دوران پیش دبستانی اغلب دوران دشوار برای والدین است چرا که آنها نگران کم شدن اشتهای کودک خود هستند. باید به خاطر داشت که جدال بر سر غذا خوردن کودک جدالی بی حاصل است. هیچ کودکی را نمی‌توان به زور وادار به غذا خوردن کرد. کافی است پدر و مادر به خاطر داشته باشند که این دوره بخشی از سیر تکاملی کودک بوده و گذرا است. در این مطلب از دکتر سلام نکاتی راجع به اصول تغذیه دانش آموزان پیش دبستانی در اختیار شما قرار می‌دهیم با دکتر سلام همراه باشید.

هفته ای دو کیلو وزن کم کنید !

تا کنون بیش از 3000 نفر با این رژیم غذایی وزن خود را کاهش داده اند. این رژیم برای هر فرد با توجه به ویژگی ها و شرایط بدنی شخصی می شود و می تواند یک بار برای همیشه مسئله لاغری و کاهش وزن را برای شما حل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه سبز رنگ زیر بزنید

صبحانه

– خوردن صبحانه برای کودکی که آماده‌ی رفتن به پیش دبستانی می‌شود، بسیار مهم است. مصرف صبحانه به کودکان کمک می‌کند تا فراگیری بهتری داشته باشند.

– بچه‌ی صبحانه نخورده در ساعت 9 الی 10 صبح به میزان قابل توجهی دچار افت قند خون می‌شود. استعداد یادگیری او به ویژه در درس هایی که به تفکر و اندیشه نیاز دارند کاهش می‌یابد. چنین دانش آموزی ممکن است دچار افت تحصیلی و بیزاری از پیش دبستانی نیز بشود.

میان وعده

– باید ماده‌ی غذایی مناسبی را برای میان وعده‌ی کودک انتخاب کنیم. این ماده باید:

1) ارزش غذایی کافی داشته باشد و رضایت بچه را تامین کند.

2) بد آموزی نداشته باشد.

3) از نظر بهداشتی ایمن باشد.

4) با بودجه اکثریت خانواده ها تناسب داشته باشد.

نکته حائز اهمیت دیگر آن است که غذای تهیه شده توسط مادر، نه تنها سالم تر است، بلکه انتقال دهنده مهر مادری نیز هست.

از جمله عناصر و مواد مورد نیاز کودک در این سنین که باید به آن توجه شود، عبارت اند از:

آهن

– کودکان به علت رشد سریع همراه با افزایش هموگلوبین و میزان کل آهن بدن، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن قرار دارند.

توانایی یادگیری در کودکان مبتلا به کمبود آهن کاهش می‌یابد و کم خونی سبب کاهش توانایی این کودکان می‌شود، چرا که اکسیژن کمتری به سلول ها می‌رسد.

کلسیم

– برای تشکیل مواد معدنی، مینرالیزاسیون و رشد بافت استخوانی در کودکان لازم است و باید به مقدار کافی در برنامه ی غذایی وجود داشته باشد. جذب کلسیم به عواملی مثل میزان پروتئین، ویتامین د فسفات بستگی دارد. کودکان به ازای هر کیلو گرم وزن بدن، 4-2 بار بیشتر از بزرگسالان به کلسیم نیاز دارند
شیر و فرآورده های لبنی، منابع اصلی کلسیم هستند..

پنیر نیز غذای مناسبی برای افزایش هوش دانش آموزان است، البته بهتر است پنیر را شب مصرف کرد، یا صبح ها به همراه گردو و بادام استفاه کنید، زیرا مصرف پنیر به تنهایی در صبح عکس العمل های عصبی را قدری کند می‌کند؛ این امر به دلیل تغییر نسبت کلسیم به فسفر یونیزه در پنیر است.

ویتامین D

– برای جذب کلسیم و رسوب آن در استخوان‌ها مورد نیاز است. چون این ماده از تاثیر آفتاب بر بافت های زیر پوستی به دست می‌آید، میزان مورد احتیاج رژیم غذایی بسته به موقعیت جغرافیایی فرد و مدت زمانی که در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، متفاوت است.

روی

کمبود روی سبب اختلال در رشد، كاهش اشتها و كاهش حس چشايی می‌شود. بهترین منابع روی: گوشت و غذاهای دریایی هستند.

ید

– کمبود ید موجب کند ذهنی، کاهش آموزش پذیری و ضعف توانایی جسمی افراد می‌شود که این مشکل با مصرف نمک یددار در رژیم غذایی تا حدودی برطرف می‌شود.

فیبر

– یکی دیگر از مشکلات تغذیه ای دانش آموزان، کمبود فيبر و سبوس غلات و … است. برای رفع این مشکل لازم است از سبزی ها و میوه ها در رژیم غذایی بیشتر استفاده شود. همچنین بچه ها را به مصرف غلات سبوس دار تشویق کرد.

رفتار غذا خوردن

– در این سنین اعضای خانواده نقش مهمی در تعیین نگرش بچه ها در انتخاب غذاها دارند. والدین باید سعی کنند افراد خانواده با هم و در یک زمان غذا بخورند، زیرا این عمل نقش مثبتی در کیفیت غذا خوردن بچه ها دارد.

هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.


مطالب مرتبط: تغذیه دانش آموزان

بد غذایی ها و عادات غذایی غلط در کودکان پیش دبستانی