یک پژوهش با عنوان «ویژگی‌‌های جمعیت‌شناسی و شایع‌‌ترین شکایات در تماس گیرندگان با سامانه مشاوره اضطراب و استرس تلفنی جهاددانشگاهی» توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با هدف بررسی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و شکایات شایع در تماس‌گیرندگان با خط مشاوره تلفنی اضطراب و استرس ناشی از بیماری کرونا انجام شده است.

بیشترین گروه خدمت‌گیرنده از سامانه مشاوره تلفنی، زنان متأهل در بازه سنی 30 تا 39 سال بودند و مهم‌ترین علت تماس، اضطراب سلامتی در گروه تماس‌گیرندگان بدون علامت ابتلا به بیماری کرونا بوده است.

در متن این مقاله آمده است: همه‌گیری بیماری کرونا و اجرای قرنطینه، اثرات مختلفی بر جنبه‌های روانی و اجتماعی افراد جامعه گذاشته است؛ عدم وجود هرگونه درمان یا پیشگیری قطعی از بیماری کووید19، استرس و نگرانی زیادی را در جوامع ایجاد کرده است.

نتایج مقاله حاضر نشان داد 65.8 درصد از تماس‌گیرندگان زن بوده‌اند؛ میانگین سن تماس‌گیرندگان با سامانه 44.14 سال بوده است. 77.7 درصد متأهل بوده‌اند. 41.5 درصد از تماس‌گیرندگان بدون داشتن علائم، ترس و اضطراب از ابتلا به کرونا داشتند همچنین 26.6 درصد اضطرابشان به دلیل ترس از مبتلا شدن بستگان درجه‌ یک بود که در حال حاضر سالم بودند. در 8.5 درصد افراد، اضطراب، ناشی از مشکلات اقتصادی و از دست دادن شغل یا درآمد بود.

این مطالعه به صورت مقطعی (توصیفی) انجام شد و تعداد 1978 تماس (با مدت زمان بالای یک دقیقه) با سامانه مشاوره تلفنی اضطراب و استرس جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفتند؛ جمع‌آوری اطلاعات بر اساس چک‌لیست ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و علت تماس با سامانه مشاوره بود که توسط محققین تنظیم و در اختیار مشاوران قرار گرفته بود.

گفتنی است این مقاله توسط فرج حسینیان سراجه‌لو، رزا راشدی، هاله فاتح، حمیدرضا شهبازپور، بهاره کاشانی موحد نگارش شده و در مجله «علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین» منتشر شده است.