اصول مهم برای کنار گذاشتن سیگار

برای ترک سیگار باید ابتدا به رعایت چند اصل مهم بپردازید. ترک سیگار بسیار سخت و دشوار می باشد ولی امکان پذیر است. سعی کنید با خوردنی های ضد سیگار آشنا شوید و برخی فعالیت های موثر و کمک کننده در این زمینه را در پیش بگیرید. در این بخش به ده اصل مهم در این زمینه اشاره کنیم.

رژیم شوک نوروزی !

فرصت استثنایی کاهش وزن برای نوروز تنظیم رژیم اختصاصی با توجه به علایق غذایی و مزاح شما لاغری تضمینی و اصولی برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی دکمه زیر کلیک کنید

ترک سیگار نیازی به آدامس ترک سیگار، قرص نیکوتین و الکترواسموک ندارد.با انجام اقدامات زیر به راحتی می‌توانید عادت سیگار کشیدن را کنار گذارید.

این نکته‌ی مهم را به خاطر داشته باشید که نه شما و نه هیچ سیگاری دیگری به هنگام تولد این مشکل را نداشته است. شما با صرف وقت و انرژی و هزینه، این اعتیاد را پیدا کرده‌اید. سپس همین گونه نیز باید آن را کنار بگذارید.

چرا ترک سیگار تا این اندازه دشوار است؟

دلایل زیادی برای این امر وجود دارد که همگی زیر مجموعه‌ی یکی از این دو مقوله‌ی ساده هستند: یکی این که شرکت‌های فعال در زمینه تنباکو سرمایه‌ی هنگفتی را صرف می‌کنند تا بازار‌های تقاضای سیگار را گرم کنند و دیگر این که نیکوتین به شدت اعتیاد آور است. ترکیب این دو عامل عادتی را پدید می‌آورد که هم ذهن و هم جسم را به شدت معتاد می‌کند. هر چند شکستن این عادت، ترس‌آور و چالش‌برانگیز است اما، غیر ممکن نیست.

اصول مهم برای کنار گذاشتن سیگار

با ترک سیگار، چه چیزی به دست می‌آورید؟

در یک کلمه همه چیز. با این کار احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را که ریشه در سیگار کشیدن دارند و اغلب کشنده‌اند، به گونه‌ای چشم‌گیر پایین می‌آید و در نتیجه بیشتر و بهتر زندگی می‌کنید.

دوباره بازی را از سر بگیرید. تقریبا 75 درصد سیگاری‌هایی که تصمیم به ترک دارند، پس از چند بار تلاش پیروز می‌شوند. اما هر بار که در برابر وسوسه‌ سیگار سر فرود می‌آورند، اعتماد به نفس آنها خدشه‌دار می‌شود و همین رگه‌های ضعف سبب بازگشت کامل اعتیاد می‌شود. بنابراین باید خود را بابت این ندانم‌کاری‌ها، حالا هرچند بار هم که پیش‌آید، ببخشید و برنامه ترک را از سر بگیرید.

به کوشش خود برای ترک، نه نمره خوب بدهید، نه نمره بد. بر پایه‌ی گزارش مراکز کنترل بیماری، سالانه 40 درصد از جمعیت امریکا به ترک سیگار همت می‌گمارند اما از هر 10 نفر تنها یک نفر در همان بار نخست می‌تواند برای همیشه ترک کند و علت پایین بودن این آمار روشن است: ترک سیگار، سخت است! متاسفانه کسانی که به تازگی سیگار را کنار گذاشته‌اند با قرار دادن خود در گروه برنده یا بازنده کار را دشوارتر می‌کنند.

ذهن‌تان را از سیگار به سویی دیگر هدایت کنید. یکی از شیوه‌های کاهش تنش‌های مربوط به سیگار و نیکوتین، فضا سازی ذهنی صوتی است. در این شیوه‌ی تنش زدایی، تصویرهایی آرام بخش توصیف می‌شوند و شما با چشمان بسته در حالی که نفس‌هایی عمیق می‌کشید به این توصیف‌ها گوش می‌دهید و آنها را مجسم می‌کنید.

دنبال خوراکی‌های ضد سیگار باشید. هنگامی که سیگاری بودید سراغ غذاها و نوشیدنی‌هایی می‌رفتید که لذت سیگار را دوچندان می‌کردند. اما اکنون که سیگار را کنار گذاشته‌اید باید کاملا برعکس عمل کنید. هر گاه هوس سیگار کردید از خود بپرسید: چه می‌توانم بخوریم یا بنوشم که مرا از سیگار زده کند؟

اصول مهم برای کنار گذاشتن سیگار

با افزودن آنتی‌اکسیدان به رژیم غذایی خود، به جنگ رادیکال‌های آزاد بروید. بدن در پاسخ به رژیم غذایی و سوخت‌وسازی که در آن صورت می‌گیرد، به میزان عادی ملکول مضر تولید می‌کند. حال آن‌که با کشیدن سیگار، این میزان افزایش می‌یابد و فرد دچار پیری زودرس، ناراحتی قلبی و ریوی و سرطان می‌شود. آنتی‌اکسیدان رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگون را کاهش می‌دهد. مواد غذایی سرشار از ویتامین A , B , C مانند مرکبات رادیکال‌های آزاد را به دام می‌اندازد.

اگر از جانشین‌های نیکوتین استفاده می‌کنید، از نوشیدن مایعات اسیدی بپرهیزید. جانشین‌های نیکوتین برای کسانی که روزانه بیش از یک پاکت سیگار می‌کشند، بیشترین کارآیی را دارد. با خوردن آشامیدنی‌های ناسالم و نوشیدنی‌های اسیدی مانند: قهوه و نوشابه، مانع از جذب نیکوتین موجود در محصولات جانشین نیکوتین می‌شوند.

در چند هفته‌ی اول پس از ترک، انتظار چندانی نداشته باشید. در چند روز یا هفته‌ی اول پس از ترک، هیچ فایده‌ای ندارد که بخواهید تظاهر کنید مشکلی ندارید، زیرا بی‌شک با فشارهای روانی و جسمی متعددی روبه‌رو خواهید بود.

هرگاه تردید به سراغتان آمد با خود تکرار کنید من غیرسیگاری هستم. یکی از بهترین شیوه‌های آماده شدن برای ترک سیگار این ست که در ذهن‌تان جا بیندازید غیر سیگاری هستید، حتی پیش از آنکه ترک کرده باشید. به این ترتیب یک قالب فکری قوی به ذهن‌تان می‌دهید.

به دنبال درمان افسردگی و خشم خود باشید. با تحقیقی که در مورد مردان و زنان سیگاری صورت گرفت، معلوم شد که 61 درصد از زنان و 55 درصد از مردان از این نگرانند که چگونه بدون سیگار، تنش و حالت‌های عصبی خود را مهار کنند. پنهان کردن و نادیده گرفتن خشم، تنش یا افسردگی، پیروزی در ترک سیگار را به خطر می‌اندازد.

به یک گروه ترک سیگار بپیوندید. برخی افراد به تنهایی نمی‌توانند سیگار را ترک کنند. اگر شما هم از این دسته هستید به دنبال دوره‌های ترک سیگار گروهی باشید. این دوره‌ها به شکل‌های گوناگون عمومی، نیمه‌خصوصی و خصوصی وجود دارند و با استفاده از تعامل بین فردی، کتاب، دی وی دی، دارو و جایگزین‌هایی برای نیکوتین، شانس فرد را برای ترک کردن و پاک‌ماندن دوچندان می‌کند.