یکی از چیزهایی که خوردن آن در هنگام صبحانه، بسیار توصیه شده است، کره است. فرقی ندارد کره گیاهی مصرف کنید یا کره طبیعی. این صبحانه ی مقوی باعث میشود که ریسک ابتلا به سرطان ها در شما کاهش پیدا کند. همچنین باعث می شود ویتامین هایی همچون A, D, K, F بهتر و راحت تر جذب شوند.

رژیم شوک نوروزی !

فرصت استثنایی کاهش وزن برای نوروز تنظیم رژیم اختصاصی با توجه به علایق غذایی و مزاح شما لاغری تضمینی و اصولی برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی دکمه زیر کلیک کنید

این ماده غذایی دارای کلسترول است و تحقیقات، نقش بارز مصرف زیاد کلسترول را در بیماری‌های قلبی ثابت کرده است، اما در کنار مضرات مصرف زیاد کلسترول باید به این نکته نیز اشاره شود که مصرف متناسب کلسترول برای فعالیت سیستم مغز و اعصاب در جوانان و کودکان (سنین دبستان و پیش دبستان ) مورد نیاز و موثر است. همچنین کلسترول جزء لازم و ضروری ساختمان تمام سلولهای بدن است. در خصوص این ماده غذایی باید به این نکات اشاره شود که به دلیل تهیه شدن از منابع حیوانی، قیمت بالایی دارد. همچنین چربیهای اشباع موجود در کره باعث افزایش کلسترول خون شده و در بیماریهای قلبی ‌موثر ‌است.
در این خصوص باید به این نکته اشاره شود که مصرف بیش از حد کره در بروز دیابت نوع 22، بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی ( به عنوان پایه بسیاری از بیماری‌ها ) نقش دارد.
مارگارین
از بتاکاروتن به عنوان افزودنی رنگ دهنده در تهیه مارگارین استفاده می‌شود. ویتامین E, A مارگارین از کره بیشتر است. همچنین مارگارین فاقد آهن، روی و مس می‌باشد. به دلیل تهیه شدن از روغنهای گیاهی قیمت مارگارین پایین است.
غذاهایی که ما را عصبانی می‌کنند
عصبانیت بدون دلیل، اضطراب، بی‌دقتی، مشکلات رفتاری، تغییر دستخط، گیجی، افسردگی،‌ زودرنجی، نداشتن اعتماد به نفس و کم شدن حافظه مواردی هستند که میتوانند بر اثر مصرف مواد طبیعی یا شیمیایی به وجود آیند.
رابطه میان تغذیه و سلامت جسمانی برای همه کاملا مشخص است، اما بسیاری از ما اطلاع چندانی از تغییرات رفتاری به دلیل مصرف غذاهای مختلف نداریم.
خانمی 44 ساله که پس از فوت ناگهانی فرزند 12 ساله‌اش سالها از افسردگی و اضطراب شدید رنج میبرد و داروهای شیمیایی هم هیچ کمکی به او نکرده بودند، با کمک متخصصان تغذیه با افزودن موادی مانند ویتامین B و اسیدهای چرب به رژیم غذایی خود به طور کاملا باور نکردنی دگرگون شد.او همچنین مصرفقهوه، نمک و شکر را قطع کرد و در عوض میوه، سبزی و ماهی بیشتری مصرف‌می‌کرد.
بسیاری از مردم از شنیدن این که مواد غذایی بر رفتار آنها تاثیر دارد شوکه می‌شوند، اما جالب است بدانیم مواد غذایی روی سلولهای مغزی هم به اندازه هر سلول دیگر بدن تاثیر می‌گذارند.
بسیاری از مواد به دلیل شباهت ساختاری با مواد مترشحه در مغز باعث بی‌نظمی کل بدن می‌شوند. بسیاری از دانشمندان حذف یک ماده خاص و سپس وارد کردن آن را به رژیم غذایی باعث بروز بسیاری از بیماریها مثل جنون، وهم و خیال، افسردگی، سردرد و سوءظن می‌دانند.با کمی دقت میتوان متوجه این تغییرات شد. از احساس نشاط با خوردن یک فنجان چای در صبح گرفته تا زودرنجی و رخوتی که بر اثر گرسنگی بیش از حد یا پرخوری به وجود می‌آید.
بعضی  از این تاثیرات بر رفتار ممکن است نامحسوس و کم، مثل بداخلاقی کسی که گرسنه است و یا شدید، مثل گریه و بیتابی کودکان زیر 7 سال هنگام قلنج کردن باشد.
البته بیشترین تاثیرات مشخص غذا روی رفتار در مشکلات رفتاری کودکانبیش فعال و افرادی که حساسیتهای شیمیایی یا پوستی مثل اگزما و یا کهیر دارند، دیده می‌شود.
این واکنش ها در بعضی موارد بیشتر هستند و ممکن است با غذاهای حساسیت‌زای دیگری همزمان مصرف شوند. حساسیت‌های غذایی باعث خارش،‌ مشکلات تنفسی و دردهای شکمی می‌شوند که بر رفتار فرد تاثیر گذار است.
یکی از محققان به این نتیجه رسیده که بعضی سردردهای مزمن در کودکان، بیش فعالی، زودرنجی و دردهای شکمی آنها، از رژیم غذایی ایجاد شده که برای خانواده‌هایشان کاملا غیر قابل پیش‌بینی‌است.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیش از 60 درصد بر اثر مصرف بعضی مواد واکنش نشان می‌دهند. این مواد شامل رنگهای غذایی شیمیایی مثل تارتازین، چاشنی‌ها، نگهدارنده‌ها و محصولات لبنی کنار مواد شوینده و عطرها می‌شوند و پزشکان استرالیایی تاثیرات مواد شیمیایی و رنگی بر بی‌خوابی و زودرنجی کودکان را بسیار شدید می‌دانند.
به طور کلی حدود 5 تا 10 درصد کل مردم دنیا، حساسیت‌های غذایی دارند. محققان انگلیسی می‌گویند سرتونین، روپامین و نور اپی نفرین در مغز تولید و ترشح می‌شود.
تریپتوفان و اسیدهای آمینه که در غذاهای پروتئین‌دار موجود هستند، باعث تحریک سرتونین که عامل آرامش و استراحت است، میشود و تیروزین و تئین، کافئین و … باعث تحریک روپامین و نوراپی‌نفرین شده و در نتیجه باعث تشدید بی‌خوابی میشوند.
این مواد حساسیت زا در مواد غذایی طبیعی یا مصنوعی وجود دارند مثل سالیسیلات که در بسیاری غذاها موجود است و تاثیرات آن ممکن است ساعتها و یاحتی روزها محسوس نباشد اما در نهایت باعث مشکلات مغزی و افسردگی می‌شود.
این ماده به طور طبیعی در بسیاری از میوه‌ها، سبزی‌ها، دانه‌ها، قهوه‌ و چای، آبمیوه‌ها و به طور مصنوعی در داروهایی مثل آسپرین وجود دارد.در بسیاری از میوه‌ها مثل سیب و گوجه فرنگی بخش عمده سالیسیلات زیر پوست میوه وجود دارد. در نتیجه کسانی که به آن حساسیت دارند بهتر است پوست میوه‌های کاملا نرسیده را ضخیم تر بکنند چون مقدار طبیعی این ماده در میوه‌ها با رسیدن کاهش می‌یابد.
احتمال حساسیت‌های غذایی معمولا ارثی و در خانم‌ها 2 برابر بیشتر از آقایان است، اگر چه در صورت بروز، نشانه‌ها و عوارض آن در مردان شدیدتر است (28 درصد در زنان، 72 درصد در مردان). قطع کردن بسیاری از مواد استرس زا مثل قند، کافئین و شکلات و در ازای آنها مصرف مواد کمکی مثل آب، سبزی‌ها،‌ میوه و ماهی در احساس آرامش تاثیر مثبت زیادی دارند.
تحقیقات نشان داده‌اند 80 درصد افرادی که از این رژیم تبعیت کرده‌اند تغییرات رفتاری محسوسی‌داشته‌اند.متخصصان دانشگاه اکسفورد معتقدند مواد غذایی حتی بر رفتارهای ضد اجتماعی نیز موثرند.
آنها با بررسی 231 زندانی و کنترل رژیم غذایی آنها و اضافه کردن ویتامین های مختلف و مواد معدنی طی 9 ماه 377 درصد رفتارهای ضد قانون آنها را کاهش دادند اگر چه عوامل اقتصادی اجتماعی هم در افزایش جرایم بسیار حائز اهمیت است.
اما تحقیقات نشان می‌دهد با تغییرات شیوه تغذیه در انگلستان از سال 1950 تا به حال میزان جرایم 100 برابر افزایش داشته و دلیل آن محتوای کیفی کمتر مواد کنونی نسبت به 50 سال گذشته است.
غذاهایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر رفتار تاثیر گذارند : چربی باعث رخوت و سستی می‌شود. شکر باعث افزایش فعالیت موقت شده و کافئین به عنوان محرک عمل می‌کند. شیر هم باعث انواع مختلف حساسیت‌ها برای افرادی که تحمل لاکتوز را ندارند، میشود.منبع اصلی سالیسیلات گفته شد، اما جالب است بدانید آمین و آنیاز در تولید مخمرها یا شکستن پروتئین‌ها به وجود آمده و در پنیر به خصوص در پنیرهای مانده، شکلات، گوشتهای ترد و یا گوشتهای مانده، آبجو و مخمرهای مختلف و محصولات ترش شده ای مثل سویا سس، سرکه و بسیاری میوه‌ها مثل موز، آووکادو و گوجه فرنگی وجود دارند.
بنزوآت هم به طور طبیعی در بعضی میوه ها، سبزیها، ترد کننده‌ها، دانه‌ها، قهوه‌ها یا چای وجود دارند.
گلوتامیت هم به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مثل سوپ، سس، میان وعده‌ها و بخصوص غذاهای آسیایی در گوجه فرنگی، پنیر، قارچ، مخمرها و عصاره گوشت یافت می‌شود.در حال حاضر متخصصان تغذیهبا تحقیقات و بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که سلامت را باید در آشپزخانه جستجو کرد نه در قفسه‌های داروخانه‌ها.
منبع :آکا