همیشه احساس گرسنگی و نیاز به خوردن ناشی از کمبود انرژی بدن نیست و گاه عوامل دیگری می‌تواند باعث ایجاد این نیاز به خوردن در ما شوند. دقیقا به همین دلیل بعضی روزها خوردن وعده‌های اصلی برای ادامه روز کافی است، ولی بعضی وقت‌ها هم هرچقدر بخورید احساس سیری نمی‌کنید. دلایل مختلفی از جمله استرس، بی‌حوصلگی، ذائقه شخصی و حتی دیدن غذاهای خوشمزه در تلویزیون می‌توانند باعث تحریک ما به خوردن غذا شوند.

هفته ای دو کیلو وزن کم کنید !

تا کنون بیش از 3000 نفر با این رژیم غذایی وزن خود را کاهش داده اند. این رژیم برای هر فرد با توجه به ویژگی ها و شرایط بدنی شخصی می شود و می تواند یک بار برای همیشه مسئله لاغری و کاهش وزن را برای شما حل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه سبز رنگ زیر بزنید

مساله اصلی در این بین مصرف کالری‌های اضافی است که بعدا کار را برای کاهش وزن سخت‌تر می‌کند. پس اگر شما هم علاقمند به شناختن بهتر انواع گرسنگی، روش‌های ساده مقابله با آن‌ها و رسیدن راحت‌تر به وزن ایده‌آل هستید، با دکتر سلام همراه باشید.

1) گرسنگی واقعی

– این اصلی‌ترین نوع گرسنگی به ما اعلام می‌کند کی نیاز به خوردن غذا برای تامین انرژی داریم. این نوع گرسنگی علائمی مثل لرزش بدن به دلیل قند خون پایین، سردرد، انرژی کم و البته قار و قور شکم دارد. هر چند مقابله با این نوع گرسنگی ساده است، اما معمولا همه ما بدون آمادگی کافی با این نوع گرسنگی مواجه می‌شویم و اقدام به پرخوری یا خوردن غذاهای ناسالم می‌کنیم. بهتر است از پیش برای مقابله با این گرسنگی آماده باشید و میان‌ وعده‌ های سالم را در دسترس نگه دارید تا برای رفع گرسنگی مجبور به تغییر برنامه غذایی خود نشوید. گرسنگی خود را از 0 تا 10 درجه بندی کنید و از 0 تا 3 را با میان وعده، 3 تا 7 را با غذاهای سبک و 7 تا 10 را با یک وعده غذای کامل برطرف کنید.

در این باره بیشتر بخوانید: چه زمانی از روز رژیم‌ شما از همیشه آسیب‌ پذیرتر است؟

2) گرسنگی چشمی

– همان‌طور که نامش پیداست این نوع از گرسنگی تنها به دلیل دیدن خوراکی‌های جذاب، مثل یک پیتزای دست‌ نخورده روی میز همکارتان، بوجود می‌آید. این گرسنگی ریشه واقعی ندارد و بهترین راه مقابله با آن، مکث کردن است! بله، با ایجاد یک وقفه کوتاه شما عادت همیشگی خود برای خوردن این‌ طور خوراکی‌ها بدون فکر‌ کردن یا لذت‌ بردن را  برهم می‌زنید. پس از این وقفه کوتاه، می‌توانید تصمیم بگیرید که آن خوراکی را بخورید یا نه. در صورتی که تصمیم به خوردن آن خوراکی گرفتید، بدون احساس گناه این کار را بکنید، چون احساس گناه باعث تند خوردن غذا و سپس پرخوری برای فراموش‌ کردن آن حس می‌شود.

3) گرسنگی احساسی

– خوردن غذا از روی کسالت، بی‌برنامگی یا ناراحتی کاری است که همه ما انجام می‌دهیم. وقتی بدون هیچ هدفی تنها به دنبال چیزی برای خوردن هستید، به احتمال زیاد منشاء این گرسنگی نیاز بدن شما به غذا نیست.  برای این کار روش بخصوصی وجود ندارد و تنها باید خودتان را عادت بدهید که به‌ جای پرسیدن احوال یخچال سرتان را به کارهای دیگری گرم کنید. پیدا کردن دلیل اصلی این احساسات ناخوشایند روش بسیار بهتری برای کنترل این نوع گرسنگی است تا پرخوری بدون برنامه.

4) گرسنگی دهانی

– گاهی وقت‌ها تمایل ما به خوردن غذا بیشتر از آنکه ناشی از احساس ضعف باشد، به دلیل هوس کردن طعم، بافت یا دمای بخصوصی است که برخی غذاها دارند. این غذاها بیشتر از آنکه خاصیت سیرکنندگی داشته باشند، باعث رضایت خاطر روانی ما می‌شوند و بسته به ذائقه افراد می‌توانند متفاوت باشند. بعضی تنقلات ترد و گرم را دوست دارند و برخی دیگر از خوردن غذاهای نرم و سرد لذت می‌برند. بهترین روش برای مقابله با این نوع گرسنگی، شناختن سلیقه خودتان و تدارک دیدن میان‌ وعده‌های سالم و کم‌ کالری است که بتوانند هوس شما را برطرف کنند.

5) گرسنگی زمانی

– بسیاری از ما در طول روز وعده‌های غذایی را نه از سر نیاز بلکه از سر عادت در زمان‌های مشخص مصرف می‌کنیم. بهترین کار توجه به نیازهای واقعی بدنتان است، نه زمان صرف غذا. اگر در ساعت نهار واقعا گرسنه هستید، غذای خود را تا زمانی که احساس سیر شدن می‌کنید بخورید. اما اگر میلی به خوردن غذا ندارید، تنها به این دلیل که سایر همکارانتان مشغول خوردن نهار هستنند این کار را نکنید.

در این باره بیشتر بخوانید: گرسنگی در رژیم لاغری ممنوع !

6) گرسنگی فکری

– هر چند مغز بزرگ‌ترین مصرف‌ کننده انرژی بدن محسوب می‌شود، اما احساس گرسنگی نمی‌کند و منظور ما از گرسنگی فکری نرسیدن قند کافی به سلول‌های مغزی نیست. منظور از گرسنگی فکری، زمانی است که بدون احساس خستگی یا گرسنگی نیاز به خوردن غذا دارید. بهترین روش برای مقابله با این نوع گرسنگی، پرسیدن این سوال از خودتان است که چرا من باید الان غذا بخورم؟ اگر با خودتان صادق باشید، ممکن است به این نتیجه برسید که برای عقب انداختن کارهای ضروری یا یک استراحت کوتاه از کار به دنبال خوردن غذا هستید. در این صورت می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید که واقعا باید غذا بخورید یا آن که به کارهای مهم‌تر خود رسیدگی کنید.

7) گرسنگی مهمانی

– صرف غذا با خانواده یا دوستان در یک مهمانی یا رستوران چیز بدی نیست و در واقع نشان‌ دهنده قدرت فوق‌ العاده غذا در ایجاد ارتباط بین انسان‌ها است. این موضوع تنها وقتی مشکل‌ ساز می‌شود که رفتن به رستوران یا صرف یک وعده غذای مفصل تبدیل به تنها راه شما برای جشن‌ گرفتن موفقیت‌ها و شادی‌های زندگی شود. حضور در کنار افراد دیگر همچنین معمولا باعث تحریک اشتهاء ما هم می‌شود و به همین سادگی ممکن است مقدار زیادی کالری اضافی وارد بدنتان کنید. بهترین راه، تغییر عادت‌های خودتان است. این بار می‌توانید به جای جشن‌ گرفتن در یک رستوران یا کافه، با دوست خود پیاده‌روی کنید.

تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

منبع: دکتر سلام