نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله “اپیدمیولوژی و جامعه بهداشت” نشان می دهد که ما باید حداقل 7 واحد در روز میوه جات و سبزیجات بخوریم. توصیه ها برای این نتیجه در کشورها مختلف است و از کشوری به کشور دیگر فرق می کند. به طور مثال در امریکا «میوه ها و سبزیجات مهم تر هستند»، یک پیام کلیدی است؛ در حالی که در استرالیا شعاری تصویب شده است به نام «برو به سمت 5+2» که باعث می شود مردم در روز حداقل 5 واحد سبزیجات و 2 قطعه میوه بخورند.
در انگلستان، جایی که مطالعه جدیدی توسط محققان دانشگاه کالج لندن UCL انجام شده است، وزارت بهداشت توصیه به مصرف «5 بار در روز» می کند. اما یافته های مطالعات جدید بسیار متقاعد کننده است، به طوری که نویسندگان از وزارت بهداشت بریتانیا، درخواست کرده اند تا در توصیه خود یعنی 5 واحد میوه و سبزیجات در روز، تجدید نظر کند.

دکتر اونیولولا اویبود، مدیر گروه اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی UCL می گوید: همه ما می دانیم که خوردن میوه ها و سبزیجات سالم است؛ اما اندازه این اثر متزلزل است. وی و تیم همراهش، اطلاعات شیوه زندگی سالانه سلامت ملی برای انگلستان را در بین سالهای 2008-2005 تجزیه و تحلیل کردند. این اطلاعات از بیش از 65000 نفر به طور تصادفی با میانگین سن 35 سال و بالاتر در یک مطالعه گرفته شده بود. به طور متوسط، پاسخ دهندگان این تحقیق گزارش کردند که در روز کمتر از چهار بار از میوه ها و سبزیجات استفاده می کنند. در طول دوره این مطالعه، تعداد 4399 نفر از افراد مورد مطالعه یعنی 7/6 درصد از آنها فوت کرده بودند.

1- هفت واحد میوه و سبزی در روز منجر به کاهش مرگ 42 درصدی شد

محققان بر روی چگونگی تاثیر مصرف میوه ها و سبزیجات و پاسخ مخاطبان، در مورد ریسک مرگ تحقیق کردند. آنها در یافتند که افرادی که هر روز حداقل 7 واحد میوه و سبزی مصرف می کردند، دارای 43 درصد کاهش ریسک مرگ به هر دلیلی بودند. گروهی که 7 نوبت در روز مصرف میوه و سبزی داشتند، 31 درصد ریسک مرگ در اثر بیماری های قلبی داشتند و خطر ابتلا به سرطان نیز در آنها 25 درصد کمتر بود.

به نظر می رسد که سبزیجات دارای مزایای حفاظتی بیشتری نسبت به میوه ها هستند. خوردن 3-2 نوبت سبزیجات در روز با کاهش خطر مرگ و میر 19 درصدی همراه بود، در حالی که مصرف همان تعداد واحد از میوه جات، تنها کاهش خطر مرگ 10 درصدی را به همراه داشت. محققان دریافتند که مزایای حفاظتی میوه ها، در مورد میوه های تازه و خشک شده گسترده می باشد، نه میوه های یخ زده و یا کنسرو شده آن ها. در واقع این دو نوع آخر، یعنی میوه های یخ زده و کنسروی خطر مرگ را به صورت هشدار 17 درصدی افزایش می دهد. محققان فرض می کنند که قند اضافه شده به میوه های پردازش شده، در واقع عامل خطر پشت پرده آن است. این مطالعه همچنین هیچ مزیت قابل توجهی را از آب میوه نشان نداد.

دکتر اویبود به خبرگزاری «پزشکی امروز» گفت: من مطمئن نیستم که چرا هیچ مزیت مستقیمی در آب میوه یافت نشد. مطمئنا آب میوه پر از مواد مغذی است، و درحال حاضر در انگلستان، ما توصیه می کنیم که می توانیم یک بخش از آب میوه را به عنوان یک واحد از 5 واحد میوه و سبزی در روز محاسبه کنیم.

کارشناسان دیگر، اظهار کرده اند که به علت فقدان فیبر و محتوای قند بالا در آب میوه، دیگر نباید آن را سالم در نظر گرفت. نتایج ما نشان می دهد که آب میوه، همان مزایای میوه تازه و خشک شده را ارائه نمی دهد، و این می تواند این باور را ایجاد کند که چرا نباید به عنوان یک بخش از پنج بخش میوه و سبزی روزانه به آن توجه کرد. در نتیجه دکتر اویبود استدلال می کند که در دستورالعمل پنج بار در روز کشور انگلستان، که شامل میوه های کنسرو شده و اسموتی ها به عنوان یک جزء معتبر از رژیم غذایی نیز می شود، باید تجدید نظر شود.

هفته ای دو کیلو وزن کم کنید !

تا کنون بیش از 3000 نفر با این رژیم غذایی وزن خود را کاهش داده اند. این رژیم برای هر فرد با توجه به ویژگی ها و شرایط بدنی شخصی می شود و می تواند یک بار برای همیشه مسئله لاغری و کاهش وزن را برای شما حل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه سبز رنگ زیر بزنید

2- چگونه تغییرات سیاسی می تواند ما را تشویق به خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر کند؟

دکتر اویبود می گوید: با این حال، دستور العمل استرالیا یا «برو به سمت5+2» ممکن است در انگلستان موثر نباشد. در حال حاضر اکثر بزرگسالان بریتانیا، از دستورالعمل 5 بار در روز توصیه شده در کشور، پیروی نکرده و کمتر از این میزان میوه و سبزی می خورند. وی برخی از سیاست های دیگر که دولت محلی و دولت ملی می توانند برای افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات استفاده کنند، را شناسایی می کند:

– تلاش برای اطمینان از دسترسی به میوه ها و سبزیجات. (دکتر اویبود می گوید: گاهی اوقات چند مغازه فروش محصولات تازه در مناطق محروم، که به اصطلاح «بیابان مواد غذایی» نامیده می شود، یکی از این تلاش ها می باشد).
– کار با خرده فروشان؛ به طوری که میوه جات و سبزیجات ارزان تر در درسترس و در معرض نمایش باشد.
– مقررات و یا نظارت بر قرارداد های مواد غذایی مدارس؛ برای اطمینان از این که کودکان در معرض استفاده از میوه جات و سبزیجات قرار می گیرند.
– تنظیم یا نظارت بر قراردادهای غذا در محل کار.
– مذاکره با فروشندگان و ارائه دهندگان فست فود ها، به این عنوان که با هر وعده غذایی به طور استاندارد یک قطعه میوه نیز ارائه کنند. دکتر اویبود می گوید: من یک کارشناس سیاسی نیستم، اما می دانم که آموزش بهداشت به دنبال افرادی است که پیش از این مراقبت های خوبی از سلامت خود داشته اند.

افرادی که بیشتر آسیب پذیرند، اغلب محروم هستند و بیشتر در معرض خطر هستند،حتی اگر دولت پیام خود را به 7 وعده مصرف میوه و سبزی روزانه تغییر دهد، احتمالا کمتر از 5 وعده در روز می خورند و بیشتر نیز نخواهند خورد. اخیرا خبرگزاری “پزشکی امروز”، گزارش داده است که تحقیقات نشان می دهد که دستور العمل وزارت بهداشت در مورد نهار مدارس، به روز شده و باعث افزایش قابل توجه مصرف میوه و سبزیجات در دانشجویان امریکایی شده است.


در این باره بیشتر بخوانید: آشنایی با میوه های ضد سرطانی


برگردان: سیما آزاد فلاح

هرگونه کپی برداری با ذکر نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.