آب خوردن

آیا تا به حال این سوال را از خود پرسیدید که در روز بدن شما به چه مقدار آب نیاز دارد؟ بعضی از افراد می گویند که روزانه بدن انسان به 8 لیوان آب در روز نیاز دارد و برخی دیگر می گویند که بیش از 8 لیوان و برخی دیگر کمتر از 8 لیوان بدنشان به نوشیدن آب نیازمند است.

با پول یک پیتزا لاغر شو

به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.
پشتیبانی و مشاور رایگان
کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت

آنچه در این زمینه مسجّل است اینکه مقدار زیاد آب می‌تواند به بدن شما آسیب برساند و همین‌طور مقدار کم مصرف آب در روز نیز می‌تواند آسیب‌زا باشد.

نمک هم یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است اما در حال حاضر مصرف نمک که خصوصاً در غذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، در کشور ما بالا است.

مصرف زیاد نمک و غذاهای شور، یکی از عوامل موثر در افزایش فشار خون و بروز بیماری های قلبی و عروقی است.

در این فرصت برای آشنایی هر چه بیشتر با الگوی صحیح مصرف آب و نمک در زندگی گفتگویی را با “دکتر مریم یاوری- متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان” انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

اهمیت تنظیم مقدار صحیح دریافت آب و نمک در بدن چیست؟

آب حدود ۶۰ درصد وزن بدن ما را تشکیل می دهد و نقش مهمی در حفظ تعادل مواد در بدن دارد.

آب برای هضم و جذب مواد، دفع مواد زائد وحتی عملکرد های مناسب در سطح سلولی اهمیت دارد، بنابراین برای دریافت مناسب آب هم در طب رایج و هم در طب سنتی بسیار تاکید داریم.

برای دریافت نمک هم باید گفت، نمک از مهمترین املاحی است که در خوراک روزانه استفاده می شود و برای سوخت و ساز در بدن، برای جابه جایی پیام های عصبی، برای عملکرد درست ماهیچه ها نقش مهمی دارد وازسوی دیگر اگر نمک به مقدار زیاد مصرف شود، خطرناک است.

از این رو در تنظیم مقدار استفاده از نمک نیز هم در طب رایج و هم در طب سنتی بسیار تاکید می شود.

طب سنتی ایران نوشیدن آب سرد را توصیه می کند یا آب گرم؟

آب از دید طب سنتی مزاج سرد و تر دارد؛ درطب سنتی گفته می شود که آب باید به اندازه نیاز بدن مصرف شود که این نیاز در هر فرد بر اساس سن، مزاج و شرایط بدنی افراد مقدار متفاوتی است، بنابراین نمی توانیم برای مقدار مصرف آب دستور واحدی را به همه افراد بدهیم، اما می توان گفت افراد زمانی که واقعاً تشنه می شوند باید آب بنوشند.

نوشیدن آب اضافی در زمانی که افراد تشنگی ندارند باعث تغییر مزاج در افراد و اختلال در دستگاه های گوارشی بدن می شود.

در طب سنتی ایران دمای آبی که نوشیده می شود نقش مهمی در بدن دارد.

آب سرد باعث تقویت معده و افزایش اشتها می شود اما بیماری های سوءمزاجی را تشدید می کند و مانع خروج خلط از مجاری تنفسی شود؛ یا آب گرم و ولرم به کارکردن شکم کمک می کند اما استفاده بلند مدت از آب گرم از دیدگاه طب سنتی معده را ضعیف و باعث بی اشتهایی می شود.

آبی که می نوشیم باید کمی سرد باشد تا خاصیت دارویی پیدا نکند.

نوشیدن آب

چه زمان هایی برای آشامیدن آب مناسب است؟

از دیدگاه طب سنتی گفته می شود باید از مصرف آب در حالت ناشتا و با معده خالی پرهیز کرد زیرا در این حالت نوشیدن آب می تواند به اعضای بدن آسیب بزند.

حین مصرف غذا، بلافاصله بعد از مصرف غذا، پس از حمام و پس از مصرف میوه های آبدار زمان هایی است که آشامیدن آب توصیه نمی شود و افراد باید کمی تشنگی را تحمل کنند، در غیر اینصورت تعادل سیستم بدن به هم می ریزد و در طولانی مدت باعث به وجود آمدن عوارض در بدن شود.

گفته می شود هنگام ناشتا، نوشیدن یک لیوان آب ولرم با آبلیمو برای لاغر شدن مفید است، آیا شما تأیید می کنید؟

ممکن است این رژیم به تدریج به کاهش وزن کمک کند اما رژیم بدون عارضه ای نیست و روش های مناسب تری برای کاهش وزن داریم که برای حفظ سلامتی مشکل ساز نیستند.

توصیه علم پزشکی امروز درباره مقدار مناسب آب برای بدن چیست؟

در علم پزشکی امروز در چندین مطالعه اثرات مفید آب برای کاهش برخی از بیماری ها مثل بیماری های سیستم ادراری، یبوست، میگرن، آسم، سرطان های دستگاه گوارش و بیماری های رگ های قلبی نشان داده شده است.

قبلا گفته می شد همه افراد به طور متوسط روزانه ۸ لیوان آب بنوشند که دریافت آب کافی را برای بدن داشته باشند، اما بعد با توجه به اینکه دریافت زیاد آب هم می تواند باعث ایجاد عارضه در بدن شود، این توصیه را مورد شک قرار دادند و اعلام شد تشنگی باید راهنمای اصلی برای مصرف آب در افراد باشد.

افرادی که در حالت سلامت هستند ممکن است ساعت ها آب ننوشند، لذا در پزشکی رایج هم گفته می شود که افراد باید بر اساس تشنگی آب بنوشند.

مقدار مناسب نمک دریافتی برای بدن چه میزان است؟

نمک در طب سنتی ماده با ارزشی است که رطوبت های بدن را خشک می کند و مواد نامناسب را از بدن خارج می کند.

مصرف نمک به هضم غذا کمک کند و برخی از گرفتگی ها را رفع می نماید.

مزاج نمک گرم و خشک است و نمک در فرم غیرخوراکی برای درمان بسیاری از بیماری ها به عنوان دارو استفاده می شود.

مقدار نمک بر اساس مزاج، سن فرد، وضعیت سلامتی و بیماری، فصل و مکان تعیین می شود و مقدار مشخص اعلام نمی کنیم، اما به عنوان توصیه کلی مصرف زیاد نمک و مداومت بر غذاهای شور باعث می شود که مزاج فرد به سمت خشکی برود و برخی عوارض در بدن ایجاد شود.

البته افرادی که غذاهای بی نمک را برای مدت طولانی استفاده کنند، این هم بر اساس طب سنتی باعث از دست رفتن اشتها و باعث ایجاد سستی در بدن آنها می شود؛ بنابراین اگر فرد بیماری خاصی نداشته باشد، حذف نمک از برنامه غذایی توصیه نمی شود و در طب سنتی بر مصرف نمک در حد متعادل تاکید داریم.

منبع: ایمنا