و پیگیری های مكرر در كاهش وزن به میزان ببش از ده درصد وزن اولیه و در نتیجه كاهش ریسک بیماری های مرتبط با اضافه وزن و چاقی است. ارتباط آماری معنا داری بین رژیم درمانی و فعالیت بدنی با كاهش وزن و بیوماركرهای توده چربی بدن و افزایش توده عضلانی در مطالعات به ثبت رسید.

در رابطه با روش های مختلف درمان چاقی می توان گفت: گرچه برخی از این روش‌ها می‌ تواند به کاهش سایز بیماران در کنار درمان اصلی یعنی اصلاح شیوه زندگی کمک کنند ولی هیچ‌ یک به‌ تنهایی درمان چاقی محسوب نمی‌ شوند.

در آخر برای حفظ سلامتی خود و کاهش وزن مناسب به این 3 نکته توجه داشته باشید:

1)تغییر سبک زندگی

2)رژیم غذایی مناسب و متعادل

3)فعالیت بدنی

تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

منبع: دکتر سلام