meta-bolik

محققان  نتایج حاصل از یک تحقیق در مقیاس بزرگ  را درمورد استفاده از بزاق به عنوان یک ابزار برای ارزیابی و بررسی دیابت در بچه های در معرض خطر منتشر کردند. پژوهشگران متوجه   تغییربسیار زیاد بیومارکرهای موجود در بزاق بچه های دارای اضافه وزن  شدند. با بکارگیری از این شیوه  غیرتهاجمی پژوهشگران امیدوارند شیوه غربالگری ساده ای را برای ارزیابی افراد درمعرض خطر دیابت نوع 2 کشف کنند. این پژوهش گام اول برای کشف  استراتژیهای زود هنگام ارزیابی و پیشگیری است.

در سراسر دنیا، چاقی و بیماریهای مرتبط با آن به یک نگرانی عمده ی بهداشتی  تبدیل شده است. اخیراً  دیابت به عنوان هشتمین علت مرگ در آمریکا معرفی گردید. از سوی دیگر، شیوع چاقی درمیان کودکان  نیز رو به افزایش نهاده است. با این وجود درباره ی ارتباط بین چاقی دوران کودکی و سندرم  متابولیک  و شروع این بیماری های متابولیک در بلوغ اطلاعات زیادی در دسترس نیست.

دکتر  Max Goodsonمی گوید:علاوه براین ، هنوز مشخص نیست که اقدامات  پیشگیرانه  درکودکی می تواند پیشرفت بیماری را کند نماید اما اهمیت پیشگیری مشهود است و برای پیشگیری صحیح تمرکز بر کودکان  ضروری است.

او می افزاید: این مطالعه بسیار هیجان انگیز است زیرا روشهای غیرتهاجمی دربرخورد با کودکان  بسیار حیاتی است تشخیص از طریق  بزاق یک جایگزین  قابل قبول تر است و می تواند  الگوی جدیدی را برای پژوهش  در زمینه ی پیشگیری از بیماریها بوجود آورد.

نتایج این مطالعه ، با نام تجزیه و تحلیل نشانگر  بزاقی  در خطر ابتلا به بیماری متابولیک  در کودکان  درمجله ی PLOS ONEمنتشر گردید.

این گروه از محققان تفاوت های متابولیک در 744 کودک  یازده ساله که متشکل از افراد  با وزن طبیعی ، کم وزن، دارای اضافه وزن و چاق بودند را ارزیابی کردند. نمونه ی بزاق این کودکان  درحالت ناشتا گرفته شد و برای20 نشانگر زیستی آنالیز گردید. چهار نشانگر زیستی در بزاق با افزایش چاقی درکودکان تغییر قابل توجهی کرده بود: انسولین، پروتئین واکنشی Cیا CRP، ادیپونکتین و لپتین. این نتایج نشان می دهد  که چاقی میتواند از طریق غلظت نشانگرهای بزاق مشخص و طبقه بندی شود. با استفاده از این نشانگرهای نسبتاً غیر تهاجمی به خصوص در مطالعات  طولی  می توان ابتلا به بیماریهای متابولیک  در کودکان را بررسی و مداخلات درمانی برای ابداع استراتژیهای پیشگیرانه را ارزیابی کرد.

منبع-http://diabetestma.org