صمیمی شدن در محیط کاری

 

اگر می خواهید به محبوبیت در محل کارتان دست پیدا کنید و میان همکاران و مدیران کارمندی نمونه و ممتاز شوید باید از برخی اصول روانشناسی پیروی کنید تا بتوانید در دل دیگر همکاران برای خود جایی باز کنید. همیاری و کمک دو‌جانبه، روحیه شکرگزاری و سپاس و مهربانی و صمیمیت شما را در رسیدن به مؤفقیت‌های کاری کمک خواهند کرد.

مهربانی و صمیمیت را در زندگی کاری خود نهادینه‌ کنید صمیمیت و خیرخواهی، تا زمانی‌که در عمل دیده‌نشود، بی‌فایده ‌خواهد ‌بود. پس لازم است که این خصوصیات با اعمال و رفتار شما عجین ‌شوند. مهربانی، خصلت عجیب و غریبی نیست و در حقیقت همان رفتارهای به ظاهر ساده‌ای است که اغلب زیر فشار کارهای روزانه از یاد ‌می‌رود. صمیمیت در محیط کار معمولا با ادب، خوش‌رفتاری و آداب‌شناسی شکل‌می‌گیرد و در کل خصیصه‌ای است که از همان بدو جوانی در وجود هر فردی وجود ‌دارد. اگر می‌خواهید که این صمیمیت و مهربانی را در محیط کاری خود گسترش‌دهید، باید یک داوطلب پیدا‌کنید و چه داوطلبی بهتر از خودتان! پس دست ‌به ‌کار ‌شوید! برای مهربانی‌کردن،‌ در انتظار مهربانی از جانب کسی نباشید،‌ بلکه خودتان مهربان باشید تا مهربانی و صمیمیت دیگران را به سوی خود جلب‌کنید. اگر تمام افرادی که در یک محیط با هم کار ‌می‌کنند، یک چنین دیدگاهی نسبت به مهربانی داشته ‌باشند، ناخودآگاه یک موج مثبت شکل‌می‌گیرد و در همه جا گسترش‌می‌یابد

۲. برای کاری که انجام ‌می‌دهید،‌ هدف قائل ‌شوید تمام همکاران در رسیدن به این هدف نقش خواهند داشت. برای رسیدن به هدف نهایی در یک مجموعه کاری، یک عامل بسیار مهم وجودارد و آن، ارزش‌دادن به مفاهیم شور و اشتیاق و نیز برانگیختن آن‌ دو، در این محیط است. زمانی‌که هر فردی به اهمیت نقش خود در یک مجموعه پی‌می‌برد، بدون‌شک وظایف خود را بهتر انجام‌ می‌دهد. به همین دلیل تبادل اطلاعات در محیط کاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین نه تنها مدیران،‌ بلکه همکاران نیز باید یک چنین روحیه‌ای نسبت به یکدیگر داشته‌ باشند و با کارآموزان و افراد تازه‌وارد، به بهترین شکل ممکن برخورد ‌کنند

صمیمی شدن در محیط کاری

۳. روحیه شکرگزاری و سپاس را در خود تقویت‌کنید روانشناسان معتقدند که امروزه مدیریت مجموعه‌های کاری باید به سمت یک مدیریت دوستانه و محبت‌آمیز سوق‌ داده‌ شود. بدون شک اگر چنین خصوصیتی در یک محیط کاری نهادینه ‌شود، هم سلامت روانی و جسمی کارکنان تضمین‌ می‌شود و هم توسعه و پیشرفت آن مجموعه. همواره سعی‌کنید دیدی مثبت نسبت به اعمال همکاران خود داشته‌ باشید و اگر در حق شما لطفی کردند، از آن‌ها سپاسگزار باشید. اگر کارمند یک مجموعه اداری هستید،‌ می‌توانید مراتب سپاس و قدردانی خود را به مقام مدیریت مجموعه ابراز نمایید. شاید این موضوع خیلی مرسوم نباشد چون معمولاً این مقام ارشد است که از کارکنان خود قدردانی ‌می‌کند ولی چه اشکالی دارد، این‌بار شما سنت‌شکن باشید و همواره به یاد داشته‌ باشید که ما همگی انسانیم و سپاسگزاری و تحسین را دوست ‌داریم

۴. برای همیاری و کمک دو‌جانبه در محیط کاری، ارزش قائل ‌شوید اگر یکی از همکارانتان با مشکل کاری برخورد کرد،‌ با دلگرمی و تشویق، به او جرأت و روحیه بدهید. یادتان باشد که این بهترین فرصت است تا به او نشان‌دهید در کنارش هستید، به او و به توانایی‌هایش اطمینان‌دارید و از همه مهمتر اینکه، او ‌می‌تواند روی شما و کمکتان حساب ویژه‌ای باز کند. دلگرمی‌ها و تشویق‌ها در محیط‌های کاری معجزه‌ می‌کند، به افراد اعتماد به‌ نفس می‌دهد و در کاهش استرس نقش مهمی ایفا‌ می‌کند. بنابراین این دو رفتار را از یکدیگر دریغ‌نکنید!

صمیمی شدن در محیط کاری

۵. در محیط کار، دور توهین و تحقیر را یک خط قرمز پررنگ بکشید و در عوض با یکدیگر مدارا ‌کنید توهین که بصورت زبانی، با یک سکوت ، با یک نگاه و یا با بی اعتنایی ابراز ‌می‌شود، منشأ سرخوردگی و شکست است. بنابراین بهتر است که از آن، بویژه در محیط‌های کاری، اجتناب‌کنید و بالعکس به همه احترام‌ بگذارید و همواره به‌خاطر داشته ‌باشید که همه انسان‌ها تشنه توجه و احترام‌ هستند. برای این منظور، شما می‌توانید در سلام‌کردن به همکارانتان پیش‌قدم‌شوید و یا مثلاً نسبت به مؤفقیت‌های کاری و خانوادگی آنها بی‌تفاوت نباشید. حتی می‌توانید راز مؤفقیت‌های خود را با آن‌ها درمیان بگذارید و از تجارب خود صحبت‌کنید.

سلامتیسم